Skimmelsvamp

Hej.

Min kone og jeg har opdaget lidt skimmelsvamp som højst sandsynligt kommer fra under køkkenet

Jeg har utrolig meget respekt for skimmelsvamp, og vil gerne fjerne det på den rigtige måde (der er mange meninger om dette).

Jeg har også fået afvide at det er en god idé at få forsikringen med ind over?

Er der nogen der har erfaringer med processen med at fjerne skimmelsvamp?

VH
Ole
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at fjerne skimmelsvamp bliver man nød til at vide hvad skimmel er og hvorfor det vokser og i den grad også bivirkningerne. Det er ikke noget man skal spøge med. Jeg har aldrig selv fjernet skimmel, men har boet i 2 forskellige lejligheder hvor der var skimmel begge steder. Den første lejlighed blev renset med rodalon, som tog det meste, men ikke alt. Den anden lejlighed var virkelig slem og den voksede det værste sted tænkeligt - soveværelset og bredte sig senere til børneværelset.

Jeg har erfaret at man ikke kan nøjes med at fjerne det du kan se med dine øjne. Det gemmer sig. Årsagen skal fjernes, derved bør man vide hvorfor og hvilke kriterier skimmel skal have for at leve. Hjemmesider med fakta om skimmel er ikke en mangelvare. Jeg vil få en "Svampebob" ud og tage nogle prøver at svampen for 100% af finde ud af om det er skimmel. Hvis det er skimmel står du med 2 løsninger. Gør det selv eller betal dig fra dig. Gør du det selv gir det sig at du skal vide hvad du laver og at du føler dig sikker på at du har fjernet alt.

Nu ved jeg ikke om du har børn eller i forvejen har et dårligt helbred - men jeg ved at jeg ikke vil gamble med skimmel og nok ville hive pengepungen frem og få et firma ud og fjerne det. Du kan selvfølgelig tage kampen op selv og se hvordan det arter sig og hvis det bliver ved med at vokse kan du jo se om ikke et firma ville være sagen.

Med hensyn til processen skal jeg ikke kunne give dig en korrekt anvisning - men i min anden lejlighed fik jeg efter 2 år kamp endelig udlejer til at udbedre skaden. Vi fik en tømrer ud som naturligvis sagde det ikke var hans spidskompetence, men at jeg stod med 2 muligheder. Endten skulle hele muren væltes og en ny bygges op eller så skulle alt rives ned og alle møbler og tekstil fra området fjernes og vaskes med kogevask eller renses med rodalon - var det ikke muligt skulle det smides ud. Det endte med den "billige løsning" hvor en maler kom ud og fjernede alt tapet og lister og gav væggen en rodalon behandling for derefter at sætte nyt tapet op og male rummet.

Hvis man så har i mente at jeg sagde at fjerner man ikke årsagen kommer det igen. Der gik 2 måneder så var soveværelset ramt igen af skimmel - og så flyttede vi.
Se her:

http://www.skimmel.dk/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kodeordet er : Find kilden! Det er som regel et problem med fugt.

Skimmelsporer findes overalt og kan derfor ikke fjernes helt. Det du kan gøre er, at fjerne vækstbetingelserne. For at skimmel kan etablere sig kræves optimale temperatur, fugt, næring og tid.
Det betyder, at du sagtens kan fjerne skimmel med rodalon eller lign., men hvis der stadig er vækstbetingelser, så kommer det igen.

Fugten er ofte den store synder. Som generel tommelfingerregel skal den relative fugt på overfladen af materialet være under 75 % - ikke at forveksle med den relative luftfugtighed for luften! Forskellige materialer har dog forskellige grænseværdier, for beton ligger den f.eks omkring 90.

Når du har lokaliseret og elimineret fugtproblemet, kan du sætte ind for fjernelse af skimmelvæksten. Herefter er det op til dig selv at forebygge ved at holde vækstbetingelserne nede!

Temperaturen kan du ikke gøre meget ved, da de optimale forhold er 20-30 grader! Du kan derimod fjerne næring, da skimmel ofte ernærer sig ved støv, forurening, smuds! Tilsvarende kan du sørge for at den relative fugtighed i materialet ikke overstiger 75 %.

 Certificeret Statiker

Relativ fugtighed i materialeoverflader!
Har jeg aldrig hørt om.
Hvad er det?

Fugtindholde i materialer, som træ udtrykkes således:
"Fugtindholdet i træ er defineret som forholdet mellem massen af vandet, som træet indeholder, og træets vægt i tør tilstand. I praksis bestemmes fugtindholdet ofte indirekte med de dertil hørende unøjagtigheder."

Forholdende for skimmelvækst er mest gunstige omkring materialets overflader, derfor er den relative fugtighed i overfladen en vigtig parameter! At du ikke forstår hvad det er, tvivler jeg på, men du kan jo læse lidt om det i SBI anvisning 224 kap 5

 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 04 nov 2011 13:34
Kodeordet er : Find kilden! Det er som regel et problem med fugt.

Fugten er ofte den store synder. Som generel tommelfingerregel skal den relative fugt på overfladen af materialet være under 75 % - ikke at forveksle med den relative luftfugtighed for luften! Forskellige materialer har dog forskellige grænseværdier, for beton ligger den f.eks omkring 90.



Blot så jeg forstår det helt rigtigt: For at skimmelsvamp kan vokse, så skal den relative fugtighed i f.eks. væg + tapet være over 75%? Og ved ren betonoverflade over 90%?


Temperaturen kan du ikke gøre meget ved, da de optimale forhold er 20-30 grader! Du kan derimod fjerne næring, da skimmel ofte ernærer sig ved støv, forurening, smuds! Tilsvarende kan du sørge for at den relative fugtighed i materialet ikke overstiger 75 %. 

Ved lavere temperatur, kan man da også opnå en relativ fugtighed på over 75%? Men det er så ikke optimal temperatur for skimmelsvampen, og derved måske ikke så stort et sundhedmæssigt problem? Medmindre temp. hæves, uden at fugtigheden sænkes. Og så vil skimmelsvampproblemet vokse meget hurtigt?


hpox: relativ fugtighed http://da.wikipedia.org/wiki/Relativ_luftfugtighed
Over enhvert fugtigt emne, vil der ved stillestående luft, være et "bufferlag" af luft og fugt afgivet fra det fugtige emne. Det bufferlag vil have en høj relativ fugtighed, der som oftest er højere end den omgivende luft. Og det er bla. det som er med til at give skimmelsvampen gode vækstforhold, hvis emnet konstant bliver tilført fugtighed, som det kan afgive til bufferlaget.

Og skimmelsvampen lever blandet andet også af at nedbryde cellulose i tapet og tapetklister.

Ps. det er vel det princip, som man benytter ved affugterer, som "udtørrer" luften, som igen optager fugt fra kældervæggen etc.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af [email protected] på 04 nov 2011 08:59
Hej.

Min kone og jeg har opdaget lidt skimmelsvamp som højst sandsynligt kommer fra under køkkenet

Jeg har utrolig meget respekt for skimmelsvamp, og vil gerne fjerne det på den rigtige måde (der er mange meninger om dette).

Jeg har også fået afvide at det er en god idé at få forsikringen med ind over?

Er der nogen der har erfaringer med processen med at fjerne skimmelsvamp?

VH
Ole

Er det et hus, som I lige er flyttet ind i? For så kan der måske være give noget med ejerskifteforsikringen. Men i så fald så meld det til selskabet og fortag jer helst intet, før de har vurderet det.

Hvis det eks. er et skab, som skimmelsvampen sidder i, så er det et spørgsmål hvor fugten bliver tilført fra. Væggen (grundfugt), utæthed i rør, kondens eller om der er en kuldebro/kold luft pga. mangelfuld isolering bag skabet, som gør at luftens fugtighed kan danne kondens på overfladen af materialet og dermed skabe gode vækstfohold for skimmelsvampen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg ikke adgang til sbi-anvisninger - sådan lige. .o)

Men der forstås altså en større relativ LUFTfugtighed tættere ved en materialeoverflade.

Men at der er en større luftfugtighed 1/10 mm fra en træoverflade end en hel millimeter fra samme træoverflade er jo klart nok. Men det er der jo kun i absolut stillestående luft at det forhold gør sig gældende.
Og det må være et ”relativt” sjældent fænomen. Ikke engang i termoruder er luften stillestående.

Og egentlig mener jeg at det er ”relativt” ligegyldig at blande ”relativ overfladefugtighed” ind i problematikken.

Spørgers problem er meget simpelt. Der er for høj relativ fugtighed i boligen. Så høj at der dannes skimmelsvamp.
MÅDEN AT LØSER PROBLEMET PÅ - ER AT FJERNE FUGTEN.

Selv om jeg holder meget af en god debat så kan det godt irriterer mig at det skal gøres til et stort problem at der findes skimmelsvamp i en bolig.
Rodalon, ejerskifteforsikringer, nedrivning af vægge. Det er helt ude i hampen.
Det handler allermest om at folk ikke forstår hvad skimmelsvamp er og helst vil give andre ansvaret og omkostningerne for at fjerne det. :o)
Skimmelsvamp kan godt opstå i eller bag et skab, selvom luftfugtigheden i rummet ikke er for høj. Blot der er stillestående luft og en afkølet og absorberende overflade, hvor luftens fugtighed kan kondensere. Eller et materiale som får tilført fugt fra eks. sokkel, en utæt tagkonstruktion eller udsatte og utætte fuger i ydermuren.

Bufferlaget er der altid hvis du har et fugtigt materiale udfra ligevægtsprincippet. Men jo mere luftbevægelse der er over en overflade jo mere fugt afgiver overfladen, for at opveje tabet af den relative luftfugtughed. Og omvendt. Tapet på en kold væg kan optage meget fugt fra luften og holde på den.
Og som du skriver, fjern fugten, men det er vigtigt at finde fugtkilden, om det er em fra køkkenet, beboerene eller om det kommer udefra. Eller om det skyldes en underafkølet overflade med stillestående luft.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vel kan der det. KentAJ
Opstå skimmelsvamp bag et skab.
Men så er det jo - ganske uanset hvordan du vender og drejer det - fordi der for høj relativ luftfugtighed bag det sk... skab.

Det er overhovedet ingen grund til at problematiserer så simpelt et emne.

Hvorfor er det mon sådan at de der tænker sig lidt om og lufter ud i passende omfang stort set aldrig har problemer med skimmelsvamp.
Og dem der ikke lufter tilstrækkeligt ud oftere har det?

Hvor svært kan det være?

Du kan gå ind i 100 boliger og spørge beboerne hvilken relativ luftfugtighed de mon har i boligen – og 99 vil ikke ane det. De 98 vil ikke engang ane hvad luftfugtighed er. (De 100 vil heller ikke vide hvad relativ betyder :o)).
Undertegnede ved heller ikke hvad den relative luftfugtighed i hytten er. Fordi jeg ikke kan finde hygrometeret jo. :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også