3 faset elmotor kaput?

Hej
Da jeg efter 6 mdrs sommerhi startede min brændeflækker op kom der sprudlende lyde fra afbryderen. Den viste sig at være halvfyldt med vand, og sikringerne var røget. (dvs 2 ud af 3x16A)

Jeg skiftede afbryderen ud med en nyere, men hver gang jeg tænder nu, kan jeg konstatere at motoren kun hopper frem og tilbage og efter 2 sek ryger en sikring.

Har jeg tilsluttet den nye afbryder forkert, eller er motoren brændt af grundet kortslutningen tidligere?

Det kører på 3 x400v  deltaforbundet.  Der er ingen motorværn.

Hej Da jeg efter 6 mdrs sommerhi startede min... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja stort er jo et relativt begreb, men det er nu det jeg vil kalde en stor motor.

Kan du godt køre den på 16 ampere sikringer?

mvh jens

En 7,5 kW motor er i overkanten til 16A, men tommelfingerreglen siger kW x 2 er strømforbrug, men det er ved fuldlast, men når motoren starter uden belastning er det normalt ikke noget problem.

Hvis du endnu ikke har skiftet afbryderen vil jeg råde dig til at bruge et motorværn med start/stop, det beskytter motoren mod fasefejl.
Hej Igen.

Sjovt som man hurtigt kan ende som én af dem, der glemmer at svare tilbage... Beklager meget!!

Efter at have skiftet afbryderen ud virker den nu igen. Og helt enig med akselj, angående motorværn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis