Min hoveddør er i stykker, (lukke funktionen)

Hey.

Jeg har en hoveddør som låses ved at løfte håndtaget op ad, så den låser i Top og i Bund.

Den er gået i baglås eller lignede, dvs jeg kan sagtens låse den og låse den op, men kan ikke åbne den, fordi den ikke åbner i "låsen" i top og bund (lås= intet med nøglen at gøre)

Er der nogen der har nogen ide / viden om hvordan jeg for den op?
Uden at skulle til at ødelægge døren.

Vh Kevin

evt se links til billeder

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde rimeligt nemt kunne "føle" om noget er knækket eller det blot går trægt.

Hvis håndtaget kan trykkes op i "op position" uden at der sker noget, er der et brud et sted i låsekassen.

Hvis håndtaget ikke kan drejes opad er det fordi der er for meget friktion et eller andet sted.

Så gælder plan B. :o)
Der findes forskellige typer af kantstanglåse.
Måske er din type som nedenstående:

http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/41505208.jpg?s=product_details

Jeg vil tro at du kan presse de to "tunger" tilbage med en passende flad skruetrækker, måske samtidig med at du "motionerer" kantstangen lidt - med håndtaget jo.

Hvis du kan trykke dørpladen lidt ind mod gummilisten så går tungerne nok lidt lettere.

Hvis du har en anden tilsvarende dør så kik lidt på dennes lås' virkemåde først!

Hvis det ikke lykkes så findes der osse en plan C. (Og D) osv. :o)
hvis "top og bund låsepaler" går lidt trægt. i optrækket i håndtaget.
så kan man lige give lidt olie på låspalerne. (låserigeler).!!!
Jeg har prøvet det, men heldigvis med døren åben.. Så jeg kunne skille det hele ad og det var fuld af grus, så en kraftig rensning og smøring fik det hele til at virke igen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis