Skvulpende vand under fliserne i badeværelset.

Fliserne på gulvet i vores bruser er begyndt at skvulpe når man træder på dem. Det lyder som om der er noget vand der er løbet under og er blevet fanget mellem fliserne og vådrumsmembranen. Badeværelset befinder sig på første sal i et gammelt hus, så det kunne meget vel være at trækonstruktionen havde givet sig og fliserne på gulvet er blevet utætte.

Jeg forestillede mig at det nemmeste ville være at svejse noget vinyl på gulvet i bruseren, som man normalt anbefaler til badeværelser hvor trækonstruktionen er i bevægelse.

Spørgsmålet er hvad der skal gøres med vandet under klinkerne - har nu forsøgt at affugte rummet i en uges tid men det stadig lyder som om der er masser af vand tilbage. Er det mon muligt at forsigtigt fjerne en eller flere fliser for at tørre det ud?
Sagen kompliceres ved at der er lagt elektrisk gulvvarme under fliserne, som jeg nødigt vil kortslutte.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Op med de fliser.
Du ved jo ikke om der overhovedet er en vådrumsmembran, om denne er tæt eller hvilket underlag fliserne ligger på.
Eller fugten er på vej ned i etageadskillelsen med råd og svamp eller andre ulykker - herunder Tænders Gnidsel - til følge.


Det kan kun gå for langsomt med at få det gulv op.
Bare tanken om at du har strømførende kabler liggende i vand og et gulv der graver i kablerne, hver gang du træder på det.
For ikke at tale om alt den fugt der må være i trækonstruktionen (muligvis også med el i loftet nedenunder).
Jeg ville med det samme få frakoblet gulvvarmen.

Undskyld hvis det lyder voldsomt.
Jeg ville under ingen omstændighede jogge ud på sådan et gulv med bare fødder, det kan man jo dø af
Det er kun dig håndværker, der dør af våde fødder.

HFI-relæer og sikringer klarer den for vi andre. :o)
Årh je ve nuet, jeg har da prøvet det der er værre, for mange år siden ville jeg ankre op under et tordenvejr, ankeret var kommet i vandet men jeg stod med kæden i venstre hånd, da lynet slog ned i vandet 50 m. fra båden. Jeg var fuldstændig lam i armen en hel uge efter
Annonce
Det lyder ikke rart, men der har vel manglet et HFI-relæ og nogle (store) sikringer et sted. :o)
Skrevet af hpox på 05 nov 2011 11:30
Det lyder ikke rart, men der har vel manglet et HFI-relæ og nogle (store) sikringer et sted. :o)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et lille el-spørgsmål:

Hvis du KUN røre fasen - påvirker det så HFI eller HPFI delen?

 

 

 

Har fået banket fliserne forsigtigt af uden at det gik over gulvvarmen. Kablerne er nok støbt dybere ned i betonen. Der var masser af vand og gamle sæberester under fliserne, så det må have stået på i længere tid, hvor vandet sivede ind under kaklerne og langsomt nedbrød cementet der holdt fliserne, så de til sidst var begyndt at bevæge sig.
Det ser dog umiddelbart ud, som om fugten ikke var gået længere ned - så har vådrumsbelægning gjort sit arbejde.

Løsningen må være at lægge noget vinyl ovenpå i stedet for kaklerne... så er det i hvertfald tæt også når underlaget måske giver sig lidt igen.
Skrevet af mulle03 på 06 nov 2011 19:43
Et lille el-spørgsmål:

Hvis du KUN røre fasen - påvirker det så HFI eller HPFI delen?
Når du kun rører fasen burde HPFI relæet koble ud, hvis din modstand til jord er lille nok. Hvis du berører fase og dermed leder strømmen til jord, får du et stød, du sagtens kan mærke, uden at det er dødeligt Det er netop ideen med relæet. Står du derimod på det våde gulv i brusekabinen, får du ingen stød, når der er afledning på f.eks. gulvvarmen, fordi du ikke indgår i kredsløbet.
Rører du derimod både fase og nul uden at lede strømmen til jord, kan du få et dødeligt stød, uden at HPFI relæet kobler ud.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også