Mit udvidede drivhusprojekt (mange billeder)

Hermed en gennemgang af mit drivhusprojekt, der har stået på siden foråret 2011. Jeg håber det kan give lidt inspiration til andre.

Det hele startede med en tur til Vejle hvor jeg pillede et ældre drivhus ned. Drivhuset betalte jeg 600,- for. Der manglede en 10 glas, men med de planer der senere ville udspille sig var det en bagatel.

Drivhuset opsat i Vejle

Derefter gik turen til Århus hvor arealet til køkkenhaven blev udvidet. Det var overraskende nemt at samle skelettet igen, og umiddelbart ville det være nemt at fortsætte med at lave en let sokkel og sætte glassene i.

Skelettet opsat i egen have

Det viste sig at der kom lidt flere ønsker til drivhuset :-) Derfor tog jeg en tur i STARK og købte 110 fundamentsblokke, støbemix og cement. Derefter blev der sat lidt snorre op og gravet nogle rander.

Drivhus på sokkel

Det tog et par arbejdsdag at nå hertil, da jeg ikke havde den store erfaring med støbning. Da der manglede en del glas og vi ønskede at indrette et lille "udeværksted" i den ene ende af drivhuset valgte jeg at sætte træ i den ene gavl. Da der var bestilt et andet indgangsparti, måtte jeg save et stykke af bunden af, efter at jeg havde monteret drivhuset på remmen. Derudover flyttede jeg en stolpe så indgangen blev ca en meter bred.

Drivhuset som det står i efteråret 2011

Jeg købte mig en glasskærer og tog ud til en glarmester og købte noget råglas. Efter lidt fumlen fandt jeg melodien og fik skåret de manglende glas til, samt dem til "tilbygningen". "Tilbygningen" blev lavet af to store rammer og 3 små "spær", her hentede jeg inspiration til konstruktionen på www.selvbyggerdrivhus.dk. Svigerfar havde en gammel indendørsdør stående som jeg lavede en karm til.

Jeg når nok ikke mere i år så oppudsning af sokkel, malerarbejdet samt indretning af "udendørsværksted" må vente til foråret. Lige nu bliver det mest brugt til opbevaring af have møbler, men jeg har lige lagt et par stemingsbilleder ved, som afslutning. Hvis der er interesse for det vil jeg løbende opdatere projektet.

Økonomi
Drivhus   600,-
Sokkel   3500,-
Træ mv 1.000,-
Glas ca.   800,-
Total   5.900,- + det løse

Havemøblerne er endeligt kommet under tag (basis for en gang slibning og olie til foråret)

Bagvæg hvor der skal indrettes en reol der går til kip, samt arbejdsbord. Det lille cafesæt skal stå fast i drivhust et andet sted.

Indgangsparti hvor der mangler maling og lidt udvend beklædning. En lille samling af råglas, skal evt bruges til at sætte glas i døren.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lækkert !!! glæder mig til at se mere :-)
En god inspiration til mit gamle drivhus.

"It`s in the doing that the idea comes" - Edmund Bacon.

Det var en fødselsdagsgave til min kone (hun har fødselsdag i Maj). Ønsket lød på et 8-kantet drivhus jeg allerede havde tegnet lidt på. Endeligt fik jeg hende overtalt til en mere traditionel løsning, pga. den gode pris på drivhuset. Meeen, projektet har jo grebet om sig. Men alt taget i betragtning er det her vel stadigt den lette løsning :-)

@Birkebæk85 - Jeg skal nok holde tråden opdateret, men der sker nok ikke noget før det tidlige forår.

@KTM - Projektet har bestemt været hyggeligt. Jeg har gjort mig nogle erfaringer med at lave fundament, en erfaring jeg vil bruge senere til et tilbygningsprojekt til huset samt en garage. Derudover er det med glasset også en god ting at lære lidt om. Pludselig åbner der sig en verden af projekter hvor man da lige kan krydre med en glaslåge o.l.

@Rols - Du må sige til hvis du vil have nogle detaljer om projektet, jeg tager gerne billeder og forklarer processen indtil nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også