superwood kontra hardiplank?

Hej....

Vi bygger hus, og vores tømrer skal nu til at tage fat på garagen... Ifølge vores arkitekt og beskrivelserne, så står der at garagen skal opføres i superwood... 
Vores tømrer har så lige gjort os opmærksomme på at dette ikke leveres malet, og vi selv skal stå for denne del, han foreslår så hardiplank i stedet, da det kan spare os tid og vi kan købe det farvet... - Men vi ved intet om fordel og ulemper og om han siger dette for at "spare" ham penge, hvilket vi lige har oplevet med de vinduer han ville bestille hjem til os... Her gik han udenom beskrivelsen, og vi måtte kæmpe for at han bestilte de oprigtige, men dyre vinduer til os, hvilket betyder at vi nu er oppe på en lang leveringstid hen til uge 48... Men de er så bestilt, men ved bare ikke lige hvor meget tiltro vi til ham efterhånden, så derfor spørger jeg lige herinde..... ? 

Håber i kan hjælpe med fordel og ulemper... Garagen skal være sort, og huset bliver pudset op i hvid, moderne byggeri... 

Vi ønsker det pæneste resultat, og det må meget gerne være så vedligeholdelses frit som muligt..

Gælder mig til jeres svar, da vi gerne skal i gang med den garage med det samme...

;-)
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville helt sikkert vælge hardiplank.. Det er vedligeholdelsesfrit og jeg tror prisen næsten er det samme..

Mvh Mærsk

Men der er vel en tidsplan tømrermesteren skal overholde.
Hvis dette ikke sker skal der vel betales dagbøder eller erstatning.
Så for sent levering af vinduer er vel primært et problem for tømrermesteren.

Bare hold jer til kontraktgrundlaget og anbefal at tømrermestern ser at få fremskaffet de materialer der fremgår af projektet. Og (formodentlig) har gjort det de sidste 3 - 4 måneder.
Skrevet af Mærsk på 01 nov 2011 22:40
Ville helt sikkert vælge hardiplank.. Det er vedligeholdelsesfrit og jeg tror prisen næsten er det samme..

Forkert! -Brug søgefunktionen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad er det der er forkert? 

hvad skal jeg søge efter i søgefunktionen?

Mvh Mærsk

"Vedligeholdelsesfrit" - ja hvis man ikke har noget imod algebegroninger som vokser ligeså fint på Hardiplank som på eternit - dvs jævnlig nedvaskning. Overordnet findes der ikke vedligeholdelsesfrie materialer - ellers byggede man nok komplette huse i det materiale ;-)

"prisen næsten den samme" - Hardiplank er ca. en faktor 2 til 3 dyrere per m2

Prøv at søge på Superwood eller Hardiplank/Ivarplank - emnet har været oppe at vende adskillige gange før.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
En hurtig prisundersøgelse afslører at
Superwood klinkebeklædning udbydes til noget i retning af 120 kr/m2
Sort Hardieplank til ca, 220 kr/m2. (+ evt. bagvedliggende gummilister).

Superwood er nærmest spild af tid fordi det godtnok ikke rådner, men skal vedligeholdes med maling såfremt en bestemt kulør skal opretholdes.
Hardieplank er spild af tid fordi ikke kan patinerer og iøvrigt ligner plastik! :o)
Superwood koster ca. 117 kr ved knud larsens byggecenter

Hardiplank koster ca. 115 kr ved bygombilligt.dk

Fair nok, det skal så siges at superwood er på 390 cm og hardiplank kun er på 360 cm.

Super wood er dog kun på 15 cm i bredden og hardiplank er 18 cm..

Så prismæssigt er det vel "næsten" det samme..

Angående vedligeholdelse så har jeg ingen erfaringer med produktet. Skriver kun det jeg selv læser eller får fortalt..


Mvh Mærsk

Om du vil vælge superwood eller hardiplank er op til dig!
Men når der snakkes pris, er det jo ikke kun materiale prisen der skal vejes og vurderes... Det må være rimeligt at i et sådan projekt som dette at der også tages hensyn til tiden der medgår til opsætningen. Og her gætter jeg på Hardiplank er lidt hurtigere da det har en stor bredde.
Jeg hætter på det vil passe neget fint i forbindelse med et moderne byggeri....

Selv har jeg en klinkebeklædning i 6" lærk der er malet skiffer farvet. Det falmer afhængig af hvilken side det er... så vil man have farven ens må man jo rundt med penslen engang imellem. det tager ikke så lang tid med de store flader... Men en dunk Gori er ikke gratis.....

MVH Njord
Det har du faktisk ret i Mærsk.

Jeg beklager min sjuskede prisundersøgelse.

Men så er det egentlig sådan at Superwood ikke koster mere end trykimprægnerede "klinkbrædder" i god kvalitet.

Og så kommer jeg til at mene at Superwood måske nok var værd at overveje istedet for alm. trykimprægneret træbeklædning.
Håber da bare spørgeren kan bruge vores diskussion til noget.. :-)

Mvh Mærsk

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også