Hjælp - mærkelig lyd på Megane

Hej Alle

Jeg har lige købt en Renault Megane 1,6 16V fra 2005 der har kørt 104000 privat. Når jeg starter den og den er kold siger den en meget mærkelig lyd i ca 1 sekund hvor efter motoren kører perfekt uden problemer. Lyden lyder lidt som en syg lastbil, med en raslende lyd. Lidt svært at forklarer men det er en meget anderledes lyd end når motoren kører normalt. Bilen har ingen problemer med at starte og den sagde ikke lyden den første uges tid jeg havde den. Er der nogen der har et bud?

Takker
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjek dit olietryk ? er der nok olie på evt skift olie og oliefilter
Tandrem ?
kilerem ?

Der kan være flere muligheder - men du kan prøve at åbne motorhjelmen og få en anden til at starte motoren - og prøv at lytte efter hvor lyden kommer fra det kan give et fingerpej om hvad det kan være.

mvh michael
megane scenic ejer

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

tjaaa mekker ja eller lign person med en olietryksmåler - du kan jo lige køre forbi værkstedet og be dem om at lytte en gang - er lyden føst kommet efter olieskift ? så kan det måååske være en forkert olietype

Hvis nu din mekker har glemt at skrue filtret godt fast så kan det godt gå løs og dermed blive utæt og så kan det også gå galt - har set det ske - men så kan man se den drypper og bruger olie........

Men med 104000 km så lyder det usansynligt at der skulle være noget galt med olietrykket - den er jo lige kørt til og sådan en renault motor er jo ikke til at slide op..........

Det er lidt svært at komme med et bud - men jeg bruger normalt en god 10w40 olie på min og det er en 1,6 8v motor - nu er din jo lidt nyere og det kan være at du skal køre med en 5w30 olie.

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hmm ok tusind tak for svar. Problemet er at den kun siger lyden i ca. 1 sekund hvorefter motoren lyder perfekt. Og det er svært at køre forbi mekker for den siger kun lyden når den bliver startet efter længere tids stilstand (natten over). Den lyder ligesom en gammel diesel hakker og jeg er ret sikker på det er en motorlyd, den "hakker" ihvertfald med samme frekvens som motoren.

Ligger dit oliefilter ned?
I så fald skal det være forsynet med en kontraventil, en lille gummiklap for hullet, der forhindrer olien i at løbe tilbage, når motoren standses.
Ellers skal filtret først pumpes fuldt, inden der kommer olie frem til motorlejerne.

Prøv at tjekke oliefilterets typenr., og se om det er det rigtige.

Måske ser maskinrummet sådan her ud:  ?

Annonce
Hej Vile

Tak for dit svar, det er godt tænkt ;-) Ja olie filtret ligger rigtig nok ned og det oliefilter der sidder på er dette: http://www.billigbilpleje.dk/product/bosch-oliefilter-0-451-103-336-p-3336-1063/ . Jeg har dog ingen ide om der er tilbageløbsventil på. Det er godt nok en mekanikker der har sat det på, men han kan jo godt have taget fejl, og så er jeg færdig med at bruge ham.
Hej blum
har lige kigget i min "krystalkugle" og du har det rigtige oliefilter.........
så den eneste ukendte faktor er oliekvaliteten.........
Der er 4 forskellige motortyper i din model.....
k4m 764 i stelnr kan ses modeltypebetegnelse XMXY
k4m 761 ...................................................... XMXX
k4m 760 ....................................................... XMXX
disse tre kører med en 0w40 olie er der hældt 10w40 på ovennævnte vil jeg godt ku tro at den "gnækker" lidt i opstarten indtil olien er varmet lidt op og kommet ud på plads i lejer m.m.
k4m 812 skal have en 10w40 olie iflg. datablad......... stelnr modeltype XMOC

motortype placering kan ses ved oliepind
du har vel fået en smøreseddel hvor du kan se hvad der er hældt på bilen.......

den manual VILE sidder med er fra en megane 1,4 fra 1996-1999


Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Vil ikke kloge mig på din franske motor men et skud fra hoften ville være knastforstiller eller ventilløfter men jeg aner ikke om den har sådan noget monteret.
Det er forfærdeligt at høre på men ufarligt og giver netop diesellyd ved koldstart,kan meget vel skyldes forkert olie.
René
OK, alle bud er mere end velkomne:-). Har lige lavet lidt mere research og det er en model k4m760 og den olie der er hældt på hedder noget i stil med hc top tec 1f3 3M, på regningen står der ikke noget med 0w40 eller 10w40. Jeg kan ringe til mekanikkeren på mandag og spørge jo mindre I lige kan genkende hvad det er for noget.
Jeg har tidligere haft en Megane 1,6 og har nu en Megane 2,0. Begge biler har kort efter start ved kold motor frembragt nærmest nogle "bankelyde" fra højre side af motorrummet. Ved prøvekørsel med en mekaniker kunne han oplyse, at det var ganske normalt for en Megane: det er en pumpe, der sidder i motorrummets højre side, der pumper tryk op.
Disse bankelyde kan i min Megane 2,0 forekomme under de første ca. 50 m kørsel med kold motor.

Mon det kan være det samme fænomen i din Megane.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis