Gulvvarme slanger i vægge og loft?

Godaften LDS'ere.

Gider du ikke læse den indledende historie, kan du scrolle ned til stregen

Er rimelig ny på dette forum, men har allerede erhvervet mig en del gode fif's. Har læst en del i forummet, og nu oprettet en bruger.

For et par måneder siden købte mig og min kæreste vores første hus, og vi vil gerne igang med en del ting. Håber derfor at kunne score nogle tricks, så det bliver gjort korrekt.

Huset er oprindeligt med elvarme, men der er installeret gasfyr, og gulvvarme i hele huset, PÅNÆR i værelserne?? Der sad stadig elradiatore...

De tidligere ejere siger at hvis dørene står åbent til rumne er det ikke nødvendigt at tænde dem. Jeg har nu pillet dem ned og lukket hullet med en indmuringsdåse og blinddæksel. Nu kommer vi så til det tekniske..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har besluttet at lave gulvvarme i hele hytten, og skal have nogle slanger til de pågældende værelser. MEN......

Min plan var at fræse pex slanger i vægge, som er gasbeton, under isoleringen på loftet, (der er 150mm nu, der kommer 150-250mm mere på samtidig), så de ligger under al isoleringen. Og derefter ned i bryggerset. (Som ligger væk fra værelserne)

Mit spørgsmål lyder så på:

De pex slanger der skal fræses ind er 20mm, skal de være isoleret, eller laver I en rille på ca 20mm og ligger slangen i? Jeg tænker på varmetab i væggen.

Og er det helt uhørt at ligge slangerne på loftet?
(Derved undgår vi at skulle hakke de nuværende klinkegulve op.)

Med venlig hilsen, den nye LDS'er.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er nok ikke den mest anbefalede metode, med varmerør på loftet.

Men når du lægger dem under alt isoleringen, og ikke laver samlinger, synes jeg det er ok.

Det bliver nok ikke nemt, at få en brugbar tykkelse isolering, på rørene når de fræses ind i vægen.

Kunne det være en mulighed, at bruge fodpaneler, med plads til varmerørene, istedet for at føre dem over loftet?

mvh jens

Jeg ville ikke fræse varmeslangerne ind i væggen...

Hvis jeg var dig ville jeg lave en rør kasse i et hjørne i et af værelserne hvor pexrørene kører fra gulvet af og op til loftet og så evt. ned ved dit gasfyr enten i en tilsvarende kasse eller, hvis dit fyr er installeret i et skab, så inde i det.

I rørkassen isolerer du selvfølgelig pexrørene og lige sådan på loftet. Dog er det vigtigst med isolerede rør på loftet, da varmen da ville gå tabt. Så længe rørene er inde i selve huset, bidrager de i det mindste til opvarmningen! :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis du skal trække dem på loftet, vil jeg anbefale at bruge rør i rør slanger, det giver en ekstra sikkerhed, hvis et rør skulle blive utæt, så kommer vandet kun ned to steder, frem for at hele loft konstruktionen bliver våd.

Der er ikke nogen vandbårne radiatore i nærheden, så kunne du bruge frem og retur, og lave en gulvvarme shunt der. ?

Mvh Thomas Hansen

Tak for svarne

Grunden til indfræsning i væggen er for at undgå synlige rør. En kasse i hjørnet vil heller ikke være særlig pænt.

Et lille sidespørgsmål: Ved indfræsning, hvor dybt skal de ind i væggen?

Rør i rør løsningen lyder smart! Nej der er ingen radiatore i nærheden.
Ved indfræsning, skal de bare langt nok ind, så du kan få 3-6 mm. puds/spartel på bagefter. Det kan dog give revner langs rørene, pga. varmen. Her kan du også med fordel bruge rør i rør, hvis nu der ryger en skrue/søm i slangen.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Øv gir det revner.. Hvis man nu er kreativ, fræser en dyb rille, ligger røret ind, laver en tyk gummi fuge med en træpind ud over. Og derefter sørger for den er fastgjort til muren. og derefter pudser op? Så kan røret gi' sig lidt, men kun inde bag træpinden..

Hehe det lød vidst bedre inde i hovedet, end det ser ud på skærmen..

Bedst hvis dine indfræste rør, er dækket med ca. 2 cm puds.
Har du overvejet fod paneler, med plads til varmerørene?


mvh jens

Lav rørkassen i gips eller MDF og mal den... Eller hvis du har indbygningsskabe - eller påtænker at lave det, før rørene ned inde bag i dette.

Med varmerør fræset ind i væggen kan du ikke lave andet end at rende og klatspartle, hvert år når du tænder for varmen og samlingen revner...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Lav rørkassen i gips eller MDF og mal den... Eller hvis du har indbygningsskabe - eller påtænker at lave det, før rørene ned inde bag i dette.

Med varmerør fræset ind i væggen kan du ikke lave andet end at rende og klatspartle, hvert år når du tænder for varmen og samlingen revner...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Kan høre at indfræsning af rør er no-go. Gider ikke gå og efterspartle, og holder ikke til at glo på revner Jeg ser om ikke jeg kan trække alle rør i værelserne, og så hakke gulvet op i entréen og få dem den vej ud i bryggerset.

Så der hvor de røde streger er, må jeg igang.. Klinkerne i entréen er alligevel ikke de flotteste
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også