Støvsuger

Hej allesammen

 Jeg har tænkt mig at fræse alle fuger i vores røde murstensvilla ud med en fugefræser (tilforåret) Til det formål skal jeg bruge en god støvsuger der kan tåle meget fint murerstøv. Det må være den samme som man bruger sammen med rillefræseren. Hvad skal jeg kigge efter når jeg søger på den blå avis? :-) En ny er vist for dyr.

mvh Jesper
Hej allesammen  Jeg har tænkt mig at fræse alle... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 13 nov 2011 18:05

Næh !det syntes jeg da ikke var særlig smart, hvis du tænker dig om havde du nok indset at det da er topmålet af miljø svineri.
De billige maskine belaster miljøet væsentligt mere, både når de produkceres og når du bruger dem. Det havde været væsentligt mere betænksomt om du havde købt en kvalitets maskine, den kunne du så bruge resten af dit liv.

Det kan være lige meget om du køber en "kvalitets" maskine eller ej, ingen af dem holder ret lang tid. 

Efter vi havde ødelagt 3 bosch maskiner på arbejdet, købte vi 10 stk. billige maskiner fra AO, og smed dem så ud løbende når de ikke kunne mere. 

Det det med at bytte til en ny, syntes jeg ikke man kan være bekendt. Det er arbejde der er hårdt ved maskineriet, sådan er det bare. 

Mvh Thomas Hansen

I harald nyborg i Ålborg står der nu et stort skilt der fraskriver garantien ved brug af fugefræser på deres billige vinkelsliber.. om den holder i retten ved jeg ikke, men det tyderpå de er pænt trætte af folk der ikke vil ofre 1000kr på at fræse hus.. Og helt ærligt har man ikke råd til de 5 billige vinkel slibere ver det vist bedre man solgte huset og slog et telt op på en mark..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

hvor kraftig skal en vinkelsliber være for at den kan trække en fugefræser.
uden at den skal andstrenge for meget.!!!

jeg tyder på at vinkelslibere i bruger er for svage.
så i brænder dem af. inden de er slidt op.?!?!

hvis pengene er i orden. så kan man købe de kraftigeste enhånds modeller.
i stedet for de svage billige "slibemaskiner" som de er "brændt af"
efter et par timers brug.

og jeg gætter på at fugefræserhuset hville kræve 900-1200 watt.
enhåndsvinkelsliber. der kan trække den.!!!

det samme er at trække en kopstålbørste.
med et kraftigt enhåndsvinkelsliber 125 mm.
for at "skruppe" ind til bart metal (cykelstel)
en trin under sandblæsning.
som jeg kalder poleret sandblæsning.!
fra en 900 watt. makita enhåndsvinkelsliber.
Jeg har lige fræset en mur ned. Det kostede 4 billige vinkelslibere, for en fjerdedel af arbejdet. Så blev jeg træt af det og købte en Makita til 379 hos Harald Nyborg. 2 af maskinerne gik i stykker i lejett, hvilket gjorde min 10mm fræsebit til en 16mm fræsebit pga. slør, det opdagde jeg ved at den slog en ordentlig flig af den ene mursten. De andre 2 røg pga. støvet.

At købe for billigt blev simpelthen for dyrt i længden, selv om jeg fik byttet / fik pengene tilbage, da jeg skulle køre 30 km for at bytte maskinen hver gang. Derfor kan jeg kun anbefale at man køber en ordentlig maskine fra starten. Makitaen jeg købte har også en langt slankere krop, vejer mindre, og har flere kræfter end de dårlige maskiner jeg brugte fra starten.

Ud over det, vil jeg anbefale at du har en standby vinkelsliber med en stenskære skive monteret, hvis du har nogle fuger der er ekstra hårde. Den tidligere ejer af mit hus, syntes åbenbart at det var en god ide at lappe fuger med beton, og der kommer man ikke ret langt med en fugefræser før den er skåret igennem med en vinkelsliber.

Med hensyn til støvet, så gjorde jeg det uden støvsuger på den ene mur. Men når jeg skal lave det på resten af huset til næste år vil jeg købe en støvsuger - for nabofredens skyld, for det støv det spreder sig som bare fanden.
Hej igen
Har læst jeres indlæg. Har i forvejen en makita vinkelsliber, så jeg vil prøve med den og så passe på at den ikke bliver overophedet. Mine fuger er meget løse de fleste steder, så den skal ikke tage voldsomt fat.

En tanke: Kan man ikke sætte en askesuger på støvsugeren? Er der ikke et filter i sådan en bandit? Der kan nemlig også være vand i.

http://stoevsugerposer.dk/stoevsugertilbehoer-84/askesuger-558/
Annonce

Det lyder som en god ide, med at bruge en askestøvsuger, så må den jo kunne tage noget af støvet, så du skåner din støvsuger lidt.

De askesugere jeg har set har ikke haft filter, men derfor kan der jo godt være andre, der har det.

Kunne man evt, fugte muren inden fugefræsningen, det burde vel mindste støvet ?????

mvh jens

Kunne det ikke lade sig gøre at forsyne maskinen med en tynd slange der fyldte vand på klingen fra en haveslange. Hvis det er en lang tynd slange der monteres langs ledningen til maskinen og med så meget vandtryk så klingen bare er våd hele tiden.
Det må kunne lade sig gører
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis