3 faset elmotor kaput?

Hej
Da jeg efter 6 mdrs sommerhi startede min brændeflækker op kom der sprudlende lyde fra afbryderen. Den viste sig at være halvfyldt med vand, og sikringerne var røget. (dvs 2 ud af 3x16A)

Jeg skiftede afbryderen ud med en nyere, men hver gang jeg tænder nu, kan jeg konstatere at motoren kun hopper frem og tilbage og efter 2 sek ryger en sikring.

Har jeg tilsluttet den nye afbryder forkert, eller er motoren brændt af grundet kortslutningen tidligere?

Det kører på 3 x400v  deltaforbundet.  Der er ingen motorværn.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som du beskriver det, lyder det som om der mangler en fase.

Så en fejlkobling, kunne jo være en mulighed, 2 faser samt nul eks.

mvh jens

Hej Jens

Den kører kun på 3 faser (ingen nul). Jeg har prøvet at illustrere hvordan jeg har forbundet faserne til klemkassen. Der er broforbindelse angivet med |

   w2   u2    v2
     |      |      |
   u1    v1   w1

   L1    L2    L3

Jeg har ligeledes målt modstanden mellem alle 3 faser til 1,3 ohm, men er ikke sikke på om den måles dér, for at kontrollere om vikling(eller hvad det nu hedder) er brændt af.
Skal den evt. måles mellem u1 og w2?

Mvh Søren
Når du har den samme modstand imellem viklingerne er det ikke umiddelbart motoren der fejler noget.

Har du målt at alle tre faser er til stede? Jeg tror lige som Jens at det er fordi der mangler en fase.
Jeg har kun målt ud til afbryderen. Jeg prøver lige til klemkassen og vender tilbage.

tja, nu nåede jeg ikke ud før det blev mørkt, så det må vente til i morgen. Er der i mellemtiden nogen der kan svare på om en manglende fase også kan få sikringen til af springe?

Vh  Søren

Annonce
viklingerne ligger imellem 1. vikling mellen u1 og u2 2. vikling mellem v1 og v2 3.vikling mellem w1 og w2

de liggeer 45g forskudt i klemmerne så hver vikling får 2 faser 400v så hvis du skal måle dine viklinger skal de
3 broer fjernes inden du måler på viklingerne
Motoren kan godt være brændt af selv om der er samme modstand i viklingerne, men ved de fleste motorer kan man lugte om den er brændt.

Har du målt spænding efter afbryderen? med motorledningerne afmonteret fra afbryderen, du kan ikke nå at måle med tilsluttet motor.

Hej igen.

Nu har jeg kontrolleret modstanden over faserne med broerne taget af. De måler alle 1,7 ohm. Motoren lugter i øvrigt ikke brændt.

Men men men. Jeg fik målt spændingen nede i klemkassen og det viste sig at der ikke var strøm på én af faserne.

Min afbryder må derfor være defekt, hvilket jeg fuldstændigt har overset da den er sprit ny.

Jeg får den skiftet i morgen og så må vi se...Men jeg er stadig bekymret over hvorfor sikringerne springer pga. dette.

Vh søren

Den kan sagens springe sikringen, hvis den kun køre på 2 faser.
Især hvis det er en stor motor..

mvh jens


 

Det lyder godt...  Det er en 7,5 KW sag. Jeg synes den er stor, men ved ikke om den falder i den kategori.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis