Opvarmning af 5,2 m3 vand i bassin til koi karper

Hej 

Jeg har et bassin med 5,2 m3 vand i der skal varmes op i vinter. Bassinet er isoleret med 200 mm. EPS både i bunden og siderne. Bassinet er bygget i et isoleret skur der er isoleret med 100 mm. rockwool i loft og væg. Rummet er i øvrigt IKKE opvarmet. Er der nogen der har en ide' om hvor stor en vandvarmer jeg skal bruge til det? Kunne jeg evt. bruge denne her http://tempuri.org/tempuri.html eller skal jeg op i noget større.

Mvh. Carsten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ændrer den linket 

Nå pyt men det er en el- vandvarmer på 30 ltr. og 2000 W, som jeg har fundet på dba.dk. 
Den skal mindst kunne holde bassinvandet på 10-12 grader om vinteren. Kan den mon klare det?
Nej helt sikkert ikke! 

Tak for svaret
Hej igen

Nu har jeg så købt en billig elvandvarmer på med 30 liters beholder/2000 W med frem og returløb i bunden, som jeg regner med at kunne bruge til at varme mit bassin op med her i vinter. Nå ja og så skal den "bare lige" monteres... Jeg monterer det selv da det er en simpel midlertidig (her i vinter) løsning. Jeg har tænkt mig at sætte en mindre forgrening på returrøret (66 mm)  fra bassinpumpen, så behøves der ingen cirkulationspumpe.

Men hvad skal der ellers indgå i sådan en installation? 

 Jeg mener såsom en overtryksventil eller ekspansionsbeholder eller andet?

Mvh Carsten






Skrevet af Carsten Murer på 20 nov 2011 13:35
Hej igen

Nu har jeg så købt en billig elvandvarmer på med 30 liters beholder/2000 W med frem og returløb i bunden, som jeg regner med at kunne bruge til at varme mit bassin op med her i vinter. Nå ja og så skal den "bare lige" monteres... Jeg monterer det selv da det er en simpel midlertidig (her i vinter) løsning. Jeg har tænkt mig at sætte en mindre forgrening på returrøret (66 mm)  fra bassinpumpen, så behøves der ingen cirkulationspumpe.

Men hvad skal der ellers indgå i sådan en installation? 

 Jeg mener såsom en overtryksventil eller ekspansionsbeholder eller andet?

Mvh Carsten







Hvis du ingen afspæringsventiler har på vandvarmeren, og  systemet dermed er trykløst, behøver du ingen overtryksventil eller ekspantionsbeholder. Men da det er en elopvarmet beholder, skal du være sikker på, at der er vand i vandvarmeren hele tiden, når den er tilsluttet elnettet, fordi en elvandvarmer vil søge at varme sålænge termostaten "kalder" på varme. Hvis der ingen vand er i vandvarmeren vil varmelegemet brænde over.

Med hensyn til dit elforbrug er det svært at give et overslag, da det er afhængigt af, hvormeget energi der bruges til fordampning og anden energitab. Hvis du overdækker dit bassin vil du kunne reducere energiforbruget væsentligt.


fase
Annonce
@S. Fabrin. 

Du har nok ret i der ikke behøves en ekspansionsbeholder da vandet jo frit kan løbe fra tanken og ud i bassinet igen. Det andet med at varmelegemet kan brænde over uden vand kan sikkert løses ved lave en fælles afbryder til vandvarmeren og pumpen. 

Der kommer lige et par spørgsmål mere: 

Kan det virkelig passe der ikke er nogen termostat på selve vandvarmeren?
For mig at se er det bare en knap der kan drejes fra min. til max  jeg vil tro det bliver svært at holde vandtemperaturen konstant hvilket er et must! Kan sådan en evt. monterers på rørene?

Vandvarmeren har stået i en garage i 1 år efter den blev pillet ned. Jeg er noget betænkelig ved om der mon kan være samlet sig nogle bakterier inde i den i den tid den har stået stille. Kan jeg mon bare skrue op på max. effekt et stykke tid og så er der renset ud eller hvordan gør man?


Kan det virkelig passe der ikke er nogen termostat på selve vandvarmeren?
For mig at se er det bare en knap der kan drejes fra min. til max jeg vil tro det bliver svært at holde vandtemperaturen konstant hvilket er et must! Kan sådan en evt. monterers på rørene?

Den knap, du beskriver, er termostaten på vandvarmeren. Hvis du vil have bassinets temperatur meget nøjagtig, kan du blive nødt til at have en termostat i vandet til at sørge for at temperaturen ikke overstiger den maksimale temperatur. Denne kan så evt. afbryde vandvarmeren. Men prøv om du ikke kan regulere temperaturen med termostaten på vandvarmeren.

Vandvarmeren har stået i en garage i 1 år efter den blev pillet ned. Jeg er noget betænkelig ved om der mon kan være samlet sig nogle bakterier inde i den i den tid den har stået stille. Kan jeg mon bare skrue op på max. effekt et stykke tid og så er der renset ud eller hvordan gør man?

Hvis du vil være sikker på, at der ingen bakterier er i vandvarmeren, kan du inden du tilslutter den til dit fiskebassin, skylle den igennem med en cloropløsning og skylle igennem med vand inden tilslutning til bassinet. Men varmt vand dræber også bakterier.
 

fase
Hej..

 Det er godt nok en gl. tråd jeg kommenterer på, men tænkte bare en vardvarmer??
 Hvad med en stor dypkoger i serie med en termostat.  En vandvarmer skal jo lede min. 40 grader vand rundt, hvor mængden af cirkuleret vand afgør din temp. i bassin.. Bare en lille tanke...

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis