Primus Blæselampe

Jeg har fået en gammel Primus blæselampe. En sjov gammel ting.
Jeg ville prøve om jeg kunne få den til at køre, det lykkes ikke første gang. Men anden gang fik jeg gang i den, og den kom godt igang.
Men af en eller anden grund vil den ikke blive helt blå i flammen. kun indeomkring dysen. Ude hvor man skal bruge den blå flamme er der kun alm ild, selv efter 10min køren.
Det er som om der ikke rigtig kommer nok tryk på.
Nogen som evt kender til de her blæselamper som kan hjælpe lidt her??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal muligvis have en ny dyse i, og de kan være meget svære at skaffe. Men prøv Petromax.dk
jeg har selv et par stykker liggende af sådan nogle, og der sidder et stempel inde i pumpe håndtaget, tænker det måske kunne være slidt ( som det er tilfældet med mine) men om og hvor med hensyn til nye, det ved jeg ikke :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja pumpen er helt slidt op. Er det den man bruger for at få mere tryk på?? Er ikke 100% sikker på hvordan man bruger disse maskiner optimalt.
Hvis pumpen er slidt har du svaret på hvorfor den ikke brænder rigtigt, der skal et temlig stort tryk på før den brænder rigtigt.
En blæselampe virker på den måde at petrolium trykkes igennem et rør som først opvarmes med sprit. Du gør følgende: fyld beholderen ca. halvt op med petrolium ( ikke lampeolie eller tændvædske ) under brænderen sidder der en lille skål som du fylder sprit i. Sørg for at ventilen er lukket helt, tænd så for spritten og lad den brænde ind til den er lige ved at gå ud, åben ventilen og pump mere tryk på brænderen, hvis spritten når at brænde ud kan du hurtigt tænde med en ligther eller tændstik, men det skal gå ret hurtigt for varmerøret der skal opvarme petroliummen til gas bliver hurtigt for kold.
Hvergang du kan se at den er ved at miste trykket skal der pumpes.
Men nu skal du altså først have et nyt pumpe læder / stempel  !
Nu giver det mere mening. Jeg må altså have udskiftet det stempel. Nogen som ved hvor man kan få fat i nyt materiale??
Annonce
jeg kiggede lige på petromax siden i går, da jeg som sagt selv har 2 stk, og det lader til at de har stemplerne, og til rimelige priser :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Du kan lave et ny pakning til dit stempel af et stykke læder. Jeg har renoveret et par lamper og nogle kogeblus på den måde. Når du fået det klippet til, så skal det smøres ind i vaseline for at få det helt tæt.

Troels
frk yde.

det er noget for stor ryger. (på billedet)

i stedet for for en ligter.
skal der bruges en ukrudtsbrænder. med stort mundstykke.
tagpap brænder størelse. til at tænde cigaretter med.
med den stor cigaretter holder.!
sjovt der det ud.
Jeg har ikke fået gjort noget ved sagen før nu, men har prøvet og kigget lidt på Petromax hjemmesiden. Dog synes jeg det ligner det kun er til nyere apperatar han har dele til. Jeg har prøvet at maile ham, men intet svar.
Jeg har også tjekket ebay, uden noget resultat.

Kan i evt hjælpe??
Kunne godt bruge et stempel og en dyse til min Primus 633

Mvh Steffen
Du skal ringe til ham, det er bedst. Hvis det er pumpe læder o.l. så er pumperne stort set ens på alle aparater både de gamle og de nye. Faktisk er det meget få ting du ikke kan få til at passe.
Du kan også prøve ved Spejdersport i kjøvenhavnstrup, de har ialfald haft et større lager til primus.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis