Monell- contra rustfri nitter i alu??

Når man leder efter nitter til mast og bom, Ikke mindst når man leder efter oplysninger om hvad nitterne er lavet af og hvorfor, finder jeg ikke noget entydigt svar.

Jeg har haft en nitte der lavede tæring omkring selve nitten.
Jeg har måtte skifte nitter fordi de var tæret, masten fejlede intet.
Jeg har sågar haft 4 nitter der sprang samtidig i beslaget der holdt storskødet fast i bommen.. (i et vindpust inde i Brøndby Havn)

Monel nitter fra den lokale virker som om de er prissat i et kartel og ikke på det frie marked..

Jeg kan finde flere forskellige typer nitter og flere forskellige forklaringer på hvorfor man skal bruge hvad.

Typisk skal man bruge monel nitter fordi de ikke tærer væk.
Monelnitter er lavet af alu og kobber.. og den lille kugle der bliver siddende og låser er så lavet af rustfrit stål??

Så det med at have samme metal holder jo ikke her, med mindre der er kobber i en mast og bom??

Når der nu kan sidde en rustfri kugle i nitten, hvorfor kan man så ikke nitte med en der er lavet 100% rustfri?? Der sidder jo også rustfri beslag på masten?

Jeg kan finde forskellige


og det er disse


Så er der rustfri fra Biltema

Og så har jeg svært ved at forstå prisforskellen på disse to


De er godt nok ikke ens, men det tager nitter i samme størrelse og har begge opsamler tank.. og er ca. lige lange og tunge.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når man leder efter nitter til mast og bom, Ikke... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man skal nitte to emner sammen, der begge er lavet af aluminium, er det bedst at bruge nitter af aluminium. Som rigtig påpeget ovenfor, så vil en trækstift af stål kunne give anledning til elektrolytisk korrosion. Bedst er det derfor at anvende aluminiumsnitter med trækstift af aluminium. Aluminiumsnitter fås med forskellige hårhedsgrader, som bestemmes af hvor meget magnesium, der er indblandet. De hårdeste har 5% Mg. Til en aluminiumsmast er 3,5% passende, der angives som AlMg3,5.

Er begge emnerne, der skal nittes, rustfrie, er det bedst at bruge nitter af rustfri stål.

Skal man nitte et rustfri beslag på masten eller bommen, der er lavet af aluminium, så skal man anvende monel. Monel er en legering af kobber (34%) og nikkel (65%) (Monelnitter er i øvrigt ikke det samme som kobber-nikkelnitter, der har et helt andet blandingsforhold). Trækstiften er lavet af stål, men for at modvirke elektrolytisk korrosion har den et tyndt (3 mikrometer) lag zink. Og da zink befinder sig i spændingsrækken midt mellem aluminium og jern, så er spændingsforskellene meget lille og derfor er også korrosionen begrænset. Men, men: træerne gror ikke ind i himlen, for man kan risikere at noget af det tynde zinklag deformerer, når nitten monteres, og så kommer der alligevel nogen korrosion.

Hvilken nittetang skal man bruge? Min erfaring er at de billige, som kan ses i byggemarkeder kræver en del fingerkræfter (enhåndsbetjening), og at de kun holder til få ganges betjening. De dyre ”harmonika”-tænger er for professionelle. Hvis man ikke holder dem nøjagtig på linie med trækstiften, så risikerer man at knække stiften for tidligt og samlingen bliver dårlig. To-håndstængerne er gode og nemme at arbejde med. Og den fra Biltema kan godt anbefales.

Hvor køber man som privat nitter? Når man ikke er en virksomhed og heller ikke har brug for en kasse med 500 stk. af hver type, så er der begrænsede muligheder. Aluminiumsnitter (dog med stål-trækstift) og rustfri nitter kan bl.a. købes hos www.tj-bolte.dk og hos Biltema. Monelnitter købes i bådudstyrsforretningerne ( man pas på at du ikke får aluminiumsnitter – monelnitten er normalt mere blank end aluminiumsnitten).

Med sejlerhilsen
Bent

- at sejle er at leve 

Hej BIS
Det var da dejligt at høre een der har forstand på det.

Tak - Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja.. det er sørme dejligt når folk opretter en bruger for at give et proff svar.. TAkker og siger velkommen til.
Jeg kan godt finde på at købe 500 nitter .. dem på 4 mm går der nogle stykker af hvis man skifter alle på masten.. men det kommer jo an på prisen.

Jeg arbejder i et firma hvor vi har eget værksted. Og så gør det jo ikke noget hvis andre i havnen vil købe af mig.. Jeg skal ikke tjene på dem, men når man betaler op til 10 kr for en nitte føler jeg at jeg bliver snydt.

Jeg kan ikke se at de har monell nitter i biltema.dk men kobber/alu som jo er de forkerte..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også