Lidt hjælp til dimensionering af trappe

Følg tråden
jesperjtp
jesperjtp
Postnr: 9362
jesperjtp jesperjtp
Hej,

Jeg har en gammel (grim) trappe, hvor jeg gerne vil lave en ny.

Billede af den gamle (Og farven passer faktisk :S):

Lige nu er vangerne lavet af 110x45 mm spærtræ. Det jeg så gerne ville var at lave dem i stål.

Men hvilke dimensioner skal jeg bruge, for at det er ligeså stærk eller stærkere end spærtræet?

For det jeg så ville var at lave alt "stellet" i metal og så smide nogen lakeret egetræstrin på.

Om noget 100X40X3 mm vil kunne gøre det?

Jesper Pedersen

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Er du helt sikker på det?

1. At den gamle trappe er den opsadlede type som du viser på tegningen? Og at vangedimensionen kun er som du angiver? For så må den gynge temmeligt kraftigt
2. At den nye trappe ikke bliver næsten lige så "grim" som den gamle? (Er det U-profil eller RHS-profil du mener?)
3. Du kan gøre det at du gogler på trapper og finder en der ligner det du vil have. Enten aflurer vangedimensionerne eller bestiller et tilbud fra trappefirmaet. Og laver trappen selv jo.
4. Det er ret oplagt at lave en stålvangetrappe som "1-vange trappe"
Du har en her, endda med vangedimension. (Og et rædselsfuldt gelænder) :o)

http://msi-trade.dk/_TRAPPER/_STAALTRAPPER_Indendoers_Opsadlet_Trappe.html

jesperjtp
jesperjtp
Postnr: 9362
jesperjtp jesperjtp Trådstarter
1. At den gamle trappe er den opsadlede type som du viser på tegningen? Og at vangedimensionen kun er som du angiver? For så må den gynge temmeligt kraftigt

Ja det er de mål, men den gynger faktisk ikke.. De 110mm er jo så også kun lige i kanterne ved trinene, der hvor trinnene er er den jo tykkere..

2. At den nye trappe ikke bliver næsten lige så "grim" som den gamle? (Er det U-profil eller RHS-profil du mener?)

Regnede faktisk med at lave samme "design" menså bare med hvide vanger og egetræs trin..

Men de designs som er på de billeder du linker til er da faktisk pænere.. Bare lige uden gelænderet

Jesper Pedersen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.