Beregning af radiator størrelse.

Følg tråden
SK
SK
Postnr: 9210
SK SK
Hej. Vi planlægger ombygning af vores nyindkøbte nedlagte landbrug. Huset er fra ca. 1900, rimeligt isoleret. Det opvarmes med Stokerfyr, og huset på 156 m har en årlig varmeudgift på ca. 10.000. Nuværende radiatorer i stue og køkken er placeret på indvendig væg, og så vidt jeg forstår, hvad jeg læser, skal de helst placeres på udvendig væg, under eller ved siden af vinduer. Det vil blive ved siden af, for vinduerne går næsten helt til gulvet. Vi river en del af den væg ned, der adskiller stue og køkken, som lige nu er to meget lange, meget smalle rum, og får således delvist åbent køkken-stue. Rummet bliver på i alt 50m2, og køkkent vil være bag den del af væggen, som bliver stående. Nuværende radiatorer er placeret på hver side af den del af væggen, som skal fjernes, så de skal flyttes. Der er endvidere brændeovn i stuen. Jeg har kik på nogle herreflotte radiatorer i England og Tyskland. Der er ganske vist et par firmaer, der sælger design radiatorer i Danmark, men priserne er altså meget anderledes i Tyskland og England for de samme typer. Men jeg er i tvivl om, hvor mange watt, jeg skal op på, for at varme rummet tilstrækkeligt op. Der er kun et par små, nordvendte vinduer, og ellers store, sydvendte vinduer. Brændeovnen er jo også en supplementsmulighed på rigtig kolde dage. Er der nogen, der kan hjælpe med et bud? På forhånd tak. Venlig hilsen, Sussi.

Sussi.

golf1985
golf1985
Postnr: 8981
golf1985 golf1985
Hvis du regner med 50 watt pr m2 så er du ikke helt galt på den
dvs. du skal bruge en radiator på 2500w til 50 m2.
<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
mulle03
mulle03
Postnr: 7860
mulle03 mulle03
Skrevet af golf1985 på 03 nov 2011 19:12
Hvis du regner med 50 watt pr m2 så er du ikke helt galt på den
dvs. du skal bruge en radiator på 2500w til 50 m2.

Enig, men beregningen forudsætter en delta 30 grader (70 grader ind og 40 grader ud).

Ved stoker kan du hæve temperaturen til mere end 70 grader og være ligeglade med returtemperaturen.

Din hedeflade behøver derfor ikke være så stor.

Bare lige en pointe og ikke at det er forkert at sætte den omtale størrelse radiator ind.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.