Ukrudt langs hæk og hus

Hejsa...

Jeg har lige købt et kolonihavehus med en have på ca. 500m2.
Haven har ikke været passet af den tidligere ejer sommeren over.
Så der er "lidt" arbejde i vente for mig.

Se billederne nederst.

Det jeg i første omgang ønsker, er at komme ukrudtet langs hækken og huset til livs.
Og samtidig skabe noget "luft" fra kanten af hækken til selve græsset. Ca 30 cm.
Sådan ligeledes fra kanten af huset til græsset.
Altså så der er 30cm bar jord langs hækken og huset. Ved huset tænker jeg at ligge sten rundt om huset.

Nu er jeg ikke havemand, men det er der en god chance for jeg kan blive 
Så det første jeg tænkte, var at leje en havefræser med arbejdsbredde på de 30cm. 
Pløje jorden langs hækken. Men så læste jeg et sted, at det kan skade hækkens rødder. Og endda snitte ukrudtsrødder, så ukrudtet breder sig endnu mere. Er det korrekt forstået?

Er der nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe det hele an?
Er den bedste og sikre løsning at ligge på alle 4 og luge ud?
Er det en god ide med ukrudtsdug på 30cm langs hæk og hus. Og lægge barkflis ovenpå dugen ved hækken og så sten langs huset?
Er det omsonst at begynde her i november og forebygge lidt eller skal jeg vente til foråret?

Mange spørgsmål. Men håber på gode råd og ideer 
På forhånd rigtig mange tak!
Spørg endelig hvis i har spørgsmål.







 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du er nok lige lidt sent ude for at ville rydde ukrudt, det er ikke længere noget der rigtigt gror ved de temperaturer vi har nu,
Skvallerkålen som du har lang hæk og hus kan være meget svær at komme til livs, det er en af de mest hårdføre planter der findes, og den formere sig med rodskud.
Jeg har på et tidspunkt prøvet at gå efektivt til kamp mod den kål, det er et kæmpe arbejde hvis man ikke vil bruge gift i haven.
Det bedste du kan gører er faktisk at snakke med dine naboer om hvad de gør. Det er jo også en af grundene til at have kolonihave hus, det gode fællesskab der er sådan et sted.
Men lige nu er der nok ikke mange der laver noget i haverne, så gør ikke dig selv til manege klovn ved at starte nu, se hvad andre gør
Manegeklovn hehe...ja det ku da lige være kønt.

Tænker ikke at lave et gennemført stykke arbejde her i november, men bare lidt forarbejde. Altså at grave 30 cm fri langs hæk og hus. Og luge det øverste lag ukrudt.
Vi er 3 mand til det. Så det kan måske ordnes på 1 dag.
Men det er måske også omsonst?

Og så gå grundig til værks i marts. 

Jeg tænker at ville luge ud hver 3. uge fra marts indtil skt. hans. Jeg kan måske vente at se hvordan ukrudtet ter sig til den tid og tage mine forholdsregler til den tid.

Men gode råd og ideer er stadig velkomne! 

Skal nok poste billeder af projektet til sommer.

 

skvadderkål har kun respekt for en ting "en plæneklipper" ellers er det Umuligt at få bugt med i en hæk, jeg har prøvet i 12 år uden held. plænerens virker men det kommer igen da rødderne sidder godt begravet i din hæks rødder, men jeg ville vente til næste år selvom haven ikke ser ud af noget særligt, kunne der gemme sig løg og andre planter du ikke kan se, men arbejde er der nok af kan jeg se, held og lykke. En lille ting, hvis du vil vide mere om havebrug kan jeg anbefale gyldendals store have bog, den er jeg selv startet med. sådan lidt til vinteren

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis