Hvilke materialer, og hvor meget skal der bruges til 100kvm gips loft

Min kæreste og jeg har købt et hus, som vi skal overtage til april. Det er et parcelhus fra 1968 som har været ejet af en ældre mand. Der skal selvfølgelig laves en del, men regner med at tage en ting af gangen. 

Til at starte med vil jeg sætte et gips loft op, oven på de gamle profilbrædde loft.  Tvivler på der er en dampspærre, da det er et ældre hus, så tanken var også at ligge en ny dampspærre mellem det gamle loft, og det nye gipsloft. 

det jeg er mest i tvivl om, er mændgen af materialer som jeg skal købe. 

Det er ca 100kvm loft der skal dækkes, spartles, filtes og males.   til det har jeg fundet følgende produkter. Jeg er selvfølgelig ude efter at få mest for pengene, men stadig materialer af en ordenlig kvalitet. Gips pladerne er det eneste som jeg er ret sikker på, men alle de andre materialer, er jeg lidt i tvivl om hvilket mærke, model og mængde jeg skal købe det i.  regner med at købe det hele, de billigste steder på nettet, og har da fundet gipspladerne til kun 69,75 stykket (24.22Kr/Kvm)


Gips:
 Danogipsplader type A 1 13x1200x2400 mm 

Armering:
 Fermacell papir armeringsbånd 53 mm x 75 m er denne fin nok, eller SKAL det være danos egen, som er over dobbelt så dyr?

Skruer:
 Gipspladeskruer NKT til træ på bånd 3,8x35 mm 1000 stk. Går ud fra disse er fine nok. Og satser på at låne eller leje både gipshejs, og gipsskrugemaskine.

Spartel: 
Dana Mesterspartel Medium 625 10 ltr. til den 1. + 2. spartling. (Kan det købes billigere som tørpulver man selv blander op, eller fåes et tilsvarende produkt til en billigere pris?
Fermacell finspartel 10 ltr.  til den 3. og sidste spartling.
Har ikke helt besluttet mig for om det skal være en fuldspartling, men det burde jeg jo nok gøre for at få det pæneste resultat. Vil være ked af hvis man når det hele er færdigt kan se samlinger, eller "buler" i loftet ved spartlingerne.

Glasfilt: ca 120 kvm? men hvilken kvalitet, pris?

 grunder, vævlim, maling og dampspærre ??? 
En maler på den plads jeg går nu, anbefalede at jeg også satte filt op. Og at malingen skulle være en mat glas 2. hvad mener i om det?

det er som sagt til ca 100kvm, og er godt nok i tvivl om hvor meget spartel, armering, grunder, vævlim og maling jeg skal købe. Og om der findes bedre alternativer til dem jeg lige har fundet her.

håber i kan hjælpe mig til valg af produkter og mængder. hvis jeg har udeladt nogle oplysninger, må i bare spørge ind. 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige sat gips-loft op i vores nye gamle hus.

Jeg har ikke lige nogle råd omkring priserne, men to råd :-)

- overvej at bruge de gipsplader der kun er 90cm brede i stedet for de der er 120cm brede.
De smalle er simpelthen langt lettere at håndtere end de brede. Der skal godt nok lidt flere plader op så, men til gengæld skal de kun skrues fast for hver 45cm (3 baner pr. plade), hvorimod de brede skal skrues fast for hver 30cm (4 baner pr. plade). Der spares altså en del skruer, og også en del forskalningsbrædder (sidstnævnte ved jeg ikke om du undværer helt ved at skrue op i de gamle profilbrædder?).

- brug ikke grundet væv.
Godt nok skal ugrundet væv grundes før det kan males bagefter, men det er meget lettere at sætte op end grundet væv.
Brugte du et gips hejs, til at løfte pladerne op? har godt hørt flere sige at 90'er pladerne er noget nemmere at arbejde med. Men min tanke er, at de bare skal op på pladehejset, også løftes op, og skrues fast. Tror ikke det gør den store forskel om det er 90, eller 120 når jeg bruger et pladehejs. Tilgengæld slipper jeg for et par samlinger, og dermed noget spartel arbejde. Så heller skyde et par skruer mere afsted, hvilket jo er ret nemt hvis man har en gipsskruemaskine.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, jeg brugte også et gips hejs.

Det er ikke så meget det at få dem op med hejsen, men de skal jo også bæres ind i huset, igennem døre og andre smalle steder osv.

Jeg synes heller ikke det er direkte nemt bare at smide en masse skruer i når det er oppe i loftet. Man får forbandet ondt i nakken og armen i længden og jo længere tid man arbejder, jo flere skruer går ikke ordenligt i og skal laves om. Du skal desuden også spartle alle skruehullerne bagefter jo :-)
jeg fortryder IKKE at jeg har brugt 90 plader.. 120 er 33% tungere - og når du skal løfte dem alle op på løfteren, arbejde med skruemaskinen osv osv, så er det bedst at det er så let som muligt..

i øvrigt er det en halvpebret pris for gipsplader..
jeg gav 16 + moms pr kvm - og hvis jeg havde fået alle materialer til mit projekt leveret i nov sidste år, ville jeg kun skulle give 14 + moms..

/cs

Hvor har du fundet pladerne så billige? den pris jeg har fundet, er bare fra det billigste sted på nettet jeg lige kunne finde, men ville da slet ikke gøre noget at finde dem lidt billigere et andet sted. Men tror der er flere penge at spare på spartlen, hvis der er nogen der kender et godt sted at handle?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I øvrigt, det er ikke så svært at spartle de "rigtige" samlinger imellem pladerne - altså dem hvor pladerne er lidt tyndere i siderne. Det er til gengæld skide besværligt med samlingerne for enden af pladerne. Så hvis du f.eks. har rum der er over 240cm brede, men under 300cm brede, så kan du med fordel købe plader på 90x300cm, og derved undgå ende samlinger.
Til at starte med vil jeg sætte et gips loft op, oven på de gamle profilbrædde loft. Tvivler på der er en dampspærre, da det er et ældre hus, så tanken var også at ligge en ny dampspærre mellem det gamle loft, og det nye gipsloft.

Der er sandsynligvis en dampspærre i form af alukraft, det begyndte man med  i slutningen af halvtresserne. Og tag det gamle loft ned inden du sætter nyt op, så det bliver lavet som godt håndværk.

fase
Aarhus-Bruger: ja kortkants samlingerne, er de sværreste.. Og der er faktisk en 3 rum hvor jeg kan undgå dem, ved at købe dem i 90x300, så det vil jeg selvfølgelig gøre. ;D

S. fabin: Vil selvfølgelig kontrollere om der er en dampspærre, og om den er i orden.
hvis jeg skal pille det gamle loft ned, skal jeg til at forskalle, og håbe at alt isoleringen ikke falder med ned når det pilles ned. Det var for at holde det nemt, og billigt jeg ville smide det op på det gamle loft. og så vidt jeg har læst mig til, skulle der ikke være noget i vejen for det.
Alle lofter skal skrues pr 30 cm uanset pladestørrelse.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 13 nov 2011 22:07
Alle lofter skal skrues pr 30 cm uanset pladestørrelse.

Nå doh - det blev mine ikke.

Risikerer jeg at de kommer til at løsne sig eller?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også