lyssensor ude

hej, jeg har en lyssensor i carporten jeg vil have flyttet. dette kræver der kommer en længere ledning på, der skal derfor en samledåse til, men overvejer i den sammenhæmg at lade det være en udendørs stikkontakt, hvor der selvfølgelig er strøm, men samtidig også lavet så ledningen går videre til sensoren, der flyttes 3 mtr længere væk end den er nu. hvad skal der til for at lave det nr. eller rettere, jeg har ledning og køber dåsen, men hvordan laver jeg det så der er strøm til stikkontakt, samt ledning over til sensor????
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter en stikkontakt op der hvor sensoren sidder nu. og trækker en ledning derover hvor du vil have sensoren til at side på ny.
lig mærke til hvordan ledningerne er samlet i sensoren nu, sådan skal de også side når du har flyttet den.
Fase, null og jord sløjfer du i stikkontakten. og mellemledningerne i et par samlemuffer.
Er du i tvivl om hvordan det skal monteres eller hvad? Der skal jo bare sættes en stikkontakt der hvor sensoren sidder nu, også skal sensoren flyttes?
nej er mere i tvivl om hvordan det ser ud inde i kontakten med sløjfe og alt det
dette er hvad jeg lige kunne finde på google. har ikke læst det, bare lige kigget billederne
http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/Udskiftning-af-stikkontakt/e_137_3568.

som du kan se er det bare at stikke faselederen (som sikkert er brun) ned i den røde og null lederen (som oftest er blå) ned i den sorte. Der er plads til 2 ledere i hver "klemme" så du kan sætte tilgangs kablet i, og sløjfe videre uden at skulle bruge samlemuffer.
Er det en stikkontakt med jord, gøres det samme med den.

En udendørs stikkontakt ser anderledes ud, men princippet er det samme.

De 2 sidste ledere i kablet samler du med samlemuffer så de 2 sorte bliver samlet i én muffe, og de 2 hvide samlet i én muffe.
Annonce
mange tak. så må jeg jo bare igang en dag
og er du i tvivl når du går igang, så tag et billed af det når du har skilt det ad og lig op her. Så skal jeg gerne tegne videre oven på billedet, og prøve at forklare det.

men skrivned/tagbilled eller husk, hvordan det er monteret i sensoren før du piller det fra, så du er sikker på at få det monteret rigtigt igen.
takker. har godtnok en fætter der er elektrikker, men han bor noget væk og jeg kan godt selv, men har meget respekt for det, da det før har drillet mig.
Bare husk at sluk for strømmen før du går igang.

men det kunne også være en ide at invitere din fætter på en gang mad, også få ham til at gøre det. Så er du på den sikre side. Eller den dyre, med at betale et el firma for det.
man skal jo passe lidt på med at gøre det selv, hvis man ikke er sikker på hvad man laver
ja ved det godt, men de har også lige fået en lille ny og er begge travle mennesker. tror nu også godt jeg kan ud fras hvad du har beskrevet, men er da klart noget man skal bære respekt for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis