Opsætning af gipsvæg

Hej.

Jeg er i gang med at opsætte en indvendig gipsvæg med dørkam. Jeg har fået bygget skelettet op med stålskinner og stolper, og skal nu til at sætte 2-lag gipsplader på.

Jeg er dog kommet i tvivl om gipspladerne skal røre gulvet eller ej. Så vidt jeg kan læse skal de ikke røre væggene og loftet, hvor der derimod skal fuges, men hvad med gulvet? Jeg er lidt nervøs for om konstruktionen kan holde hvis pladerne ikke hviler på gulvet men løftes op på stolperne og fastgøres, så der er 5-10mm mellemrum fra gulv til gipspladerne. Men det bør jeg måske ikke være?

Gulvet er et massivt egetræsgulv (~20mm), vægge og loft er af armeret beton. Alle skinner er monteret med skruer pr. 600mm.

Så, bør gipspladerne hvile på gulvet, eller skal der være 5-10mm mellemrum mellem gulvet og gipspladerne når de sættes op?

Mvh.
Morten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke den store betydning, det er kun hvis den skal fuges tæt pga. lyd, man ville hæve gipspladerne fra gulvet, kan du bare gøre med det inderste lag, også lade yderste stå på gulvet.

Der er dog ingen problemer i at begge lag "hænger" på stolperne.
Jeg plejer at presse gipspladerne så tæt mod loftet som muligt, for at undgå for meget spartle/fugearbejde i samlingen mod gipsloftet. Nogle plader hviler på gulvet og andre " svæver" en centimeter eller halvanden.... Der kommer jo alligevel fodlister op bagefter

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også