Tilslutning af toilet til afløb i bryggers

Hej Alle,

Jeg bor i hus og har et bryggers, hvor der pt. er håndvask og vaskemaske tilsluttet et afløb i gulvet (jeg kan se en almindelig "rist", men ellers ved jeg ikke noget om afløbsrørets størrelse eller lignende).

Ifm med flytning af min vaskemaskine overvejer jeg at få lavet et toilet i bryggerset, ret tæt på hvor gulv-risten er, således at mine gæster ikke skal bruge husets eneste toilet som er på første salen (huset er ikke så stort).

Er der særlige krav til størrelse på afløbsrøret, eller andre krav, når et toilet skal tilsluttes? Mit almindelige faldrør i huset er andetsteds, og jeg bliver pludselig bange for, at hele gulvet skal hugges op, og at et afløbsrør skal trækkes helt over til den eksisterende faldstamme (måske 10 meter under gulvet!)... lyder rigtig dyrt!

Det nemmeste ville jo være, om jeg "bare" kunne tilslutte toilettet til det eksisterende gulv-afløb, evt. med lidt huggeri i gulvet lige nær afløbet...

Er der nogen der kender kravene til afløbet når et toilet skal tilsluttes ?

Tak!


 

Hej Alle, Jeg bor i hus og har et bryggers... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søg på:

WWW.weblager.dk

(Slå din adresse op)

Hvis du er heldig, så er din kommune med


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hvis du har en lodret faldstamme i rummet i 100/110mm fra toilet på etagen over, er det bare at koble et toilet med P lås på her, via et t-stykke. Det er en ret så overkommelig opgave.

Så slipper du også for hele problematikken omkring gulvafløb med vandlås mv. Og du får lov at beholde dit gulvafløb!


Elektronikteknikeren

Rådet fra Gregeren er den simple løsning hvis toilet må være netop på det sted. 

Skal den stå lidt længere væk, må du skele til hvor din faldstamme fra toilet løber ud af huset. Det er der du skal hen udenfor for at finde dine rør der kan bruges. Måske er der allerede i din kommune en plan for separering af regn- og kloakvand, hvor du bliver forpligtet til at få en større udgift til at flytte rørene på din grund. Det kunne jo laves samtidig hvis det er inden for en overskuelig årrække. 

Og det må du godt lave i forvejen hvis du "har klejnerne til det"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle gode svar! 

Sagen er jo, at jeg ønsker at lave toilettet i kælderen. Der er kun et toilet i forvejen (i stueetagen), og afløbet komer ned gennem kælderloftet i vaskerummet - der går det ud gennem ydervæggen ret højt oppe. 

Det er i rummet ved siden af vaskerummet, jeg vil lave det nye toilet, og der ligger det afløbet fra toilettet ovenpå jo alt for højt. 

Jeg havde så overvejet et toilet i kælderetetagen med kværn og pumpe, men rådgiveren sagde så, at når der var gulvafløb (riste) var det højest sandsynligt muligt at koble lokumet på det. Jeg ved ikke, det kan være, jeg har misforstået ham - det må jeg lige tjekke op på

Hvor er dit gulvafløb sluttet på? 

Jeg har tidligere haft et hus med guldafløb i kælderen, som gik ud i en pumpebrønd. Der sad  en dyk-pumpe, som løftede vandet op til kloak niveau. Men ligefrem at koble et toilet til den slags er der vist lidt udfordringer i - hvis det overhovedet er tilladt.



Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce

Har før lavet det med kværn og op til eksisterende afløb. Lavet i 35mm cu rør, virker fint.

Ja, udfordringer er der nok af Tak for input!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis