isolering under trappe (hjælp)

Hej LDS'ere!

Jeg er gået igang med at isolere under trappen i mit hus.
 

Trappen går fra stueetagen op til 1. salen, den er af træ og ligger over min kældertrappe, jeg kan fra min kældertrappe se op på undersiden af min stue/1.sals trappe. Og herfra kan jeg komme til at lægge isolering op under.

Der har førhen været gulvtæppe men nu da det er fjernet kommer der en del kold luft fra vores uopvarmede kælder op gennem revner og sprækker op til stue/1.sal igennem trappen. 

Jeg ønker derfor at isolere trappen og sørge for lidt varmebesparelse mm.

Jeg er lidt i tvivl om brug af vindpap/fugtspærre og dampspærre.

Da kælderen er relativ kold og isoleringen sker nedefra oppe UNDER stue/1.salstrappen (altså på kælder/kold side) mener jeg ummidelbart ikke at damp/fugtspærre vil gøre en forskel, da varme jo stiger opad.

Jeg er dog kommet lidt i tvivl, idet jeg har lagt vindpap først mod undersiden af trappen (kun for at stoppe luft/revner) efterfulgt af 10cm isover glasuldsisolering og så er planen er afslutte med enten vindpap eller andet materiale som dækker isoleringen og gør at vi ikke får støv og andet ned i hovedet når vi går ned i kælderen.

Skal det laves om?

Skal jeg faktisk bruge damp eller fugtspærre imod trappen først?
Varme siden er jo på den modsatte side af hvad det normalt er på eks. loftet, altså øverst, mens kuldesiden er nedenunder i dette tilælde.

(håber min beskrivelse giver bare lidt mening)

Illustration kan måske hjælpe lidt?

Stue etage > 1.sal

      ___I 
___I <---------Vindpap først, efterfulgt af isolering, afsluttet med vindpap eller lign.
I   
    ___
         I___<-------kældertrappe hvorfra jeg kan se op under stue/1.sals trappe.
               I___
               

Tusind tak for al hjælp!

Mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tilføjelse...

huset er fra 1959 og kælderen er rimelig ventileret (ældre vinduer og døre gør deres del), dette har jeg ikke i sinde at ændre da ventilationen holder kælderen tør og indeklimaet iorden.

dette har også været med i overvejelsen af opsætning af damp eller fugtspære imod trappens underside.

Det kan ikke være megen kulde der strømmer OP fra kælderen - idet kulde som bekendt falder nedad, deraf udtrykket kuldenedfald.

Hvis der er trækproblemer må det optimale være at tætne revner og sprækker i trappen samt de døre og vægge der et eller andet sted adskiller kælder og stueetage.
Det skader naturligvis ikke at isolerer under trappen samt de dører og skillevægge der adskiller kælder og stueetage. Men temperaturforskellen mellem kælder og stueetager er næppe så stor at det er nødvendig med dampspærre. Og i såfald skulle den jo have været på den varme side af isoleringen.
hej hpox.

Tak for dit svar!

Netop som du siger har jeg også dømt det til at være unødvendigt, og skulle den være på var det på den varme side af isoleringen.

Mener du at jeg bør tætne revnerne oppe fra? Altså bruge eks. en akrylfuge eller lign. til at tætne sprækkerne mellem trinene?

Kælderen er jo som beskrevet ikke opvarmet men den er vel omkring 10-16 grader året rundt. Stuetrappen som er lige over kældertrappen er jo så heller ikke så lavtliggende som selve kælderloftet, idet den jo starter hvor kælderloftet slutter og går opad til 1.salens gulv.


Mvh
Fugning oppe- eller nedefra. Hvor det er nu er nemmest og passer bedst.

En vindspærre er måske osse en mulighed eller osse skal den gipsplade eller andet du slutter af med være tæt.
Men der må være nogle vægge og en dør der osse trækker igennem og hvor der skal isoleres/tætnes.

Eller hva' ? :o)

hejsa, tak for svaret!

det bliver så oppefra, da jeg er begyndt på projektet og ikke orker at lave det om medmindre det var helt forkert lavet.

Mht. vægge og dør som der også er træk fra så har du da helt ret, døren er uden isolering og der ligger da også en uisoleret trævæg på ca. 2*3 meter opad langs trappens ene side (set fra kælderside). Jeg regner med at lægge isolering på væggen samt det samme vindpap eller lign. materiale som på trappeundersiden. Igen er jeg dog ude i overvejelser om dampspærre osv. men har ummidelbart ikke grund til at lægge det op på trævæggen, medmindre det foreslås herfra forummet?


Mvh
Måske du kan bruge det her til noget...
Jeg er selv i gang med et identisk projekt. Isolering af underside af trappe til 1. sal og kælderskakt med 50 mm ROCKWOOL (se billeder). Jeg grublede også længe over nødvendigheden af en dampspærre, men endte alligevel med at sætte én op (selvom det var MEGET bøvlet fordi jeg valgte at følge trinene pga. pladsmangel i trappeskakten). Rationalet er at "man" (også her på LDS.dk) anbefaler at sætte dampspærre op ved efterisolering af f.eks. etageadskillelse/krybekælder, der på mange måder kan sammenlignes med trappeskakten ned til en kold/kølig kælder. Jeg tænkte også at varme stiger, men eftersom trappen er en trækonstruktion turde jeg ikke løbe chancen og få et fugt-problem et vanskeligt tilgængeligt sted.

Min mavefornemmelse omkring dit projekt siger mig dog at du ikke løber den store risiko pga. den begrænsede tykkelse af din isolering, samt din beskrivelse af en vel-ventileret kælderrum.

Hvordan planlægger du at sætte vindpappet udenpå din isolering?

Det kunne være sjovt at se et billede af din konstruktion.

Mvh Banjos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis