Vådrumsmembran med skalcem og vådrumsmaling?

Hej

Vi har et badeværelse fra 1974, hvor alle vægge er af mursten beklædt med fliser.

Da vi gerne vil undgå fliser på væggene, har vi behandlet dem med Skalcem Multipuds, så der er kommet 1-2 mm cement ovenpå fliserne - også i brusenichen.

Nu er vi imidlertid kommet i tvivl, om vi burde have lagt en vådrumsmembran på i brusenichen først (da der sikkert ikke er en membran bag ved de oprindelige fliser).

Tror I man kan ligge Skalcem Multipuds uden på en vådrumsmembran og så herefter give den en god vådrumsmaling.

Hvis ikke, kender I så nogle alternativer til fliser, vinyl og træpaneler? 

Venlig hilsen H.Pedersen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rooolig nu Persen
Med mindre du havde tænkt dig at fylde badeværelset op med vand, sker der ikke det store, når du har givet væggen noget vådrums maling
Hej Håndværker

Det lyder godt. Så nøjes jeg med at male  .... da jeg ikke har planer om at teste for utætheder ved at fylde badeværelset med vand

Tak.
Venlig hilsen Hanne
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Vær dog opmærksom på, at ved evt. vandskade vil forsikringen nok ikke dække skader, når der ikke er vådrumsmembram.

Sælger du huset, kan køber måske, efterfølgende også finde på at brokke sig.

mvh jens

Men sælger du huset, skal du blot sørge for  at der står i salgs matrialet at badeværelset er malet. Så kan køber ikke komme efter dig.

HÆ HÆ ! ser ellers for mig at en potientiel køber kommer og åbner badeværelses døren  og bliver nærmest skubbet ned af gangen af vandmasserne !
Så er det du som sælger blot kan sige,  ja som de ser er badeværelset tæt
Vådrumsmembranen er et lovkrav i dag.

Et godt bud på vådrumsmaling kunne være denne :

http://www.beckers.dk/Indendors/Vore-Produkter/Vadrumsmaling/

En latexbaseret vådrumsmaling og grunder.

Lidt pebret - omkring 750-1000 kr. for 4 liter + 1 liter grunder - men du kan få den i ønsket farve i RAL-skalaen.

Prisen afhænger af hvor du køber - jeg købte i Oksbøl og gav kr. 750,- for 4 + 1 l.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af EISOE på 24 nov 2011 19:53
Vådrumsmembranen er et lovkrav i dag.

Et godt bud på vådrumsmaling kunne være denne :

http://www.beckers.dk/Indendors/Vore-Produkter/Vadrumsmaling/

En latexbaseret vådrumsmaling og grunder.

Lidt pebret - omkring 750-1000 kr. for 4 liter + 1 liter grunder - men du kan få den i ønsket farve i RAL-skalaen.

Prisen afhænger af hvor du køber - jeg købte i Oksbøl og gav kr. 750,- for 4 + 1 l.


Beckers vådrumssystem opfylder dog de krav der er til vandtryk osv. og er godkendt til vådzone i andre lande, hvis du bruger Vådrumsgrunder og Vådrumsmaling. Vi har selv brugt det i badeværelset, og har tilfældigvis en god slat tilbage, som er til salg ;-)
http://www.dba.dk/vaadrumsmaling-beckers-5/id-78541187/

Prisen kan forhandles ;-) 




Er ved at lave badeværelse i sommerhuset.....

Har vådrumssikret brusekabinen ( før fliser ) og hele gulvet og 10 cm op ad væggene.

Men............

Brusekabinen bliver kun 190cm høj og mangler så de sdste 50 cm - der bruger jeg så Beckers og i resten af badeværelset - det er lille - kun ca. 3,7 m2 ialt.

det bliver der ingen lovmæssige problemer i - bliver der det må jeg jo smøre lidt vådrumssikring på over brusekabinen.

Skal til at prøve at male med det i morgen - så må vi se

Og grunden til at vådrumssikringen ikke går til loft er at jeg har en profiltræbeklædning, der skal forblive pæn hvid og det bliver svært med vådrumssikring


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er jo faktisk krav om fliser op til 2,3 m.

Vi har ikke lavet badeværelset selv, og har også kun fliser op til 1,90 m, så vi brugte Beckers vådrumsmaling og grund. Mener faktisk kun at deres system ender med at opfylde kriterierne for vådrumsmembran hvis du bruger hele systemet?

Skrevet af VH på 24 nov 2011 22:23
Der er jo faktisk krav om fliser op til 2,3 m.

Nej - det er der ikke - men der er krav om vådrumsmembran op til loftet i busekabinen ( vådzone )

Tro mig, jeg har gennemtygget og nærlæst de regler inden jeg gik i gang

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

http://mba.evia.dk/?id=10

"Vådrum opdeles i en vådzone og en fugtig zone, se figurerne 1 til 4 – som hovedregel må vandtæt malebehandling ikke anvendes i vådzone."
"Der må ikke som tidligere opsættes fliser til fx 1,8 eller 2,0 meters højde på skeletvægge og malebehandles på vægfladerne over flisebeklædningen. Kun i meget høje rum må der males på den del af væggene der er over almindelig rumhøjde, hvilket i praksis er i områder der ligger mere end 2,3 meter over gulv".

Jeg har ikke adgang til by og byg anvisning 200, som jo er de officielle anvisninger, men ovenstående fra malerfagets hjemmeside er det samme som jeg fik oplyst af den Beckers forhandler hvor jeg købte produkterne. Men ja, de opfylder de kriterier der er til vandtryk og holdbarhed, men alligevel er det ikke godkendt i vådzone i Danmark (men i udlandet er det). Der står også på hjemmesiden: "Opfylder kravene til tæthed i vådrum. Giver en halvblank flade, som er nem at holde ren." Ikke det samme som at det er godkendt til tæthed i vådrum.


Har vi egentlig ikke haft den diskussion en gang før? Anyway, hvis du kan henvise til noget dokumentation for at det er lovligt med fliser til1,90 og maling resten af vejen op, vil jeg meget gerne se det. Så har jeg da et problem mindre ;-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også