Opsætning af gipsvæg - spørgsmål

Hejsa,
Jeg skal igang med at opdele et stor værelse til 2 mindre. Det har været opdelt før, så noget af den oprindelig væg står der stadig. Så jeg har 3 spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med:

1) Gulvet er et klinkegulv, så hvordan får jeg sat den nederste vandrette lægte fast? (specielt bor + rawplugs, eller?)

2) Der skal være en standard dør i væggen, men den skal jeg ikke selv klare... hvor stort skal hullet være, så der er plads til både dør og karm? (døren bliver nok en standard 72,5 cm dør)

3) Væggen er/bliver 16,5 cm tyk, er det et problem i forhold til at indsætte dør+karm?

Mvh.
Lars
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Den vandrette lægte skruer du i gulvet med karmskruer forboret med et betonbor. Mener hullet til døren skal være ca. 80 i bredden, men tjek evt. Med byggemarkedet, de har karmen.

Elektronikteknikeren
Super, tak for svarerne... når jeg skal sætte lægten fast i klinkegulvet, er det så bedst hvis jeg kan skrue ned i fugerne? skal jeg bruge rawplugs, eller bare bore et mindre hul og så skrue fast i det?

Mvh.
Lars
Hej

En lille detalje du sikkert har styr på: hvis der er gulvvarme så skal du nok helst ramme uden om den....

Du kan sikkert sætte den nederste lægte faste på en masse måder, men hvis du ikke har prøvet at bruge karmskruer før så sørg for at lave hullet den rigtige diameter. Afhængigt af materiale, bor osv så kan de sidde utroligt stramt. Jeg ville nok overveje at bore hullet i selve klinken op til en større diameter end skruen, -hvis du var meget uheldig kunne en stor skrue måske ellers flække en skør flise.

Personligt ville jeg nok bruge en god rawplug og passende skrue, men karmskruer kan sikkert også virke. - jeg har ikke prøvet.

Mht bor: Irwin Cordless er vist generelt meget respekterede og mine har boret i såvel klinker som beton uden problemer og uden slag.

Mvh TroelsM
Super, jeg er også selv mest tilhænger af rawplugs... der er heldigvis ikke gulvvarme nedenunder, men det er et gammelt hus, og klinkerne har ligget der i over 15 år, så hvem ved hvad der gemmer sig nedenunder? ;-)

Tak for tippet til bor... kan det købes i alm. byggemarkeder, såsom Bauhaus?

Mvh.
Lars
Annonce
Hej

Ja de bor kan vist køber mange steder. Tror de koster ca 99,- for et sæt med 5stk i Jem&Fix. Husk at de vist ikke kan tåle slagboremaskine. De er alle pengene værd.

TroelsM
Hvis du bore ned i fuge MELLEM klinkerne kan du borem med snart sagt hvad som helst - bortset fra et spisebor(d)
Tak for tippet med spisebor(d)et ;-) sidste spørgsmål inden jeg kaster mig i krig med projektet... den væg jeg bygger videre på er 16,5 cm tyk, er det noget problem i forhold til at sætte en standard dør+karm ind?

Mvh.
Lars
Nop

Elektronikteknikeren
Kanon, så er jeg klar :-) mange tak for hjælpen til alle
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis