Tilslutning af vandvarmer.

Hej

Vil tilslutte en vandvarmer til bådens kølesystem.
Motoren er ferskvands kølet.

Går ud fra at jeg bare kobler den mellem slangen fra termostathuset til ferskvand indgangen på varmevekslen.

På den måde er den i serie forbindelse med motor.

Er dette rigtig forståret?

På forhånd tak

 Venlig hilsen

Jan

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit varme vand vil blive meget varmt. Normalt ville man sætte den på et omløb (shunt), styret af en termostat. Ellers kan man skolde fingrene .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hi Jan,

Har tilsluttet min på returløb varmeveksler til en akkumuleringstank med intern spiral fra motor. Dette kører fint og problemfrit. Er sikkert på at den også kan tilsluttes direkte på en vandvarmer. At vandet bliver varmer sorger også for at den holder lidt længere på varmen (så kan man altid blænde lidt kold vand i?)
Jeg har:
Akkumuleringstank kan varmes fra motor, elektrisk eller fra en dieselvarmer og har 3 tilslutninger (til og retur)
- 1 til motor igennem en lukket spiral (for ikke at blænde motor kølevand med centralvarmesystem)
- 1 tilslutning til vandvarmer.
- 1 til centalvarme, til at varme hele båden.

Den lukkede spiral er drevet af en lille pumpe til motor -> så den kan virke som motorvarmer.
Centralvandsystemet er drevet af en grundfos-pumpe, og er vælgfri hvad jeg vil opvarme, om sommeren når man ligger for anker behøver man så ikke at starte motor for at få varm vand.
Om efteråret/vinter kan man så varme hele båden ved at vende hele systemet når man sejler for motor. Eller bare slå dieselvarmer til.

Hvis du kommer forbi Odense er du velkommen til at kigge forbi.

Mvh, Hugo
Hej
Tak for svar.
Tanket med at sætte den på udgangen på ferskvandkølren er at få en mindre temperatur ind i vandvarmeren.
Men går der 70 til 80 grader ind i denne veksler og måske kun 40 ud er dette for lidt.



 Venlig hilsen

Jan

Hej Jan


Du ser godt ud på billedet!
Tak

 Venlig hilsen

Jan

Hi Jan,

Syntes at 40 grader er lidt for lidt, men syntes det er lidt mærkeligt at der er sådan en stor temperaturforskel. Er du sikker på at din termostat virker rigtig?? Ellers kan du sætte den på tilgang?

Mvh, Hugo
der er bare et gæt på de 40.dette er jo ud af veksler

 Venlig hilsen

Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis