Lydisolering af gulv/loft

Hej forum!

Jeg skal indrette et fælleslokale i kælderen i en etageejendom. Beboeren ovenpå skulle gerne generes så lidt som muligt af støj nedefra. Så hvad gør jeg?

Loftet er brædder, glasuld og endelig gulvbrædder. De nederste brædder har en smule luft imellem sig. De tværgående bjælker er vist ret solide. Der er lige nu et lag puds/siv på loftet, men det skal under alle omstændigheder væk.

Umiddelbart ville jeg blot smide almindelige gipsplader på, men kan jeg gøre noget smartere? Jeg kunne for eksempel foreslå to lag gipsplader, MDF+gipsplader og varmegips.

Prisen er selvfølgelig en faktor, og også højden -- loftslaget skulle nødig stjæle for meget højde.

Så alt i alt leder jeg efter noget der er: Lydisolerende, billigt og tyndt. Jep, jeg ved udmærket at det er en umulig kombination, men hvad kan I foreslå?


Tak,
Niels


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt så, jeg kan se at spørgsmålet har været oppe flere gange før. Og at svarene for det meste stemmer med mine egne ideer om hvad der er smart.

Jeg vil tro at løsningen bliver at smække simple gipsplader op i loftet; det er billigt og tyndt.

Jeg er med på at det er vigtigt at få fugerne helt tætte, men hvad skal jeg helt præcist bruge til det?

Hvor meget vinder jeg ved to lag gipsplader?

Jeg kan også hive de nederste brædder af, skrue lister på strøerne og sætte 1-2 lag gips direkte op mod isoleringen. Men det vil selvfølgelig været et ret stort arbejde.

Er der noget smart jeg kan lægge imellem gipsplader og de nederste brædder, gummi eller filt?

Jeg går ud fra at almindelige gipsplader er lige så brandsikre og godkendte som et bræddeloft med hullet puds...
Jeg tror ikke at du slipper så nemt.

Der er formodentlig helt klare krav til brand- og lydisolering i en sådan etageadskillelse.

Kravene er formodentlig mindst de samme som der gælder for etageadskillelser imellem 2 boliger i etagebolibyggeri.
Altså bygningsreglementets krav anno november 2011.
Der er ikke tale om en nybygning, blot en istandsættelse. Gipsplader ovenpå det eksisterende loft kan da umuligt forringe brandsikkerheden.
Du tager ud i thansen og køber nogle selvklæbene skumplader som man bruger til at lyddæmpe biler med. Det dæmper godt og er samtidig tyndt. Det kan du så klæbe på loftet og afslutte med gips.

Elektronikteknikeren
Holder med hpox. Tjek lige med kommunen, hvilke krav der er til er til det du har gang i. Umiddelbart lyder det som en ændring af anvendelsen af rum i en etageejendom, og der skal du nok passe på. Et fælleslokale har muligvis også krav til redningsveje i forhold til brand?

Men ellers så kig på gipspladeproducenternes hjemmesider. De har masser af gode informationer om hvordan man laver lyddæmpende vægge og lofter.

Selvklæbende skumplader fra thansen lyder ikke som et godkendt byggemateriale man skal gå i gang med. Hvad udvikler det f.eks. af røggasser, når det brænder?
Annonce
Niels E:
Hvis der nu slet ikke var noget loft, men kun træbjælker med overliggende gulvbrædder.
Så ville selv en gang hvidtekalk jo nok osse forbedre brandsikkerheden. :o(

Gregeren:
Osse dette svar antyder at din viden om det du svarer på er begrænset - meget.
Kunne du ikke i stedet gøre dine svare lidt sjove - så havde de dog en vis værdi.! :o(

Nemlig jenshøj :o)
Lyddæmpende skumplader til biler er alt, alt for dyrt, jeg skal dække 30 kvadratmeter!

Jovist, jeg tjekker med kommunen.
Det er ikke hensigtmæssig at beklæde med noget der dæmper lyden men udvikler røg/gasser ved brand.

 

 

 

Som for eksempel?
Hpox

Flamingo plader brænder jo utrolig godt, samt udvikler meget giftig røg, men dem må man sjovt nok gerne bruge, så længe der er et lag godkendt gips uden på. Men det kunne være du skulle ringe til KnaufDanogips og fortælle at de ikke må sælge disse produkter?

Behersk i øvrigt venligst din arrogance her på forum, det tjener ingen! Hvis du synes du er for professionel til os andre, så er et gør-det-selv forum nok ikke noget for dig..

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis