Styring af gulvvarme

Halløjsa - endelig mit første indlæg her på LDS.

Jeg har snart i 3 år forgæves forsøgt at justere mit gulvvarme ind i mit hus. Dog er det ikke lykkedes endnu nok - måske fordi mit varmesystem er forkert bygget op

Derfor ønsker jeg gerne forslag fra andre lds folk som har erfaring inden for området.

Som det ser ud i dag har jeg centralvarme anlæg der forsynes fra fjernvarme. Jeg har gulvvarme (betongulve med klinker og pergo-laminat gulv) med 5 separate strenge samt en streng til 4 stk. radiator. Gulvvarme er reguleres med returtermostater og kører i øvrigt på samme "vand" som radiator. De 5 strenge og radiator er sat sammen med T-stykker som det også kan ses på det vedhæftet billede.

I dag kan jeg ikke styre temperatur i de rum der er gulvvarme i - enten er der 25-27 grader i rummene eller ingen varme. Til vinter sætter jeg min fremløbs temperatur på ca. 50 grader, så kan radiator nemlig også varme rummene op - MEN med 50 grader varmtvand til gulvvarmen skal man ikke sidde for længe på WC med bare fødder

Findes der en "nem" løsning på mit problem? Virker mine retur termostater ikke? Eller skal der blandesløjfe på evnt. sammen med trådløse rumtermostater?

Håber på nogle gode svar
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hovsa, billeder kom da aldrig med de er her:

www.auni.dk/varmeskab.jpg
www.auni.dk/varmeskab2.jpg
enig, du skal have dig en shunt, den "blander" vandet til den rigtige temperatur og cirkulere det så hurtigt rundt i dine gulvvarme kredse det duer altså 10 gange bedre end den gamle løsning med returventiler på strengene.
En shunt er den bedste løsning, man kan godt styre gulvarmen med returtermostater, dette er dog bedst på mindre gulve.
Grunden til at dine gulve er enten kolde eller varme er at termostaterne sidder for tæt på hinanden så de "snyder" hinanden.
Tak for de mange svar

Men hvordan "snyde" hinanden?

Der er nogle folk der mener at mit gulvvarme skal kunne fungere på den måde som det er bygget op - jeg tvivler nu godt nok noget og hælder mest til en bladesløjfe/shunt...
Annonce
Returtermostaterne sidder så tæt på hinanden varmen i rørene overføres til "nabo" termostaten.
Det ligner meget mit system. Jeg har også svært ved at styre gulvvarmen. Enten er de for kolde eller for varme. Og de skifter også i hvert rum selv mellem at være varme og kolde? Gennemsnit temp i huset er dog konstant.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis