Hjælp til LK fuga pir sensor 10 A

Hej jeg er ny her og det ser spændende ud.

Jeg er ikke ret skarp til el arbejde og det irriterer mig at jeg ikke kan finde ud af så lille en ting

som at montere en pir sensor hvor der har været en almindelig kontakt til en loftlampe,

hvor der er kun 2 ledninger.

er det rigtigt at jeg skal forbinde fase og N Også????
Eller hvad gør jeg.

Jeg venter lige på svar inden jeg gør noget!

På manualen ser det sådan ud!

Sensoren lyser godt nok når jeg tilslutter 2 ledninger, men det gør lampen ikke,

så vil lige høre om der erhjælp her at hente!



 

hej hej

Håber på hurtigt svar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du forbinder din nul-leder (N) til PIR'en, der hvor der er markeret med N. Du forbinder også lampestedet til den samme nul-leder. Der er to huller til N på PIR'en, så alt efter hvordan din ledningsføring er, kan du nok med fordel sløjfe N'en viderer ud til lampen, fra det anden N på PIR'en.

Din fase skal til L på PIR'en. Hvis du skal bruge fasen andre steder, kan du sløjfe den videre fra PIR'en, ligesom beskrevet med N'en.

Så forbinder du en mellemledning fra "pilen" på PIR'en over til lampen. Derefter burde du være færdig.

Husk at bruge korrekte ledningfarver og ledninger, hvis du trækker noget selv. Ellers finder der jo nok en elektrikker der gerne hjælper til, mod passende betaling.

Mvh
hej og tak for svaret, men der er kun 2 ledninger i stikkontakten op til lampen ?
skal der ikke være 3 normalt?
farverne er grå og sort.

jeg har sat dem til N og L

og det virker ikke!

Bær lige over med mig, da el ikke er noget for mig, men kan alt andet


hej hej
Der findes forskellige Fuga PIR sensorer. Nogle kræver en nulleder - andre ikke. Giv lige et varenummer på den, du har.

Du skriver "2 ledninger i stikkontakten op til lampen". Går ud fra, at du mener afbryderen til lampen? Hvis du kun har to ledninger ved din afbryder, kan du ikke bruge den pir, som kræver nul.

Hvis el ikke er noget for dig, burde du måske kontakte en elektriker :-)
hej, den har nr 0274 N fase L bagpå, ganske almindelig pir sensor af de helt små uden lampe.

Jeg har elektriker, men min bank siger der er krise og de ting jeg selv må udføre gør jeg selv.

at skifte kontakter og sætte lamper op må man godt selv, ...

men skidt nu med det, er du sikker på at jeg ikke kan bruge den sensor??? for jeg har 6 stk. magen til i resten af huset
og de virker fint.

mvh Berglie1
Må være denne du har, selvom jeg ikke kan genfinde numret: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98766_06.pdf Det skal forbindes, som Trixter skriver. Så det kræver 3 ledninger.

Du svarede ikke på, om det er en stikkontakt eller en afbryder du vil skifte.

Hvis du kigger bag de andre sensorer du har siddende, vil du nok også se, at der er 3 ledninger. De sidder givetvis ved siden af en stikkontakt?

Mht. om det er lovligt selv at skifte den, så er det ikke tilfældet, hvis der skal trækkes en ny nulleder. Men nok om det. Når jeg foreslog en elektriker, var det ikke så meget af hensyn til lovligheden, mere et bud på hvordan du kan få det til at virke, hvis du ikke selv er i stand til at gennemskue hvordan det skal forbindes. Det er trods alt en beskeden udgift, og så kan man sove roligt om natten uden og ligge og spekulere på, om man har forbundet det rigtigt.
Annonce
Det er en afbryder den skal monteres på.

Og der er 2 ledninger bag kontakten.

Det link du fandt er præcis den sensor vi snakker om.

Tak for dit svar!
Ok, så fald har du pt. en fase og en mellemleder ved afbryderen. Sidder der en stikkontakt nedenunder? Så kan du tage nullen derfra - ellers skal du finde den et andet sted. Sandsynligvis har du et rør fra afbryderen til lampeudtaget, hvor du kan trække den fra. Nullen er som oftest lyseblå, men alt efter installationens alder, kan den have andre farver.
Bare for lige at præcisere hvad vi snakker om er det en afbryder uden stikkontakt.
Det er en kontakt man tænder og slukker lyset på.
Der er 2 ledninger og ikke andet.

Jeg går så udfra efter hvad der her er beskrevet, at jeg skal trække en fase til kontakten et eller andetsted
fra.

Er der andre der har lyst til at informere mig yderligere er jeg taknemlig, så jeg
ikke laver fejl i installationen.

tak for jeres svar.

mvh berglie
Nej, du skal trække en nul. Fasen har du allerede, ligesom du har mellemlederen til lampen.

Og når vi taler om at trække nye ledninger, så er det altså elektrikerarbejde. Lige meget hvad din bankrådgiver siger :-)
jeg har ikke tænkt mig at trække nye ledninger selv, bare rolig, jeg skal nok ringe efter en elektriker. Rolig rolig, jeg gør kun det som jeg selv må og som min kone siger jeg skal gøre.

tak for nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis