Fugtskjold fra koldskorsten

Hej 
på opfordring af en anden bruger opretter jeg ny tråd om emnet.

Halløj folkens
Jeg sad og googlet om netop emnet med fugtskjolder fra en kold skorsten.

Vi har i feb. i år fået pillefyr i sted for en gammel olie fyr.
Jeg har desværre været alt for langsom med, at isolere vores skorsten, men en prof. løsning er nu bestilt til at blive gennemført i næste uge. (stålforring)
(jeg vil ikke hænge ved, hvorfor jeg var så længe om det, en lang historie )


Nå men, vil lige høre jer om de skjolder vi nu har fået på første sal.
Jeg har pillet tapetet ned så væggen kan får luft.
Indtil stålforringen bliver fikset prøver jeg at lad vores affugter blæse tør luft.

Hva så når denne stålforring er etableret?
Passer det, at efter denne stålforring, at væggene med tiden vil tør ud?
Hvordan kommer jeg disse grimme skjolder til livs?
Kan jeg selv gøre noget for at fremskynde processen?

håber på lidt opmuntring.

(Hvis I vil se billeder så kan det arrangeres)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har misforstået et eller andet.

Om der er pillefyr eller oliefyr på skorstenen har ikke den store betydning for om den burde være isoleret eller ej, skal vi kigge lidt kritisk på det, så er det dog vigtigere at det var isoleret med oliefyr på, da dette ikke har drift hele tiden, ligesom de fleste pillefyr har, dvs. den vil ikke give lige så meget varme til skorstenen, hvilket ville betyde dårligere træk.

Montere du en stålforing / isokern i skorstenen, så vil der jo slet ikke komme varme til skorstenen længere, og det vil da som sådan ikke fremskynde en udtørringsprocess, er du sikker på det ikke er en utæt tagafdækning eller inddækning, der er skyld i ophobningen af fugt i skorstenen, da jeg ikke lige kan se hvordan ændringen fra olie til pillefyr skulle have denne effekt.

Hej
Jep er 100% sikker på at det ikke er tag afdækning/inddækning.
Har selv været op på taget og tjekke. Også være på loftrummet. Intet er utæt.
Derimod er skorstenen fugtig, også selv om det har været knas tørt ude i flere døgn.
Fugtskjolder er ikke kun ved første sal. Det er slemmest dér. Der er mindre tegn på dem længere nede.

De tideligere ejer har også fået at vide at de skulle isolere, men det havde de ikke gjort.
De kørte med fastbrændsel og oilefyr, hvilke afgiver mere varme opad skorstenen.
Vi kørt kun 2 måneder med det system, før det hverken kunne betale sig eller var praktisk for os.

Jeg forstår ikke at du siger det ikke har det stor betydning. 
Fastbrændsel eller oilefyr afgiver da en hel del mere varme ud igennemskorsten end pillefyr. Dermed skulle en skorsten på 7-8 meter som vores være en hel del varmere end nu.

Vil den stål rør da ikke blive varm og afgive varme?
Sådan som jeg har forstået, så vil røgen blive i stålrøret, og den kondens der evt. dannes vil ledes ud via en slange, på den måde skulle vi undgå løbesod.

Jeg har fået at vide, at det er denne kondens/løbesode som ikke bliver varm nok til at fordampe der gør, at skorstenen er fugtig og fugten søger ind til de varme områder (hvis jeg husker ret)

Desuden køre vores pille fyr heller ikke hele tiden. Den står stille 2x 5-6 timer (nat og midt på dagen) i løbet af 24 timer, da huset ikke har behov for mere varme produktion.

Jeg snakket med mange pillefyr folk som tilkendegiver at det er den lave røg temperatur der er skyld i disse fugt dannelser.
Ok, så har vi kørt med stålforring i 2 uger.
Man kan tydelig se fremgang i væg tilstanden. Der trænger ikke længere fugt igennem indesiden af skorstenen og væggene ser mere tør ud end de har gjort de sidste 3-4 måneder.

Jeg ved der er lang vej hjem, før væggene indvendig tør.
Men hvor lang tid taler vi om? 6 måneder? mere? mindre?

Jeg formoder at den brunlige farve ikke vil forsvinde, men det er vist noget med, at når vægene er tilstrækkelig tør, så kan jeg påføre Primer /Grunder og derefter tapeser. 

Jeg har prøvet at søge på Primer/Grunder, men hvad skal man vælge i mit tilfælde?

Til sidst; kig på billedet:


Det er så en anden væg, også til skorstenen, men knap så medtaget.
Jeg vil helst være fri for at pille væg filten ned.
Når man rør væggen er det ikke fugtigt, der er blot misfarvning.

Kan jeg nøjes med at male over her efter et stykke tid?
Kan man påføre Primer/grunder på filten? 
når væggen er tør skal du male med med en spærrende grunder, giv den gerne 2-3-4 gange før du maler ovenpå med den rigtige farve.. en almindelig grunder virker ikke..
Skrevet af Pizzabager på 05 dec 2011 09:31
når væggen er tør skal du male med med en spærrende grunder, giv den gerne 2-3-4 gange før du maler ovenpå med den rigtige farve.. en almindelig grunder virker ikke..

hej og tak for svaret.
Har du nogen erfaringer med, hvor længe det er om at tør? tænker her på en ca. tidshorisont.

vil sådan en fætter kunne bruges til formålet?
Annonce
Dit pillefyr har ikke godt af at "slatfyre". Desuden ødelægger du økonomien i fyring med træpillerne. Når du starter fyret op, skal det først opvarme skorstenen, før du får fuld effekt og driftsøkonomi. Kedlen skal gennemvarmes og er det en støbejernkedel, kan den tage skade. Kort sagt, sætter du til ved opvarmning af Unit og skorsten, hvad du sparer ved at slukke to gange i døgnet. Hvis du ikke har styring og pausefyring på fyret, så undersøg om du kan få det. Systemet er sparet hjem hurtigt. M.h.t. Dine vægge, skal de grunden med en spærrende primer, før du maler om. HUSK at checke skorstenskronen. De kan være ret medtagede, uden nogen opdager det. Specielt efter skorstensfejerne er begyndt at feje nedefra.

 

Mit pillefyr kørte tidligere også sådan at det pausefyrede eller ligefrem stoppede helt.
I fyringssæsonen kører det nu med så beskeden indfyring, at det aldrig stopper, undtagen når jeg skal rense kedel.
Det er mit klare indtryk, at det er betydelig mere økonomisk at fyre på den måde, som også Uldal er inde på.

Jeg fatter iøvrigt ikke en dyt af, at du skulle kunne få løbesod af at fyre med træpiller. Min skorsten er i forbilledlig tilstand, og skorstensfejeren glæder sig hver gang over så tør og sund, den er. Det er i øvrigt hans erfaring at skorstene lever i særklasse fint ifm pillefyr. Sååeehh------

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 05 dec 2011 13:49
Mit pillefyr kørte tidligere også sådan at det pausefyrede eller ligefrem stoppede helt.
I fyringssæsonen kører det nu med så beskeden indfyring, at det aldrig stopper, undtagen når jeg skal rense kedel.
Det er mit klare indtryk, at det er betydelig mere økonomisk at fyre på den måde, som også Uldal er inde på.

Jeg fatter iøvrigt ikke en dyt af, at du skulle kunne få løbesod af at fyre med træpiller. Min skorsten er i forbilledlig tilstand, og skorstensfejeren glæder sig hver gang over så tør og sund, den er. Det er i øvrigt hans erfaring at skorstene lever i særklasse fint ifm pillefyr. Sååeehh------

Det har noget at gør med hvor høj og bred er din skorsten.
Vores er ca 8-8,5 m lang og 26x26 bred.
Da røg temperaturen på en moderne pille fyr er lavere samtidig med at skorstenen er bred, så er trækket ringere og selve skorstenen bliver ikke varmet igennem. Det vand mængde der så er i røgen sætter sig på indersiden og væggene bliver mere og mere fugtige.

Derfor skal den enten isoleres med isokerne eller stålforring. Den er ikke længere.
Den del af det er der styr på. Nu prøver jeg som pizzabageren siger og komme noget spærrende primer på og derefter tapeser og male. (selvfølgelig når væggen er tørret igennem).
Det er muligt at en spærrende grunder fint kan holde i mange år.
Særligt når der anvendes en indvendig stålforring i skorstenen.

Men en langt sikrer måde er at banke pudsen ned i passende omfang og foretage div. spærringer og forseglinger inden et nyt pudslag påføres.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også