Hvordan skal udhænget laves?

Fruen og jeg har skiftet taget de gamle bølgeeternitplader til en ny model. I samme ombæring blev spærrerne rettet op og vi har lagt nye taglægter i fornuftig dimension. Det har resulteret i et solidt og ganske nydeligt tag.

Men for at blive færdig med projektet er turen kommet til udhænget. Hvordan kan / skal det laves?

Jeg har kigget på nettet og søgt inspiration til hvorledes det skal laves, men jeg savner en vejledning så jeg kan komme i gang.

Jeg har kigget på husene rundt omkring i kvarteret og kan se der er åbenbart er mange måder at gøre det på.

Findes der en lav-det-selv guide til hvorledes et udhæng skal laves?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ville det jo være rigtig godt med nogle billeder.
Alternativt en masse forklaring om hustype, alder - (husets jo), murværk, puds, træ, ønsket stilart, (moderne, funkis, landlig idyl eller rokoko). Usw.

Og osse om udhænget kun er i gavlene og du selv har fundet på noget i facaden

Ja. Du har jo selv fundet på at monterer et lodret sternbræt.
Og så kunne jeg jo godt spørge: Hvorfor nu det? Og hvad er det med rendejernene - hvorfor passer de ikke til tagrenden?
Og endvidere er det lidt svært at se om der er plads til at der kan opsømmes 19 mm underbeklædning UNDER spærenderne. Uden at selve tykkelsen af underbeklædningen bliver synlig fra terrænniveau.

Der er mange muligheder.
Hvis du vil undgå at afmonterer den yderste række tagplader kan du lave noget med 2 lægter sømmet under de udstikkende lægter. En op langs muren og en op således at et gavlbræt/udhængsbræt rammer lige præcis op i den sidste bølge på pladerne. Underbeklædningen kan så bestå af små stykker brædder - imellem mur og gavlbræt.
Højden af gavlbrættet skal være ca. indvendig bølgehøjde + 2 lægters tykkelse + 19 mm underbeklædning + lidt til. , mindst 5 mm. Skal vi sige 150 mm. Det kan vist lige gå.
Langs facaden sømmer du lægtestumper op mod taglægterne - på siden af spærenderne. og beklæder med 19 mm underbeklædningdbrædder.

Det er ikke sikkert at du synes om løsningen, men det er du selv ude om. For normalt udtænker man udhæng og gavle INDEN man monterer tagpladerne. :o)
Og til et hus som dit ville det have været fint med synlige spærender, (altså intet sternbræt), og udhængslister imellem lægterne - ovenpå spærenderne.


Prøv iøvrigt at google på vindskede. Så kommer der mange forslag!
det er konsoljern ?

http://www.lyrk.dk
OK.
Men særligt kønne er de da ikke.
De ville derimod passe fint til en "Arkitekttagrende.
Som godtnok ikke ville passe til huset, sådan umiddelbart.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis