Effekt på gløderør?

Hej igen!
Jeg er i gang med at installere strøm i min jolle(8HK SABB) med dynastart
og hele pivetøjet.
Jeg har osså indkøbt et gløderør med tilhørende adapter og det hele passer
fint - men jeg kan ikke få at vide, hvor meget effekt gløderører trækker -svaret var: over 100 watt - og det er jo et vidt begreb!
Er der nogen i dette udmærkede forum, der ka' hjælpe, så jeg ka' få dimensioneret ledninger og sikringer?

mvh
Henrik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik

Du kan selv regne det ud, ved at bruge Ohm´s lov: U = R x I

U = volt
R = modstanden i ohm
I = ampere

Mål modstanden på gløderøret og sæt det ind i formlen, så får du hvor mange ampere der bliver optaget. Hvis du vil vide watt forbruget, så skal du gange ampere med volt.

Jeg har en gammel Mercedes OM636 i min båd, den er på 4 cylindre og dermed 4 gløderør, de bliver forsynet med en 6 kvadrat ledning og det rækker fint, så jeg vil foreslå at du også bruger en 6 kvadrat, ihvertfald ikke mindre.

Mvh Finn
Det behøver du sådan set heller ikke, bare du sørger for at bruge noget 6 kvadrat mm. kabel som et absålut minimum, så skal det nok gå.
Ja det er lidt problematisk at skulle måle det præcist nok til at kunne regne det præcist nok ud.
Hvis du siger 100W giver det 100/12 = 8,33A det betyder at gløderøret har en modstand på 12/8,33=1,44Ohm.
I praksis vil det nok endda være mindre endnu så der skal ikke meget måleusikkerhed til at ødelægge det hele.

Gør som håndværkeren siger og brug en rigeligt stor ledning.

Som udgangspunkt, bør man ikke belaste en ledning (uanset længde) med mere end 5 ampere, per kvadrat.
Så max en 30 ampere sikring

Jeg ville prøve med en 20 ampere sikring, hvis det kun er til et gløderør burde det række.

 (husk at også din stell ledning skal være korekt dimention.)


 mvh jens


 

 

Tak til alle - det prøver jeg!
mvh
Henrik
Sikringen skal være en træg sikring. Den accepterer en kortvarrig overstrøm, i modsætning til en flink sikring, som springer næsten øjeblikkeligt. Sikringerne er ens af udseende, men den træge type er mærket med et T.

Årsagen til dette valg er, at modstanden i gløderøret ændrer sig med temperaturen. Når gløderøret er koldt er modstanden mindre end når temperaturen er høj. Dermed bliver strømstyrken (og effekten W) større når strømmen sluttes og indtil der er kommet lidt temperatur på røret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg ved ikke om jeg forstår de forslag rigtigt..
4 gløderør skal have 6 mm2
og det skal 1 gløderør også??

Er der trukket 4 separate ledninger til de 4 rør.. og skal minus (stel) så være 24 mm2

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grom

En 2½ kvadrat kunne også gøre det, men prisforskellen er så lille at jeg ville bruge 6 kvadrat. Så er man da sikker på at strømtabet er så lille som muligt.
Med hensyn til stelkablet så bruger jeg et 50 kvadrat, da jeg jo har selvstarter på motoren. Når gløderøret er skruet i er motoren jo stel.

Mvh Finn
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis