Sous vide hot or not

Sidder lige og overvejer om ikke konen skal donere sådanne et kit til mig i julegave, det ser jo fantastisk ud, er der nogen herinde der har erfaringer med denne form for madlavning ? Det lyder jo fantastisk !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Sidder lige og overvejer om ikke konen skal donere... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil jeg da på det varmeste anbefale, det er et kanon stykke legetøj
Ja, grøntsager kan også sagtens tilberedes sous vide, men problemet er at de ikke kan blive møre ved samme temperatur som kød, men jeg har en lille plan jeg skal have prøvet.
Først tilbereder jeg grøntsagerne og tager dem op, dernæst tilbereder jeg kødet. Når så kødet er ved at være ferdig ryger posen med grøntsager igen i baljen for at blive opvarmet. Efter sigende skulle grøntsager kunne klare lang tid ved en temperatur under 67 grader uden at ændre deres tilstand af tilberedning... jeg skal nok lige skrive når jeg har fået prøvet det.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

For de nysgerrige kan det nævnes at jeg lige har lavet en måling på hvor meget strøm min sous vide master brugte på 12 timer med en temperatur på 58,5 grader. Det blev helt nøjagtig 1,0kwh. Det syntes jeg da er fint taget i betragtning af hvor stort kvalitets løft det giver kødet.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Det var da overraskende lidt. Altså 2 kr. for den spøg!
Har du en "tevarmer" hen over maskineriet under processen?
Du skubber noget til mig!! Men det fylder lige som alt det meget andet grej vi har!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 18 jan 2012 22:26
Det var da overraskende lidt. Altså 2 kr. for den spøg!
Har du en "tevarmer" hen over maskineriet under processen?
Du skubber noget til mig!! Men det fylder lige som alt det meget andet grej vi har!


Så længe det ikke er ud over skrænten jeg skubber dig
Jeg har absolut intet gjort for at isolere den. Der medfølger et låg i rustfri stål som jeg selvfølgelig bruger, men låget i sig selv er bare en stålplade uden isolering !

Jeg har lige smidt et par roast beef i. Den ene er fuldstændig pakket ind i bacon og vacuumpakket For spas skyld har jeg sat temperaturen til 55,5 og så får de 20-21 timer. self har jeg sat måleren på igen !

Btw man må aldrig gå ned på udstyret

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Det med blot at bruge supermarkedets wacuumindpakninger har vel den ulempe, at man så ikke får krydderier med under varmebehandlingen? Bør krydderurter m.m. ikke tilsættes først?

Næh, vi går normalt ikke ned på køkkenudstyr, idet min kone har maskinitis ligesom jeg har det mht. værktøj til bilerne!
Vores køkken og værksted er simpelthen overfyldt, og begge er ganske overdimensionerende ift normal standart!

Er dit kødforbrug så steget efter sous vide æraen er startet?

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har ikke undersøgt hvad en tilsvarende tilberedning af en roast vil koste i en ovn. Det kunne jo være sjovt at kunne sammenligne ! Hvis der er en elektriker herinde med noget special viden tages denne imod med kyshånd !

Ja man kan nok godt sige vores kødforbrug har fået et hak opaf, men sjovt nok tror jeg mængden er konstant, det er kvaliteten der er hoppet op ! Før spiste vi meget hakket kød, nu er vi gået over til udskæringer, men ikke de dyre som mørbrad, snarre de billige som roast og spidsbryst.

Jeg har også selv leget med tanken om at bruge de vacuumpakker de kommer i, men ikke fået det gjort endnu. Umiddelbart vil jeg tro det sagetens kan give et godt resultat, da kødet alligevel skal en tur på en varm pande og så kan krydres der !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Vi har en PID controller som kan gøre din riskoger eller el-kogeplade til en sous vide koger !
Simpel og masrt, styre temperaturen inden for 1 Grad C. op til 399 Gr. C. så også smart til friture osv.
Er udviklet til laboratorie brug, så en kvalitets sag.
Koster 1095.00 Kr.
Yderligere info [email protected]


Karsten Andersen
Har lige set siden også.
En alm. stegepose kan også gøre det, hvis du så halvere stegetiden og lader din steg trække, hvorefter du steger videre kan du opnå samme resultat. vi kokke har brugt interval stegning i mange år, det er ikke så svært, særligt ikke hvis du bruger et stegetermometer også. husk formlen "stege tid = trækketid"
rødt kød SKAL du lade køle lidt ned, inden du pakker den ind og holder den lun, du kan altid varme den op igen, når saften har fordelt sig igen.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis