Skvulpende vand under fliserne i badeværelset.

Fliserne på gulvet i vores bruser er begyndt at skvulpe når man træder på dem. Det lyder som om der er noget vand der er løbet under og er blevet fanget mellem fliserne og vådrumsmembranen. Badeværelset befinder sig på første sal i et gammelt hus, så det kunne meget vel være at trækonstruktionen havde givet sig og fliserne på gulvet er blevet utætte.

Jeg forestillede mig at det nemmeste ville være at svejse noget vinyl på gulvet i bruseren, som man normalt anbefaler til badeværelser hvor trækonstruktionen er i bevægelse.

Spørgsmålet er hvad der skal gøres med vandet under klinkerne - har nu forsøgt at affugte rummet i en uges tid men det stadig lyder som om der er masser af vand tilbage. Er det mon muligt at forsigtigt fjerne en eller flere fliser for at tørre det ud?
Sagen kompliceres ved at der er lagt elektrisk gulvvarme under fliserne, som jeg nødigt vil kortslutte.

Fliserne på gulvet i vores bruser er begyndt at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde kunne se vådrumssikringen, nu du har fjernet fliserne. Den skal ligge lige oven på betonen lige under fliseklæben.
Hvis du ikke kan se sikringslaget, er der formentlig ikke noget. Det er noget man begyndte på at bruge slut 90erne.
Hvis der ikke er nogen vådrumssikring, kan du roligt gå ud fra, at den underliggende etageadskillelse er fugtet op. Hvis gulvet ligger på trækonstruktionen, har det meget lange udsigter med at tørre ud, MEGET lange udsigter.l
Jeg ville undersøge, hvordan bjælekelaget har det, hvis der er et sådant, inden jeg gik videre.
Der bliver også en opgave med at få renset betonen for sæberester osv, inden noget kan fæstne oven på, men vigtigst af alt, det skal tørres gundigt ud først.
Prøv at finde ud af, hvordan hele konstruktionen er udført. Hvordan ser der ud nedenunder?

Med venlig hilsen
ktm

 

Du burde kunne se vådrumssikringen, nu du har fjernet fliserne. Den skal ligge lige oven på betonen lige under fliseklæben.

Hvordan ser sådan et vådrumssikring ud? Og er det noget man ville kunne se hvis
man fjernede kaklerne?

Jeg ville undersøge, hvordan bjælekelaget har det, hvis der er et sådant, inden jeg gik videre.

Har nu haft affugtet rummet og det underliggende beton ser tør ud, så det er
måske ikke gået så dybt igennem? Nedenunder er der desværre sænket loft med
gipsplader, så det er ikke til at se hvad der foregår. Men jeg har prøvet at
måle fugtigheden i gipspladen og den var tør.

Der bliver også en opgave med at få renset betonen for sæberester osv, inden noget kan fæstne oven på, men vigtigst af alt, det skal tørres gundigt ud
først.

Er det nødvendigt at rense/slibe betonlaget af for cement og fugemasse rester?
Jeg forestillede mig, at der bare kunne hældes noget nivelerings masse på og så
kunne vinylen bare svejses/limes ovenpå.
Skrevet af bendover på 07 nov 2011 10:08

Hvordan ser sådan et vådrumssikring ud? Og er det noget man ville kunne se hvis
man fjernede kaklerne?

ktm: Det jeg kender til er et nærmest sort gummiagtigt lag, der er påført med spartel

Har nu haft affugtet rummet og det underliggende beton ser tør ud, så det er
måske ikke gået så dybt igennem? Nedenunder er der desværre sænket loft med
gipsplader, så det er ikke til at se hvad der foregår. Men jeg har prøvet at
måle fugtigheden i gipspladen og den var tør.

ktm: betonen lige under, hvor vandet har stået, kan umulig være gennemtør så hurtig
Er det træbjælker, der er indstøbt i beton, eller er sådanne fjernet og erstattet af en decideret selvbærende jernbetondæk?

Er det nødvendigt at rense/slibe betonlaget af for cement og fugemasse rester?
Jeg forestillede mig, at der bare kunne hældes noget nivelerings masse på og så
kunne vinylen bare svejses/limes ovenpå.

ktm: Dit nivelleringslag, skal jo også gerne have fast forbindelse med underlaget. Hvis det ikke kan ligge fast, vil det arbejde, knække, pulveriseres og skabe misnøje med vinylen.
Grunden til at jeg påpeger det, er at jeg har set, hvor ækelt det kan udvikle sig hos nogle bekendte, hvor man sjuskede med afrensningen inden påsvejsningen af vinyl.
Badeværelser er ikke at spøge med, især ikke på 1.sal.




Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af S. fabrin på 07 nov 2011 00:02
Når du kun rører fasen burde HPFI relæet koble ud, hvis din modstand til jord er lille nok. Hvis du berører fase og dermed leder strømmen til jord, får du et stød, du sagtens kan mærke, uden at det er dødeligt Det er netop ideen med relæet. Står du derimod på det våde gulv i brusekabinen, får du ingen stød, når der er afledning på f.eks. gulvvarmen, fordi du ikke indgår i kredsløbet.
Rører du derimod både fase og nul uden at lede strømmen til jord, kan du få et dødeligt stød, uden at HPFI relæet kobler ud.

Tak for svaret.
Synes at kunne erinde et GDS program, hvor elektrikeren forklarer at hvis man rør ved en fase alene hænger man fast - men for F..... - det var jo hovedkablet der var tale om

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også