Gulvbrædder og strøer, kan de brændes?

Jeg har lige fået renoveret et gulv og han nu de gamle strøer og en masse fyrtræs-gulvbrædder liggende. Kan disse brændes i en brændeovn, eller er det giftigt? Hvis ikke, har de ellers nogen værdi?

På forhånd tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Egentlig et lidt mærkeligt spørgsmål.
Hvorfor tror du du at det er tilladt at afbrænde affald i en brændeovn?

Det har altså intet at gøre med om det affald du afbrænder udvikler giftigige gasser.

Undvidere er det jo umuligt at sige noget om hvorvidt afbrædningen udvikler giftige røggasser når vi selv skal gætte os til om strøerne er trykimprægnerede, behandlet med arsen og kobberholdigt træbeskyttelsmiddel eller lavet af krydsfiner. Ligeså om brædderne er overfladebehandlet med 15 x oplysningsbasseret lak.

Der forekommer nogle gange svære situationer og spørgsmål i livet hvor man bare ikke skal spørge - jaasssd.
Dette er en af dem. Hvor DIN beslutsomhed, dømmekraft og samvitighed afgør sagen. Og hvor du må leve med det rette eller forkerte valg resten af livet. :o)
Da jeg for nogle år siden gravede en bunke gamle sveller -behandlet med phenol- og andet godt op mente jeg pligtskyldigt, at de skulle på genbrugspladsen, for det skal man jo med den slags. De behandler det selvfølgeligt korrekt. Bevar mig vel. Pladsmanden, som var ganske kompetent, kunne fortælle, at de blev lagt i depot derhenne (sagde han og pegede udmod en gammel grusgrav). Så meget for min miljøvenlighed. Gamle sveller skal brændes på forbrændingen ved 1400ºC for at nedbryde giftstofferne. Det er barmelærdom for kemikerens søn. Det havde været bedre at vi havde savet demn op og smidt dem i brændeovnen, hvilket jeg måske nok vil gøre næste gang. For miljøets skyld!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af hpox på 08 nov 2011 23:28
Egentlig et lidt mærkeligt spørgsmål.
Hvorfor tror du du at det er tilladt at afbrænde affald i en brændeovn?

Det har altså intet at gøre med om det affald du afbrænder udvikler giftigige gasser.

Undvidere er det jo umuligt at sige noget om hvorvidt afbrædningen udvikler giftige røggasser når vi selv skal gætte os til om strøerne er trykimprægnerede, behandlet med arsen og kobberholdigt træbeskyttelsmiddel eller lavet af krydsfiner. Ligeså om brædderne er overfladebehandlet med 15 x oplysningsbasseret lak.

Der forekommer nogle gange svære situationer og spørgsmål i livet hvor man bare ikke skal spørge - jaasssd.
Dette er en af dem. Hvor DIN beslutsomhed, dømmekraft og samvitighed afgør sagen. Og hvor du må leve med det rette eller forkerte valg resten af livet. :o)


Jeg synes at det er et meget fair spørgsmål. Hvis der er nogle ting man skal vide først, for at kunne svare korrekt på spørgsmålet, så kan man spørge om det. Feks om det er trykimprægneret træ. Jeg synes at det er upassende at nedgøre folks spørgsmål. Man bruger ikke tid på at stille det, hvis det ikke er relevant for en.

Hvis det er et afhøvlet trægulv, så skulle der vel ikke være nogen problemer i at bruge det som brænde i din brændeovn. Men er det fyldt med lak, som skrevet ovenfor, så lad være, og aflevere det på genbrugspladsen.

mvh jan

Du spørger om det er noget værd. Hvis brædderne er reelle og ikke fulde af søm, så kan det godt være at du kan sætte den i gul og gratis og finde en køber.
Chr. Du får næppe 1400 c i en brændeovn. Og du har nok heller ikke en 60 meter (vildt gæt, aner ikke hvad de er på forbrændingen) skorsten, med røgrensning, som får røgen ført lang væk og spredt/fortyndet ud over et stort område. + husk at asken også kan udgøre et giftproblem. Svellerne indeholder sikkert en masse tungmetaller.


Eks. anbefales det ikke at bruge brændeovnsaske i køkkenhaven, pga. det som træet (almindeligt træ) måtte have akumuleret gennem dets levetid.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
KentAJ:
Det er næppe mere forurenende at smide skidtet i brændeovnen end at lægge det i depot i en udtjent grusgrav. De giftige fenoler med flere nedbrydes ikke i naturen, hvilket netop er grunden til, at man i sin tid brugte dem som imprænering til sveller mm. Jeg kan med sikkerhed love dig at der heller ikke er 1400 C i grusgraven, og jeg kunne ikke se en skorsten eller et røgrensningsanlæg.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

I en grusgrav, er affaldet samlet og der (burde ikke) ske udslip af giften. Ved forbrænding i brændeovn, får du spredt forureningen ud blandt din familie og naboer samt køkkenhaven.
Forureningsmængden er formodeligt konstant, som du selv skriver. Men der er forhåbentlig færre, som at der bliver udsat for den.

Gamle sveller skal brændes på forbrændingen ved 1400ºC for at nedbryde giftstofferne.
kun derfor skrev jeg
Og du har nok heller ikke en 60 meter skorsten, med røgrensning, etc.
.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Gør det bedre selv, hvis ikke andre kan gøre det, som du vil have det!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis