Lerindskud som brandsikring

Hvor tykt et lag lerindskud skal der være for at opfylde BD 60.

Det drejer sig om en etageadskillelse i beboelses ejendom


Flemming

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror slet ikke at en etageadskillelse udelukkende brandisoleret med lerindskud kan godkendes til noget som helst.
Men kombinationen af puds, forskalling, indskudsbrædder og indskudsler har man muligvis en vis erfaring med gennembrændingstiden på, sådan rent gennemsnitlig.

Jeg vil tro at kravet er udskiftning til mineraluld, f.eks. BD60 brandbatts, til hver en tid.
Går ud fra at det er eksisterende byggeri!
Som udgangspunkt bør der ligge hvad der svarer til 2 tommer, det var normen i "gamle dage"!

Nu er det jo begrænset hvad puds og forskalling bidrager med under brand. Typisk vil man i dag nok lægge vinkelbeslag på siden af bjælkerne, hvorpå der lægges 3 lag brandgips.




 Certificeret Statiker

Tak for svaret.

Det er et eksisterende byggeri. Jeg er enig i at det ikke er den bedste brandsikring, og ved godt at hvis det hele er skildt ad så er der mulighed for forbedringer. Og ingen ønsker jo at tilbyde andre at bo i en brandfælde, men alt skal jo uheldigvis også stå i forhold til økonomi.

 


Flemming

Jeg er ganske sikker på at der SKAL opbygges en "godkenbar" etageadskillelse BD60 lige så snart du piller blot en smule i den eksisterende konstruktion.

Alt andet vil være uforsvarligt.

Hvis du har fjernet dele af lerindskuddet eller indskudsbrædderne er det ikke godtnok blot at reetablere konstruktionen.
Hej, jeg har ikke fjernet noget af det eksisterende, og jeg har stor respekt for hvad der er forsvarligt, men jeg oplever at man kan lave sikkerhedsmæssige forbedringer der kan gøre det hele ulovligt.... derfor er det vigtigt for mig at kende reglerne

Flemming

Annonce
Skrevet af hpox på 01 nov 2011 19:24
Jeg er ganske sikker på at der SKAL opbygges en "godkenbar" etageadskillelse BD60 lige så snart du piller blot en smule i den eksisterende konstruktion.

Alt andet vil være uforsvarligt.

Hvis du har fjernet dele af lerindskuddet eller indskudsbrædderne er det ikke godtnok blot at reetablere konstruktionen.

Kommer lidt an på den enkelte kommune. I Kbh skal du faktisk sikre som BD90

 Certificeret Statiker

Jaså.
Det lyder nu ikke helt rigtigt for Bygningsreglementet gælder jo osse for KBH. Og KBH Kommune bør ikke kunne stille skrappere krav end der er baggrund for i lovgivningen.
Men det skulle ikke undre om KBH Kommune kan holde en 10-20 pensionsafventende socialdemokrater beskæftiget på det grundlag. :o)
jeg tror vi snakker samme sprog ;-)

Flemming

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis