gaskomfur

Har et gaskomfur men ved ikke hvad gas type den bruger. Jeg skal bruge til flaskegas.

Hvordan kan man se hvad type gas den står til??.. Min kone siger, du kan da bare få en mand ud og se på det. Ja ja, så er det jo ikke et billig komfur mere.....;0)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se selvom du har fået et billigt komfur, skal du ikke spøge med dit og andres liv. Gas er en af de farligste ting at rode med når man ikke ved meget om det. Så lad nu en fagmand komme til, så får du også husfred.
Det kan hurtigt ende med et stort hul i jorden og et mindre, når de finder resterne af dig.
Jeg gætter på du kan nøjes med at snuppe brænderen med i lommen og få en hvidevare mand til at fortælle hvilken type gas brænderen er beregnet til.

Men hvorfor sikrede du dig ikke den viden da du købte komfuret....

I princippet kan der være tale om 3 slags.. Naturgas, flaske gas og bygas.

MVH Njord

MVH Njord
gebhardus

Det nemmeste ville måske vær at spørge hvor du/i har købt komfuret.

Er det ikke en mulighed står det måske på komfuret hvor gassen tilsluttes, det har jeg set op til flere gange gange.

Eller ku' en' forhandler af pågældende mærke oplyse ang. dette, du behøver jo ikke at give en lang forklaring om hvor du har købt osv. en høflig forespørgsel besvares som regel, eller prøver du den næste.

Ellers må du nok gå den lidt "tunge" gang til en vvs/gas mester og slippe de kr det koster.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak får svarene. Har snakket med en vvs mand....;0).
og han kiggede på regulatoren, og svarede, at det var til flaskegas --- eller????(kan være, det kun er mig, men dette rum er ud over alle de dumme spørgsmål man har, også med lidt tilbagemelding, så vi andre også bliver klogere)

(Sur smiley herfra)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Ja undskyld jeg først er tilbage nu...

Denne vvs mand sagde, at der står en nummer på dyse.de kan så oplyse det hos forhandleren hvad den står til.. Men men, han sagde også at det er meget let og se om det er til flaskegas eller ej. Hvis man sætter flaskegas til et komfur der ikke er til flaskegas, kommer der en flamme på ca 15-20 cm som er gul. Hvis flammen står lavt, rolig og blå, er det som det skal være. Og han siger det er ikke farlig, for man kan se det med det samme hvis det ikke er til flaskegas......

så husk lige at du ikke skal stå med snuden ind over når du tænder
Iøvrigt svare den gas som Dong leverer til den gas der kommer på flasker, de er begge et spildprodukt af olie. Hvorimod gammeldags bygas blev udvundet af kul.
Kulgas er lettere end luft hvor flaskegas er tungere end luft.

Flaskegas er butan, C4H10. Kogepunktet er ca 0 C. Butan kommer fra udvinding af olie, hvor gassen er bundet i råolien sammen med benzin, diesel, petrolium osv. Flaskegas kan gøres flydende ved et rimeligt tryk ved almindelige temperaturer. Butan bruges f.eks også i lightere.

Nogle campinggasbrændere, specielt til vinterbrug bruger propan, C3H8. Propan har et kogepunkt på -40 C. så det kræver noget mere tryk at gøre det flydende ved almindelige temperaturer. Propan kommer også fra råolien.

Naturgas er en blanding af metan og etan, CH4 og C2H6. Kogepunktet er ca -150 C. Naturgassen kan ikke gøres flydende ved almindelige temperaturer, så det skal distribueres i rør til forbrugerne. Trykket i det store naturgasnet er 165 bar. Naturgassen er ikke opløst i olien. Den kan forefindes sammen med olie, men koger af straks trykket falder, når olien kommer op af undergrunden. Meget naturgas ligger i gaslommer i undergrunden.

Bygassen, der udvindes af kul, koks eller olieprodukter, er en blanding af Brint, kulilte og diverse andre gasser. Bygas er, med andre ord, et lidt difust begreb, sådan kemisk set. Nogle steder buges man en blanding af naturgas og luft som bygas. Indholdet af naturgas er så højt, at den blanding der er i rørsystemet ikke kan brænde.

De forskellige gasser har forskellig brændværdier og kræver forskellige mængder tilblandet luft for at kunne brænde i komfuret, ovnen osv. Derfor skal den dyse, der sidder i apparatet passe med den gastype der skal brændes af.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Koks er da spild produktet af gasfremstilling fra kul, jeg kan huske at i min barndoms by havde vi et stor gasværk på havnen. der blev kul transpoteret med en elevator op i en stor ovn hvor kullene blev "bagt" så de frigav gas, restprodultet var så koks der blev kørt ud af et skinne system i en tipvogn og vippet af  i nogle store bunker hvor de blev oversprøjtet med havvand.
Gassen blev pumpet ud til forbrugeren med nogle store dampmaskiner som det var meget spændende at komme ind og se
Vi boede nogle gader fra gasværket, og om natten kunne vi hører når lågen ind til ovnhuset blev smækket op og manden med tipvognen kørte ud og tippede koksene af.
Skrevet af Håndværkeren på 17 nov 2011 00:33
Koks er da spild produktet af gasfremstilling fra kul.....



Du har ret. Koks brugse ikke til gasfremstilling, men er et restprodukt fra samme.



 

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis