Flowretning i radiator

Hej

Vi har lige købt hus og der er hvis en del ting der skal kigges igennem for fusk. 
Et af problemerne er det 7 år gamle varmesystem. Dette er naturgasfyr med gulvarme i stueplan og radiatorsystem ovenpå. 
Indtil videre har jeg fyldt lidt vand på systemet, 3-5 gange på de 40 dage vi har boet der, da trykket falder fra 1,8 bar til 1 bar. Jeg tænkte dette kunne skyldes luft og har derfor prøvet at udlufte radiatorne, da de tid til anden også banker kraftigt. 
Jeg har så bemærket at radiatorne bliver varme forneden først, med termostaterne siddene i toppen (med pil ind i radiatoren), altså må vandet løbe den forkerte vej? Jeg har så læst dette kan give den banken jeg oplever og værre endnu, vand der løber ind forneden kan ruste radiatoren kraftigt, hvilket jeg også kan se antydning af under malingen, da jeg luftede ud. Dette er dog næsten umuligt da vandet står ud til højre og venstre.
Spørgsmålet er, hvordan kan man vende flowet? Så vidt jeg har forstået sidder indgang og udgang på radiatoren på samme rør (jeg kan ikke se dette da det er skjult i væggen)? 

Håber i vil hjælpe.

mvh
Jacob 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der kun er et rør rundt, er det et såkaldt et-strengs anlæg.
Men er anlæget kun 7 år gammel, burde det ikke være tilfældet.

Meen du er nødt til, at vide hvordan det hele hænger sammen, hvis der er fusket, er det jo umuligt, at komme med brugbare råd, da det jo ikke er til at vide, hvordan det er sat sammen.

Hvis du har en ejerskifteforsikring, så få forsikringen på-

mvh jens


 

Hvis dit anlæg taber vand er det nok en overtryks ventil på fyret der drypper eller expansions beholder der skal skiftet(def.)
Er flow retningen imod pilen på termostaten skal den vendes.

it is better to burn out than to fade away
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du kan mærke en forskel med hænderne (pas på) mellem temperatur på frem og retur og at den er modsat af hvad du forventer, altså at returen i bunden af radiatoren er varmere end fremløbet i toppen, så løber vandet den forkerte vej.

Hvis du samtidig kan lokalisere din støj til ventilerne, så er det en klassisk fejl. Årsagen til støjen er, at vandet kommer ind på den forkerte side af ventilen og i princippet forsøget hjælpe den til at lukke på et tidspunkt hvor en fjeder holder den åben.

Fylder du vand på mere end 2 gange om året, er systemet utæt og skal trykprøves eller på anden vis undersøges for læk.

Det gode er, at du kan godt nå det inden det bliver rigtigt dejligt koldt.....
Lille update.

Der er ialt 4 radiatore ovenpå. Den i værelset, lige over fyret kører rigtig nok (varmen kommer ind i toppen ved termostaten). Radiatoren i værelset ved siden af og de 2 radiator i modsat ende af huset kører forkert, varm i bund først og banker ret ofte. 
Så vidt jeg lige har forstået det, sidder der en pumpe inde i fyret og en pumpe udenfor. Pumpen inde i fyret trækker radiatorne og pumpen udenfor trækker gulvvarmen? 
Min teori er så at hvis pumpen til gulvvarmen er stærkere end den anden vil den sende flow baglens i radiatorsystemet, da de er forbundet. Altså er der ikke hydraulisk balance. Min plan er at slukke pumpen udenfor her i weekenden og se om radiatorene så kører som de skal.  

En anden ting jeg har lagt mærke til, er at diverse rørforbindelser nede ved fyret er en blanding af sort stål og galvaniseret, det kan da heller ik være ret godt.

mvh
Jacob
Det er usandsynligt at dine pumper spiller ind her... af flere grunde:

Det kan, i store træk, godt være som du beskriver det, at kedelpumpen sender vand ud i hele systemet og til gulvvarmen er yderligere en såkaldt shuntgruppe, hvori der sidder yderligere en pumpe. I shuntgruppen sættes temperaturen ned til en temperatur, der passer bedre til gulvvarme og pumpen medvirker til at cirkulere vandet i den kreds.

Du kan udemærket have flimmer med forbundne pumper, men en pumpe i et centralvarmeanlæg suger ikke - den trykker og det du trykker ud, får du så at sige tilbage i r....

Jeg gætter stadig på, at frem og retur er byttet et sted i væggen eller under loftet - det er en klassisk fejl!

Galvaniserede rør og sorte i en lukket varmeinstallation ser ikke godt ud, men det betyder ikke det store. Hvis de generer dit øje, så isolér dem - det er også godt for økonomien
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg må i skunken i weekenden og kigge lidt på fordelingen af radiatorrørene. 

Mit system ligner meget det vedlagte billede. Kan ventil 3 og 7 godt være samme enhed? Ellers mangler 3, til at skabe hydraulisk ballance. Min 7'er er kan man skrue på som på en radiatortemostat. 
Pas! Er svagt aldersbetinget synsnedsat og kan bare ikke se tallene...

3 = Forindstillingsventil (Anvendes til indstilling af anlægget i hydraulisk balance. Skal placeres på den/de kredse, hvor tryktabet er mindst.)

7 = To- eller tre-vejsreguleringsventil (Sikrer konstant fremløbstemperatur til gulvkredsene. Er selvvirkende eller har motorventil. Valg af langsomt virkende ventiler reducerer eventuelle støjgener)
Jeg kan ikke forestille mig, at de 2 ventiler er sammenbygget til en - jeg har heller aldrig set det før.

Men det ændrer heller ikke ved, at du får vand ind i bunden af radiatorerne med mindre kontraventilen er defekt og vandet kan by passe andetsteds på systemet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også