Hjælp til problemer med fugt i soveværelset

Hej

Jeg har lige opdaget at vi har et fugt problem i soveværelset, vi har en terrasse dør i soveværelset som vi gerne åbner lidt på klem når vi er stået op og lufter ud i 1 times tid, kom så til at kigge på kantan nede ved døren og kan se at der ligesom er mug dernede og da jeg så mærkede på væggen ved siden af døren var tapetet helt fugtigt (væggen er en ydervæg), det er fugtigt ca 20 cm op af væggen så bliver det tørt igen det skal lige siges at det er sket at det har regnet ind når døren har været på klem men det har vi tørret væk og det er efterhånden flere måneder siden nu og regnen har ikke kunnet ramme tapetet da det er rundt om et hjørne hvor det fugtigt.
Huset er muret op i gasbeton og vi har aldrig haft vandskade eller noget, huset har fået nyt tag og er isoleret med 275 mm rockwool oppe på loftet, jeg syntes også jeg har kunnet fornemme at vores puder har været lidt fugtige om aftenen men har tænkt at det måske var kulden der havde gjort det, indtil nu har vi ikke haft varme på derinde men jeg har nu tændt for gulvvarmen i rummet. Der er også dug perler på vinduet om morgenen når vi står op.

Vil det hjælpe at sætte noget ventilation i rummet? kan jo købe nogen ventilatorer og sætte i væggen, men ved ikke om det vil hjælpe på det? og det undrer mig at det er nede ved gulvet det er fugtigt, i rummet ved siden af er der intet at mærke på tapetet selvom det er samme væg men selvfølgelig afgiver man fugt når man sover men troede det var nok at lufte lidt ud. 

Mvh. Brian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efektiv udluftning er først når der er åbent to steder ud i det fri, det hjælper ikke så meget at åbne en dør hvis der ikke sker en cirkulation i rummet. Kan du lade et vindue stå lidt på klem hele dagen, vil det nok hjælpe mere end en dør der åbnes en times tid.
Når du åbner en dør i en time hedder det ikke udluftning, men nedkøling. Det har ingen gavn - du køler dit rum ned og sikre derved at den efterfølgende fugt kan kondensere på de kolde flader indtil de bliver varmet tilstrækkeligt op igen.

En terrassedør er ikke bygget til at skulle stå åben på klem hele tiden. Den ener med at tage skade af regn og fugt.

Som håndværker siger så skal der gennemtræk i hytten, så luften kan bliver presset ud i alle hjørner.

Mht. dugperler på vinduet kan det afhjælpes med en ventilationsrist i væk eller dør.

/Mulle

 

 

 

Hej igen

og tak for svarene, har desværre ingen vindue i soveværelset men kun døren, men vil det hjælpe at sætte sådan en motoriseret ventilationsudluftning i som man har på et badeværelse?
Du  har vel en dør så du kan komme ind i dit soveværelse  Så åbner du blot et vindue eller dør i den anden ende af huset, så kommer der gennem træk, bare to gange 5 minutter i døgnet giver et væsentligt bedre indeklima.
Den åbne dørs politik er altid godt - eller skidt.

Men køb et hygrometer og se hvor lidt og meget udluftning der skal til.

Som dette, (kan næsten gøre det samme som en Porche i carporten);

http://www.steam-brite.com/store/drieaz-hygro-hawk-hygrometer-moisture-meter-p-4294.html
Annonce
okay må prøve at købe sådan et, hvad skal luftfugtigheden helst ligge på for at man har et godt indeklima?
Her er et forslag fra Teknologisk Institut.
"Den relative luftfugtighed indendørs bør ligge i området 30-60%. Om vinteren, hvor udetemperaturen er lav indeholder luften mindre vand, og den relative luftfugtighed indendørs vil typisk ligge i den lave ende af området, mens den om sommeren og efteråret vil ligge i den høje ende.

Kun i kolde perioder vil man opleve gener som følge af lav luftfugtighed, mens man oftere har problemer når den er for høj. Hvis du har dug på indersiden af dine vinduer er det tegn på for høj luftfugtighed, hvilket giver gode vækstbetingelser for skimmelsvamp og husstøvmider"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis