Sous vide hot or not

Sidder lige og overvejer om ikke konen skal donere sådanne et kit til mig i julegave, det ser jo fantastisk ud, er der nogen herinde der har erfaringer med denne form for madlavning ? Det lyder jo fantastisk !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, jeg har ikke fået fat i noget udstyr endnu, men venter spændt på dine erfaringer!!
Man må kunne komme igennem på en lidt billigere måde, end den officielle.

Er du så også kommet videre til "Verdens bedste brød" : Kvalimad - Et site om kvalitetsmad ?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg fatter ikke hvad i skriver om ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 06 nov 2011 09:24
Jeg fatter ikke hvad i skriver om ??
grandoldman se her


Mvh Mærsk


Lige en hurtig update på Sous Vide. Jeg har fået fat i en sous vide master og dertilhørende vacuumpakker og fået lavet en del rigtig god mad, både hverdagsmad og mere festmad, de bedste penge jeg længe har givet ud !

Jeg har lavet en lille side om det og opdaterer løbende !
http://www.sousvidemaster.dk

Hvis der er nogen her der har interesse i at prøve Sous Vide uden at spendere på udstyret så er alternativet "sous vide i køletaske" Det har jeg prøvet op imod min sous vide master med et meget forbløffende resultat !
http://www.sousvidemaster.dk/SVdiy.php


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Annonce
Det lyder da rigtig spændende og ser godt ud. Du går proff. til opgaven!
Har du nogle erfaringer med vildt?
Eksperimenterede du selv med andre alternative løsninger, før du købte det komplette udstyr?
Kunne en køletaske med varmelegeme i måske bruges, evt. med en PID skudt ind imellem??? Jeg har ingen erfaringer med sådanne.
Ville du tro, at det ville tilføre kødet noget ekstra, ved at drøne det på en hed grill, Weber, efter det har stået f.eks. de 72 timer?
Min rædsel går lidt på, om der kommer en kogt fornemmelse i kødet. Ikke at jeg ikke kan lide kogt kød under de rette omstændigheder, f.eks. ifm oksekødssuppe, men hvis det er en bøf, jeg er ude efter, vil et kogt stykke kød måske ikke lige være optimalt

Boede jeg i nærheden ville jeg forsøge at sleske mig til en smagsprøve med god rødvin i hånden!!

Med venlig hilsen
ktm

 

God rødvin er jo altid godt

Mit første setup var en riskoger en UT-200 thermostat og fryseposer. Det setup lavede fantastiske ting i de få dage jeg brugte det.... men nogen gange må ma jo gå all in som man siger så jeg købte en sous vide master med tilhørende vacuumpakker. Det har jeg bestemt ikke fortrudt. den har større volumen og mere precis temperatur styring, men frem for alt så slap jeg for ledningsrodet på køkkenbordet.

Jeg kan klart anbefale at prøve køletaske metoden hvis man lige vil se hvad sous vide kan gøre ved kød. Det skal lige understreges at denne metode ikke er brugbar til andet end tilberedning af bøffer af en god mør kvalitet. Men som man kan se så er der ingen forskel i resultatet. Den anden bøf lavede jeg i min sous vide master !

Mht grill så er det et must at kødet bliver stegt før eller bagefter, det er lidt fesent når det kommer ud af pakken hvis det ikke er blevet stegt. Hvis det er en bøf så steger jeg den bagefter tilberedningen og en roast kommer på panden før. Grunden til dette er at der er stegeskorpe på hele bøffen og roasten har kun i kanten, så stegeskorpen er ikke så stor del af kødet. 

I de her dage leger jeg med creme brulee sous vide. Det bliver helt fantastisk. Først lavede jeg den traditionelle. Lige pt står der et par i køleskabet og venter til i aften, det er choko/citrus, dvs 3/4 er lavet med en god mørk chokolade og den sidste 1/4 del er med citrus saft og lidt cutrus skal. Håbet er at når man sidder og spiser den dejlig tunge og mørke creme så støder man på et lille område med dejlig syrlig frisk citrus. Det er je lidt en sucker for

NB. jeg har en ekstra UT-200 thermostat hvis nogen skulle være interesseret. (ikke brugt)


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Vildt har jeg pt ingen erfaringer med.... med mindre laks kan gå ind under det Til gengæld har jeg fået det bedste stykke laks jeg har fået Sous Vide.
Jeg ved der er folk der gør i det og den eneste grund til at jeg ikke har fået gjort det er at jeg ikke lige pt. har noget vildt, men send en kølle så tilbereder jeg den og siger hvordan den var spøg til side, hvis du har noget vildt liggende ville jeg ikke tøve med at smide det i den lunkne gryde hvis det var mig

Hvis du smider noget vildt i den lunkne gryde så skal du nok lige være forberedt på at det kan dufte/lugte meget kraftigt når du åbner posen.... kan stadig huske den første bøf vi lavede sous vide.... damn jeg fik et chok og begyndte at tvivle på om det var beregnet til menneske føde..... heldigvis smed jeg dem på panden og det blev til et fantastisk måltid Det er bare fordi jeg ikke var blevet advaret om dette på forhånd. Men når man tenker over det så er det jo i grunden ret logisk... alle de duft/smags stoffer som normalt ryger op i emhetten under tilberedning er fanget i posen og resulterer i en ekstrem duft

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Det er da nogle nyttige råd du kommer med. Netop det med lugten, kunne godt tage pippet fra mig, men i grunden er det jo ikke så mærkeligt.
Mht. vildt havde jeg fasaner og duer i tankerne. Det smager jo utrolig lækkert, men er ofte vanskeligt at få rigtigt mørt. Det her må da lige være muligheden.
Jeg må se at få taget mig sammen, men hustruen har simpelthen så mange redskaber og køkkenudstyr, så det nærmest ikke er til at skaffe plads til mere! Men vi er jo også 2, så der skal noget til!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har et par ande bryst liggende i fryseren som ligger og venter på den lunkne gryde, dem glæder jeg mig til

Du spørger bare hvis du har flere spørgsmål, så skal jeg gøre alt for at besvare dem

Burger til aftensmad... jeg har altid stegt hakkekød til welldone, men efter sous vide kan jeg tillade mig at lave dem medium


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis