Silicone-fuge på badeværelse

Hej.

Vores murer er færdig med fliser og fuger mellem disse.

Nu mangler der silicone-fugen mellem vægge og gulve. (for jeg antager at det som udgangspunkt stadigt skal være en fleksibel fuge?).

Fliser+fliseklæb er nok op imod 15mm flere steder. - hvordan vi i fuge de revner? - jeg vil have det bedste resultat og ved ikke om det er smartest at lave det i to omgange pga den relativt store dybde.

Mvh TroelsM
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave en almindelig standardfuge med bagstop.

Lidt afhænig af hvor bred fugen er.
Hej

Hvad skal bagstop gøre godt for? - Jeg ville gætte på at den bedste løsning var at fylde hele fugens dybde og bredde op med silicone?

Det er jo ikke et bundløst hul. Der er mur og vådrums-membran ca 12-15 mm inde.

Mvh TroelsM
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den dag fugen skal skiftes, vil det ikke være morsomt uden et bagstop.
Det er også meget lettere at lægge fugen pænt, når der er bagstop.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Ja ok. Med levetiden af en blød fuge så kan jeg godt se pointen i bagstop.

Tak for forklaringen.

Andre ting jeg har overset? Jeg regner med at: støvsuge fugen grundigt, indsætte passende bagstop, fuge og glatte med passende fuge-afrette-gummi-dut.

Hvor længe vil i lade den slags hærde før man hælder vand på?

Mvh TroelsM
1 dags tid. Når det ikke klistrer længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den primære grund til at en standardfuge er udformet som den er .
Er at sikre vedhæftningen til de omgivende materialer.

Dana Lims forklaring har I her:

Fugedimensionering:
For at sikre fugen en lang levetid og mindske risikoen for skader, skal der være et passende forhold mellem bredden og dybden. Det gælder om at få træk- og trykkræfterne placeret i fugemassen og ikke i hæftefladerne, der altid er det kritiske punkt.
Ved en fuges dybde forstås altid det tyndeste sted:
Elastiske fugemasser:
For fuger ≤ 20 mm:
Dybden = Bredden/5+5 (±2 mm)
For fuger > 20 mm:
Dybden = Bredden/5+4 (±2 mm)
Som en tommelfingerregel siger man, at fugen skal være halvt så dyb som den er bred.
Den ideelle fugedybde afhænger af, hvorvidt der bruges elastisk eller plastisk fugemasse.
Plastiske fugemasser:
Dybden = Bredden/5+8 (±2 mm)
Som en tommelfingerregel siger man, at fugen skal være ligeså dyb som den er bred.

Find resten her:
http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/brochurer/fugemasser___fugebaand/Fuge_detail_DK.pdf
Hej HPox.

Tak for det grundige svar. Det ser rigtigt brugbart ud.

Er det forkert når jeg tænker på flise+fuger som værende "første vandtætte" lag der skal sikre mig imod skader?

Der er vådrums-membran, men korrekt udført flise og fuge burde ville også være tæt? (Livrem og seler i ved nok...)

Mvh Troels

PS: den midlertige byggetrappe har holdt perfekt og begge håndværkere har været rigtigt glade for den løsning.

Fugen sikre jo også, at der ikke går vand ind mellem fliser og membran.

Køb nu en fugemasse der er beregnet til formålet, og af en rimelig kvalitet.

Jeg har brugt fugemasse fra Alfix, det har fungeret og holdt fint, i mange år.
Som denne her (Silvan er nok ikke det billigste sted, men helt billige er de ikke)
http://eshop.silvan.dk/vare_Alfix-m-silicon_52465


 

mvh jens


 

Hej.

Så melder de næste spørgsmål sig:

A) Skal en normal flisekant primes før der kan fuges med vådrums-silicone?

Vægge uden fliser er pudset, spartlet og der er sat filt op. Kassen til indbygnings-cisterne er lavet af vådrumsgips og denne er ligeledes afsluttet med filt.

B) Bør der ikke laves en fuge mellem væg og kasse til cisterne? Normalt ville jeg bruge "maler-finish" så der uden videre kan males på det. - kan man det i et vådrum? Vådrums-maler-finish?

Mvh TroelsM

A) Nej

B) Jeg ville bare bruge en MS Byggefuge 522... Den er overmalbar og kan anvendes inde og ude ! og ja jeg ville fuge imellem gipsen og væggen 
  
Man bruger den også til at fuge vinduer udvendigt !

Mvh Brix (Danalim)


 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også