Monell- contra rustfri nitter i alu??

Når man leder efter nitter til mast og bom, Ikke mindst når man leder efter oplysninger om hvad nitterne er lavet af og hvorfor, finder jeg ikke noget entydigt svar.

Jeg har haft en nitte der lavede tæring omkring selve nitten.
Jeg har måtte skifte nitter fordi de var tæret, masten fejlede intet.
Jeg har sågar haft 4 nitter der sprang samtidig i beslaget der holdt storskødet fast i bommen.. (i et vindpust inde i Brøndby Havn)

Monel nitter fra den lokale virker som om de er prissat i et kartel og ikke på det frie marked..

Jeg kan finde flere forskellige typer nitter og flere forskellige forklaringer på hvorfor man skal bruge hvad.

Typisk skal man bruge monel nitter fordi de ikke tærer væk.
Monelnitter er lavet af alu og kobber.. og den lille kugle der bliver siddende og låser er så lavet af rustfrit stål??

Så det med at have samme metal holder jo ikke her, med mindre der er kobber i en mast og bom??

Når der nu kan sidde en rustfri kugle i nitten, hvorfor kan man så ikke nitte med en der er lavet 100% rustfri?? Der sidder jo også rustfri beslag på masten?

Jeg kan finde forskellige


og det er disse


Så er der rustfri fra Biltema

Og så har jeg svært ved at forstå prisforskellen på disse to


De er godt nok ikke ens, men det tager nitter i samme størrelse og har begge opsamler tank.. og er ca. lige lange og tunge.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nu vælge pop-nittetangen fra Biltema

Selvom trækstiften er rustfri i Monel, er det nok den bedste løsning.

Ved brug af rustfri pop-nitte, kommer det rustfrie i kontakt med allu'et i masten, så risikere du tæring i masten. Allu, rustfri, og saltvand er en dårlig kombination...

mvh jens


 

Dvs at jeg beregner at nitten tærer ? pga. rustfri mod selve nitten.

Der er jo kobber i monell nitter, så det må der også være i masten...

Så kan man få monell i extruderet og ikke extruedert eller hvad det hedder.. det skal vel være den første..

Og ja, det bliver popnitte tangen fra Biltema, jeg kunne ikke drømme om at give 3k for den anden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Helt generel oplysning om sammensætning af metaller og tæring:
Man kan sætte metallerne i en rækkefølge efter hvor "Ædle" de er - Zink er i den "uædle ende af skalaen" og fungerer derfor fint som offeranode i forhold til stål. Aluminium er også et metal som ligger i den "uædle" ende af skalaen.
Det kaldes også for "Spændingsrækken" - og er udtryk for hvilken elektrisk spænding et metal vil give i saltvand, og betyder at man kan se hvilket metal der vil tære, når to forskellige metaller sammensættes. Tjek Wikipedia.
Man kunne lave et batteri af en guldplade + Zinkplade i saltvand - det vil give en elektrisk strøm, som opløser Zinken, fordi det er den "mest uædle"

Der vil ske "galvanisk tæring" når to metaller som har forskellig grad af "ædelhed" sidder sammen i fugt og salt:
Rustfrie nitter på Aluminium vil give tæring af aluminium lige rundt nitten, fordi nitten er mest "ædel".
Omvendt vil Almindelige nitter på rustfrit stål, gøre at nitten er mest "uædel" og tæres.

Monel-nitter har åbenbart en "ædelhed" som svarer til Aluminium, og derfor sker der ikke noget.

Ja ikke for at være overklog, men bare til almindelig oplysning - MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Yderst informativt - tak.

Men så vil nitten rundt om den rustfri "trækpindkugle" jo tærer.. Der sidder jo også rustfir trækpind i monell nitter?? eller hvad.

Jeg spørger så meget fordi jeg vil købe en kasse med 100 til 500 i.. og så skal de jo kunne bruges hen ad vejen..

Er der et sted man kan se rækkefølgen eller hirakiet i metaller??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Efter det med spændingsrækken har du ret, hvis stiften er rustfrit stål.

Spændingsrækken (forenklet og legeringer er ikke med) er her:

Men eftersom de jo faktisk kan klare den brug man gør af dem, uden at korrodere, så er der måske et eller andet smart ved dem.

Jeg kender ikke detaljer om hvad en monel nitter er lavet af - og måske er stiften af et andet materiale end du tror.

Tjek på Wikipedia:

"Spændingsrækken", så finder du billedet og lidt mere.

Der er oghså en interessant beskrivelse af nogen forsøg her:

http://www.hjerteportal.dk/09fysikemi/903a.htm


Med Venlig Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg ville vælge Monel nitterne, i Eloxeret aluminium (anodiseret)
Det giver jo en beskyttende overflade, så den ikke koridere så nemt.
Så tror jeg ikke, den lille rustfri trækkugle gør nævneværdig skade.

mvh jens


 

takker for god info.. jeg går på jagt efter anodiseret Monell nitter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil også anbefale monel og så tænkte jeg på:
Hvis du skal sætte rustfrie beslag på en aluminiumsmast, så husk at lægge et lag isolation imellem, et stykke plastik fra en a4 plastik lomme skulle være fin.
Venlig hilsen Jesper
ja.. men jeg har lige været til Epoxy workshop.. så i det tiltælde vil jeg give sådan et beslag epoxy G-flex.. Så skal jeg aldrig tænke på det mere..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det med at isolere de to metaller fra hinanden er jo noget som vil forhindre galvanisk tæring.
Hvis de to metaller kun ligger ved siden af hinanden i saltvand for eksempel, men ikke er forbundet eller rører ved hinanden, så kan der jo ikke gå en elektrisk strøm.
Så i teorien kan man isolere tingene.

MEN i den virkelige verden, så kan du nok ikke forhindre at der vil komme direkte kontakt mellem beslaget og masten - for eksempel, vil nitten jo være i tæt kontakt med begge dele, for den spænder det jo sammen.
Og så hjælper det nok ikke ret meget at selve beslaget er isoleret med et lag plastic fra masten, der kan jo gå strøm via nitten.

Så jeg tror ikke at det hjælper med et lag plastic.

MVH Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også