Gulvvarme støbt i beton imellem spær

Gulvvarme støbt ml. spær - hvor tykt lag beton skal der støbes ovenpå spærrene?

Jeg ønsker at etablere gulvvarme i vores køkken, og jeg påtænker at støbe pex-rørene ind i beton.

Der er én begrænsende faktor for mig, og det er, at gulvhøjden ikke må blive for høj, da der skal være en overgang til et eksisterende trægulv, og det nye flise-gulv med gulvvarme, skal være i niveau med det eksisterende trægulv.

Pex-rørene fastgør jeg til et underliggende rionet, der igen ligger ovenpå en spånplade, der så ligger på to lægter monteret på siderne af spærrene (se vedhæftede tegning).

Ovenpå spærrene lægges så igen et rionet til armering. Endeligt lægges et 80 mm beton-lag, hvilket så betyder, at betonlaget ovenpå selve spærrene kun bliver 40 mm.

Mit spørgsmål er, om 40 mm beton er nok til at opnå tilstrækkelig styrke i gulvet. OG vil jeg evt. kunne nøjes med blot 30 mm?

Mvh Jens

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det dur ikke. :o)

Betonpladen vil med 100% sikkerhed revne et eller andet sted.

Du kan lave gulvet som en spånplade eller gipspladeløsning.

Eller med svalehaleplader som har en laveste byggehøjde på 50 mm.

http://www.eftex.dk/documents/00162.pdf
http://www.novopan.dk/Gulv-41.aspx

Novopans sporplader kan udlægges imellem etagebjælkerne således at der kan lægges f.eks. gulvbrædder (næsten) direkte ovenpå de eksisterende bjælker.
det er da fuldstændigt oplagt at du benytter varmefordelingsplader de fås med cc60 og så kan du isolere mellem dine spær, og ellers ligge en gulvspånplade ovenpå, hvis du vil have klinkebeklædning skal du nok benytte en gulvgips.
Hej "hpox" og "ziwe".

Tusind tak for jeres svar. Jeg tror jeg er blevet meget klogere.

Jeg fandt vedhæftede løsning på en tegning fra Wirsbo...

Er dette en løsning I kan anbefale?
Nej....

22 mm gulvspånplade oven på gulvvarme slanger er ikke godt.... Og jeg ved hvad jeg taler om, for gulvet i vores stue er lagt nøjagtigt som på det billede du viser. Det er de forrige ejere der har lavet det sådan i 2004 og vi har haft termograferet gulvet med kamera, haft fat i de forrige ejere og haft noget af gulvet oppe for at kigge. Slangerne ligger i varmefordelingsplader, det kunne vi tydeligt se med kameraet.

Surt at købe et nyt hus med gulvvarme i stuen, der ikke virker. Gulvet bliver svagt lunt og på en kold vinterdag kan jeg ikke få rumtemperaturen i stuen over de 20 grader. I resten af huset og den nye tilbygning vi har lavet er gulvvarmeslangerne støbt ned i terrændækket og her virker det upårklageligt.

Til næste år hiver vi gulvet op i stuen og så ellers forfra... Lad være med at lave samme fejltagelse!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Ved ikke hvorfor Wirsbo foreslår en gulvspånplade.

Når ikkeengang gulvpladeproducenten anbefaler den som underlag for klinkebelægning.

Men Wirsbos forslag ligner meget klimagulvet fra Novopan.

Hvor gulvbeklædningen omtales her:

Gulvbelægning
Som belægning oven på NOVOPAN KLIMAGULV kan f.eks. anvendes:
• Lamelparket – min. 12 mm.
• Gulvtæppe, laminatgulv, vinyl eller anden gulvbelægning – på et underlag af spånplade.
• Fuldklæbede parketstave – på et underlag af min. 16 mm spånplade.
• Keramisk gulvbelægning – på et underlag af 12,5 mm gulvgips/fibergips, alternativt

12 mm godkendt krydsfiner (ikke vådrum).

Henvisninger: Se mere i brochuren NOVOPAN KLIMAGULV


Helt overordnet tror jeg at du ved den type gulve skal tage udgangspunkt i vådrumsgulve, (uden fald). Fordi den mindste revne i klinkebelægningen åbner adgang for vand, (eksempelvis overdreven gulvvask) til underliggende konstruktioner.

Endvidere at det er en rimeligt komplex løsning som kræver megen rettidig omhu i udførelsen.
Jeg synes Novopans Klimagulv har mange fordele, men gulvet bliver desværre for højt.

Løsningen fra Wirsbo er god på den måde, at varmefordelingspladerne ligger i niveau med oversiden af spærrene, men den 22 mm spånplade gør så, at gulvet i sidste ende bliver lige så højt som Novopan, da der må formodes at skulle en gipsplade ovenpå, førend fliserne. Jeg er selvfølgelig også bekymret for varmeledningsproblemer med en spånplade, som beskrevet af "Wezio". Kan andre bekræfte dette problem?

Ifølge beskrivelsen af Novopans Klimagulv, skal der blot lægges en gipsplade ovenpå varmefordelingspladerne, og det synes jeg godt om, eftersom gipsplade vistnok leder varme rigtigt godt (bedre end spånplade).

Kunne man forestille sig, at man kunne erstatte den 22 mm spånplade i Wirsbo-løsningen med en gipsplade???

Min bekymring i den forbindelse er selvfølgelig, at små ujævnheder ved overgang ml. forskallingsbrædder og spær, ikke rigtigt kan udjævnes af en gipsplade. Kunne man forestille sig at fibergips el. gulvgips el. lign. kunne være en mulighed?
Du kan også, som hpox skriver, støbe på svalehaleplader. Det det fylder 56mm med varmeslanger. Dvs. du skal skære 16 mm af dine bjælker. Vil ikke tro, der er umuligt, da de er ret store og ligger tæt, men du skal selvfølgelig lige have lavet en beregning, inden du går i gang. Jeg har selv lavet den konstruktion i et badeværelse, hvor bjælkerne lå med større afstand og var tyndere. Mener de kom ned på omk. 11 cm. Men der viste ingeniørens beregning så også, at det var nødvendigt at skrue u-profiler på siden af bjælkerne, for at det kunne bære.

Men i dit tilfælde ville jeg nok vælge varmefordelingsplader på forskalling. Det er noget hurtigere at lave. Prøv at kigge på nogle andre producenter end Wirsbo. (wavin, roth, uponor) De har alle forslag til opbygningen.
Jeg har brugt fibergipsplader som underlag for flisebelægning oven på en gulvvarme.
Min fornemmelse er, at fibergipsen, som er meget massiv, tung og minder en hel del om beton, fordeler varmen ret godt. I hvert fald er den meget stabil. Varmeslangerne ligger i noget flamingo med dupper, hvor der er plads til slangerne. Mellemrummet er fyldt ud med sand, som også er med til ar fordele varmen.
Det virker rigtig udmærket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Wezio > jeg kan slet ikke forstå hvorfor du skulle have problemer hvis det ellers er lagt rigtigt.... jeg har det i både køkken og stue, temperaturen på overfladen er da blot et spørgsmål om temperaturen på det vand du lukker ind i kredsen.

Jeg kan kun sige at jeg har rigtigt gode erfaringer med løsningen med lette gulve og varmefordelingsplader, jeg kan sagtens varme min stue op i et hus fra 1946, og havde ingen problemer selv sidste vinter da det var aller koldest, jeg har faktisk lagt tomrør ind i væggen så jeg kunne sætte en radiator op for en sikkerhed skyld men det er altså overhovedet ikke nødvendigt.

det er klart at du skal sørge for at have god kontakt mellem fordelingspladerne og undergulvet.

En fordel ved den lette konstruktion er at du også regulere varmen meget hurtigere.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis