Spare tips / ideer

Hej alle gør det selv folk

Jeg er kommet der til hvor jeg synes at 20000 kr til opvarmning af gården og brugs vand er blevet for meget.

Jeg har et jordvarme anlæg som blev instaleret i 2008 hvor vi før havde oliefyr som brugte 35-40000kr om året.

Jeg har nedlagt landbrug med en masse halm, paller og andet brandbart.
Solvarme har også interesse men kan det lave varme fra oktober til april? Er det et spørgsmål om nok fangere og stort akkutank eller?

Huset er hulmur isoleret og efter nyt tag sidste sommer blev der efter isoleret mellem tag og 1.sal. vinduer og døre er tætte så der er ikke noget at hente der. 
Huset er på 250 kvadratmeter hvor noget er gammel stald som er lavet til beboelse. fordelt i 2 plan.

Jeg søger alle mulige måder at spare penge på så alle ideer er velkommen.

-- Dennis
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skru ned for varmen ;-D
-Især i de rum som du ikke bruger som opholdsrum.
Bestil en termofotografering, så finder du evt. kuldebroer/varmesug.
-Hvis du allerede har sparet 50 % på din varmeregning er du da langt...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er skruet ned i de rum som ikke bliver brugt. 
Foruden jordvarme har vi en brændeovn som kører 16 timer pr dag. 
Men da god ide med en termo foto.
Men jeg er stadig ude efter noget billigere opvarmning.
evt har jeg set omtalt flere gang at man med kobberrør på bagsiden af brændeovnen, kan forsyne varme nettet i huset med overskudsvarme fra brændeovnen (overvejer det selv ud til mit værksted) :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
halløjsa

tjo kobberør bag på brændeovnen joooe det kan man da godt, men en modernet ovn afgiver ikke ret meget varme den vej, jeg har selv puslet med ideen flere gange men er gået fra den og begyndt at drømme om en brændeovn der er bygget til det ;-) men lige den jeg gerne vil ha koster omkring 25000,- så der går lige et par dage :-D

for så at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål fra Dennis.
en mulighed var solceller (el paneler) de levere strøm hele året (bare ikke om natten) det er self en investering på omkring 130000,- (alt efter størrelse)
solvarme kan godt levere varme i den kolde periode, men det er self begrænset hvad det gir. jeg har selv 9 kvm på taget og de levere varmt brugsvand fra engang i Marts og helt hen i oktober/november, ud over det kobler det selv om og varmer på centralvarmen og når temp enten ikke er høj nok til brugsvand eller vandvarmer er varm nok, mit er bygget op så den opvarmer returen til min varmepumpe. men hele sommeren bruger jeg ikke andet end strøm til cirkulations pumpen på at varme vand op

en go ting ville være at på en energikonsulet ud (og helt en der brænder for opgaven) og gennemgå huset. meeen ud fra din beskrivelse er det vist småpenge der er at hente på det du allerede har.

så det er sikkert småting som Isokern i skorsten, en ny og mere effektiv brændeovn, køleskab, fryser, ovn, komfur, vaskemaskine, tørretumbler. sparerpærer og så ellers solvarme og colceller de 2 sidst nævnte er jo de mest omkostnings krævende.

nå ja og så en lille skjult strømsluger ting på standby. mit gamle tv/anlæg/parabol mm brugte 65W i stb. en alm pc bruger også en del strøm hvis den bare står tændt, ja søg lidt videre selv, mange bække små ;-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

hej Dennislauridsen. Ja det er godt nok en fæl masse penge, især før. Du skriver ikke hvor meget isolering du har lagt op. Da jeg fik nyt tag (1984) blev det isoleret med 300 mm rockwool + dampspærre og vindpap til kip. I dag ville jeg bruge 400 mm i taget. Alle ydermure fik 200 mm.indvendig. Min loftlejlighed er reduceret fra 140 kvm til 124 kvm. efter jeg havde brugt 400 pakker rockwool. Jeg kunne (før, dengang vi boede i hus) heller ikke finde en brændeovn med en "gris". Så det var i gang med skærebrænder og svejsehåndtaget. Resultatet stod ikke i forhold til besværet. Radiatorvandet blev "kørt op" til 70 gr af oliefyret, som så blev slukket. Brændeovnen virkede fint, men besparelsen på radiatorvandet til resten af huset (230 kvm) var for ringe. Ved normal fyring for varme og hygge faldt vandtemp ca 5gr. i timen. Ved kraftig fyring var faldet 2gr/time, men så var det også for varmt at opholde sig i stuen hvor brændeovnen stod. Derimod var varmeveksleren med 500l brugsvand en succes, men skulle supleres med oliefyret eller anden vandvarmer om vinteren. Jeg er enig i at termofoto vil være en god ide. jeg er enig med Gert m. det er nu du skal til at samle krummer op. Selv bruger jeg også en billig luft/luft varmepumpe fra Bilka og er tilfreds med den. anvi
Annonce
hej Dennislauridsen. Ja det er godt nok en fæl masse penge, især før. Du skriver ikke hvor meget isolering du har lagt op. Da jeg fik nyt tag (1984) blev det isoleret med 300 mm rockwool + dampspærre og vindpap til kip. I dag ville jeg bruge 400 mm i taget. Alle ydermure fik 200 mm.indvendig. Min loftlejlighed er reduceret fra 140 kvm til 124 kvm. efter jeg havde brugt 400 pakker rockwool. Jeg kunne (før, dengang vi boede i hus) heller ikke finde en brændeovn med en "gris". Så det var i gang med skærebrænder og svejsehåndtaget. Resultatet stod ikke i forhold til besværet. Radiatorvandet blev "kørt op" til 70 gr af oliefyret, som så blev slukket. Brændeovnen virkede fint, men besparelsen på radiatorvandet til resten af huset (230 kvm) var for ringe. Ved normal fyring for varme og hygge faldt vandtemp ca 5gr. i timen. Ved kraftig fyring var faldet 2gr/time, men så var det også for varmt at opholde sig i stuen hvor brændeovnen stod. Derimod var varmeveksleren med 500l brugsvand en succes, men skulle supleres med oliefyret eller anden vandvarmer om vinteren. Jeg er enig i at termofoto vil være en god ide. jeg er enig med Gert m. det er nu du skal til at samle krummer op. Selv bruger jeg også en billig luft/luft varmepumpe fra Bilka og er tilfreds med den. anvi
til den med standby strøm, der har jeg leget lidt,
det blev til et sæt fjernbetjente stik kontakter fra haraldskarld. den ene blev skilt ad, og bygget ind i en stikdåse. så jeg nu har alt anlæg samt pc udstyr koblet på sådanne.
der er nemlig rigtigt meget at hente i standby :-)
en anden ting jeg har gjort er med brændeovnen, min står i udestuen, så øverst i døråbningen er sat en 220v computer blæser,samt en termostat, ved 23 grader i udestuen starter blæseren.
resultatet er at jeg i dag den 22nov, stadig ikke har tændt for en radiator i huset, og invisteringen i varme flytningen, er på hele 200kr ;-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er mange forskellige ting der kan spille ind, det kan være muligt at sænke varmen på en evt. varmtvandsbeholder, der kan også være en cirkulations pumpe der sluger en del el, som er unødvendg. Det kan også være muligt at smide isolering på dine fremløbs rør, hvis de er i skunk eller uopvarmede rum. Ellers kan det være en god ide at hente forskellige energimærker som i mange tilfælde ligger tilgængelige på nettet, her kan du hente ideer som energikonsulenter forslå samt give en ide om hvor meget du besparer. Men husk det er forskelligt fra bygning til bygning. Men igen det er med at "stjæle" de ideer der ligger derude.
Ellers er der jo også en del at hente i dit fremløb og retur løb på din varme. Ellers er der jo de helt store som indvendig og udvendig efter isolering. og selvom du siger dine vinduer er tætte kan din bygning sagtens være meget utæt. Disse kan lokaliseres med en tryktest kombineret med en termografisk gennemgang. Ja jeg skal jo forslå det

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis