Fuger badeværelse

Hej

  Jeg har for 10 måneder siden fået lavet et nyt badeværelse med fliser fra gulv til loft på alle vægge og selvfølgelig også på gulvet, i forbindelse med en større entreprise .

  Fliseopsætningen på væggene er blevet lavet om (af en anden murer, end ham der lavede det i første omgang), bla. fordi rigtigt mange af fliserne var "trykket ind" i et af hjørner, med det resultat at ... (ved ikke hvordan jeg skal beskrive det ) ..... ja det lignede nærmest et deformt vaskebræt ... desuden var fugerne mellem fliserne ikke fyldt lige meget "op". Vedhæfter et par billeder.

  Da vi havde fået det lavet om var det lidt bedre, men stadig noget lo.. . Igen er fliserne mange steder trykket ind i et af hjørnerne. Fliserne på væggene følger ikke længere forløbet i gulvet (samme flise blot i 2 forsk. farver). Fugerne er igen ikke fyldt ensartet op, og nu er der så også kommet det problem til at der en hel det steder er små huller (en anelse større end et knappenåls hoved).

  Jeg har nu i de mellemliggende måneder bokset frem og tilbage med Entrepenøren som bliver ved med at fastholde ... Citat: At det ikke kan laves anderledes, at jeg er for kritisk, at man ikke kan undgå disse små huller i fugerne

  Er der nogen der har en mening, så hører jeg det gerne ....

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den fyr kan da umuligt være udandet håndværker, selvfølgelig kan det da laves helt plant uden trykkede hjørner og manglende fuge matriale.
Så det må være endnu en ommer.
Jeg er sikker på at mange af dem der "laver det selv" her på LDS, laver et stykke arbejde der er en hver super murer værdig.
Ja, det ser ikke for godt ud.

Men i et regelstyret samfund som vort er der osse regler for udførelse af flisearbejder.

Jeg mener at Dansk Byggeri har en oversigt over de tolerancer og krav der kan stills til en flise beklædt væg.

Men jeg kan ikke finde den.

Derimod har jeg fundet noget hos Muro, se her;

http://muro.dk/filer/murerhbog/fliseops.pdf.



[code] [/code]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak skal i have begge to. 
  
  Var der henne at jeg begyndte at tænke: Er det mon mig ....??

  Skal lige tilføjes at det er alle væggene der der sådan ud, rummet er bare så lille at jeg ikke kan komme til at tage nogle ordentlige billeder andre steder.

  Håndværkeren: Det er netop min pointe, at jeg selv kunne have (og det har jeg også tidligere gjort) lavet det  MEGET bedre.  Problemet er bare at han helt tydeligt tror at jeg er fuld af løgn  

   Jeg ved ikke om de murere, for det er faktisk 2 forsk. der har været på det badeværelse, er uddannede men umiddelbart vil jeg gætte på at de ikke er....

  Entrepenøren er Tømrer, men burde alligevel kunne se at det er noget makværk der er lavet

   Badevær. ligger i forbindelse med køkkenalrum i en tilbygning på 40m2, med fladt tag, der er lavet i 1980. Vi har haft en ejerskiftesag kørende, som ender op i at: Der manglede isolering og kapilærbrydende lag i gulv, spærkonstruktionen i taget var underdimensioneret, og der manglede udveksling ml. saddeltaget på hovedhuset, og tilbygningen. Alt i alt løb renoveringen og i små 500.000. Forsikringen dækker det hele.

  Det ender desværre nok med at jeg må sætte syn og skøn på, for badeværelset er kun et af en hel stribe "klage punkter".

  Kan bla. nævne: Emhætte udtag der ikke sidder midt over kogeplade. Huller til samtlige strømudtag i lofter er lavet med for stort hulbor. Strømudtag til lys midt i rummet er placeret i et hjørne over det det ene køkkenbord. Kontakt til lys på badevær. sidder på den forkerte side af døren osv....


Nå du har 2 tråde kørende med dette emne. Men nu er mit svar begge steder.

Det er noget klamp der er lavet, så vidt jeg kan se.
Forhåbentlig har du ikke betalt for arbejdet endnu.
Ellers må du håbe han er med i Byggaranti ordningen, og så skal du klage der.
www.byggaranti.dk

Fliser skal sidde helt plant og fugerne skal være helt tætte.
Hvis væggen ikke er plan nok til at det kan lade sig gøre, må de jo bare spartle den plan inden de sætter fliser op.

Så medmindre du direkte har aftalt med mureren at det vil du ikke betale for, så skal det være indeholdt i godt flisearbejde.

Om ikke andet, burde de have gjort dig opmærksom på det, aftalt det som noget ekstraarbejde der så ville koste lidt mere.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Hej Aasted

  Ja jeg har desværre 2 tråde kørende om dette, ved ikke lige hvad der gik galt . Jo arbejdet er betalt, da det som jeg skriver var en del af en større entreprise 

  Han er med i Byggaranti ordningen, og det bliver nok der sagen havner men havde håbet at han var reel nok til at han rettede op på tingene.

  De 2 af vægge er nye gipsvægge, og en 3. (hvor billederne er tage) blev pudset op, netop fordi den var "bulet". Oppudsning af denne væg og opsætning af fliser på den og den 4. væg har vi dog selv betalt.

  Kan så fortælle at begge murere havde store problemer med at få  fugerne lige store, og i den forbindelse opdagede jeg, da murer nr. 2 var igang med at sætte fliser op på den første væg, at de lysegrå fliser til væggene havde 2 forsk. produktions numre, og at de  bla. ikke var lige store. Det ene nummer var godt 1 mm større på hver led ....  dette ringer jeg entrepenøren og siger. Han taler så med sin murer, og de bliver enige om at mureren godt kan fortsætte, da han mener at han godt kan få det "pænt". Efterfølgende må vi konstatere at det kunne han ikke, for resultatet er at fliserne "springer"  

  Efter nytår skal vi have 1 års gennemgang af projektet, og her vil jeg bede den ingeniør der tidligere har været koblet på opgaven deltage. Hvis der herefter ikke bliver fulgt "op" så vil jeg sætte syn og skøn på. Som det jo fremgår så er fliserne ikke det eneste problem vi står tilbage med, men så absolut det dyreste at rette op på
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu må vi ikke skære alle murere over samme kam. Jeg har flere gange set flisearbejde udført at folk, som kan deres kram.

Især i Tyskland har jeg på diverse hoteller set arbejder og fuger, så jeg på det nærmeste har fået tårer i øjnene, i glæde over smukt arbejde, når jeg sidder i mine egne tanker på potten :-)

Jeg har en god, gammel ven, som i sine unge dage var flisemurer. Han har lavet flisemosaikker, der trodser enhver beskrivelse. Der er ikke noget, der svinger hverken hele eller halve milimeter. Så det kan lade sig gøre, når blot den rette mand kommer på jobbet!

Meget ligger i at have et ordentligt udgangspunkt med en korrekt pudset væg. Derfor forlangte min ven altid, at hvis han skulle sætte fliser op, så ville han selv pudse væggen forinden, da det ellers var svært at holde en god akkord på arbejdet, hvis væggen var skæv.
Her kan du måske komme i klemme, da det åbenbart er dig selv, der har fået væggen pudset. Det kan se udmærket ud ved en overfladisk betragtning, men kan sagtens være pilskævt alligevel.

Faktisk røg jeg selv for nylig ind i kval, da jeg skulle hjælpe min nabo med at sætte nogle 30x60 cm fliser op i et brusehjørne. Han havde bygget hjørnet op med gipsplader, hvorfor jeg naivt gik ud fra, at så var det selvfølgelig lige og lodret, men ak. Øv for et problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm

  Jeg er helt enig i at der findes murere der kan "det der" med fliser Men når det så er sagt så var der åbenbart ingen af de 2 der var på opgaven her der kunne

  Jeg er måske ikke klar nok i det jeg skriver .... det er den sidste murer (som iøvrigt var tysker ) der pudsede væggen op .... altså den samme murer som sætter fliserne op . Det var bare mig der betalte omtalte arbejde på de 2 af væggene, fordi der var tale om en ejerskifteforsikring sag, og de dækker kun udgifter til de bygningsdele der er berørt af skaden .... 


  Hilsen Jeanni
Ja, kønt er det ikke, men læs for en sikkerheds skyld "Hvor Går Grænsen? Murerfaget" side 40 & 41 som nok vil være grundlaget, når sagen havner i Byggeriets Ankenævn.



   Tak Orla Nautrup

   Det satte nogle ting på plads

   Alene det faktum at fugerne på gulv og vægge ikke følger hinanden, trods at det er samme flise bare i 2 forsk. farver, må jo så få det udførte arbejde "til at dumpe"

   Men for mig at se så er der faktisk ikke rigtigt noget som helst der er ok .... 

  Hilsen Jeanni
Den ingeniør du har haft på sagen, hvor er han henne i det her???

Han burde måske have været inde og slå i bordet for længe siden.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også