El materiale + div.

Går og sysler med forberedelse af hovedrenovering af hus, altso totalrenovering med nyt el, nyt vvs/varme, and you name it..

I den forbindelse, når det kommer til el materiale, udenom IHC, og evt Zensehome, er det muligt at importere billigere materiale (som er godkendt i DK), jeg har hørt at Legrand skal være godkendt i DK?

Ved nogen hvor stor forskellen er mellem ordinært lk materiale, og så IHC?

Er der nogen der klarer at dimensionere/tegne + materialeliste/prisoverslag når det kommer til IHC, og hvad er evt prisen for dette arb?
Jeg har så hørt om billigihc, greenline og andre sider, der sælger materiale..

Meningen er så, at der skal en elinstallatør indover, når jeg er færdig med div. udregninger, det er en der er godkendt, men som arbejder indenfor anden branche p.t.

Generelt synes jeg at situationen vedrørende el, er meget mere fastlåst i DK, i forhold til vores naboer, arbejder med andre Skandinaver, de synes ligesom mig, at el materialer er meget dyre her, sikkert p.g.a de monipollignende tilstande der har været..


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er også lige nu igang med en hovedrenovering af vores hus, hvor vi også arbejder med el'en. Vi har den aftale med en elektrikker, at vi finder det billigste sted på nettet og så køber vi det af ham, for den pris. Som han siger, så vil han hellere tjene et par % på materialerne, end ingen ting overhoved. Alt det arbejde han så udføre, bliver gjort på time-basis.

Jeg har været specielt glad for yousave.dk , elvvs.dk og wattoo.dk når det kommer til priser. Greenline er svært dyr imo. Faktisk er Harald Nyborg også ganske godt med i prisen, specielt når de har tilbud på de LK el-ting de har.

Jeg har også tænkt tanken om, at købe noget el-materiale fra Sverige eller Tyskland. Problemet er bare, at deres el-installationer er møg grimme hvis du spørger mig! Jeg kom selv frem til, at jeg ikke ville bruge noget af det, om det så var godkendt i DK eller ej. Men, hvis du er helt ligeglad med design og bare skal bruge nogle kontaker, så er Kennig fra www.kennig.dk jo også en udemærket mulighed. De er om ikke andet godtkendt her i DK.

Mvh
Det er OK at købe anerkendte materialer i HN ( LK,kabler,ledning ) - men når det kommer til automatsikringer så hold jer til kvalitetsmærker og hold jer fra deres superduperprodukter til ingen penge.....

Her er det sikkerheden vi taler om - lad være med at gå på kompromis med det.

Jeg har set mere end en enkelt afbrændt tavle på grund af for billigt sikringsmateriel ( forkert dimensionering og kortslutningsniveau ) - det er ikke noget kønt syn - og er væsentligt dyrere at få repareret end bruge ordentlige ting fra starten.

mvh

Eigil

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, endelig ikke brug deres automatsikringer! Jeg har selv købt nogle fra Siemens fra Yousave.dk. De koster ikke så meget mere.

Her er en propaganda video fra Siemens om hvorfor du netop skal bruge Siemens automatsikringer og ikke alt muligt skrammel. Den er faktisk meget god. Men, alle anderkendte mærker, kan nok levere helt den samme sikring-sikkerhed

http://www.youtube.com/watch?v=ZhFY7wepItQ&feature=mfu_in_order&list=UL



Ja, Siemens,Legrand,AEG,ABB,Merlin Gerin - der er flere er anerkendte mærker i den " gode " kategori

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Tak for svaret alle sammen. ja jeg faldt også over kennig, ser at de er mega billige hos jemogfix i øjeblikket, en afbr. koster faktisk kun 19 dkk.
Ser også at jemogfix har automatsikiringer, kender ikke mærket, så sikkert noget billigt noget. Dog går jeg ud fra at det er tilladt her i landet.

Der har været meget snak om strålinger, vi har 4 laptops, 2 android tlf, 2 iphones, 2 ipod touch + knejtens nintendo, alle disse enheder er trådløse, så jeg går ud fra at der er højt strålingsniveau i vores hus (storfamilie).

I den forbindelse har jeg planer om at trække LAN rundt i hele huset. Det samme gør sig gældende der, når det kommer til lk og pris, det bliver rimeligt dyrt, om man skal have LAN stik i alle rum, der er jeg så faldet over Kina, man kan få en vægplade (ligner lidt lk) hvor der er RJ45 connector + antennestik, p.r stk koster kun $5, bare selve connectoren koster langt over dette beløb. Så der skal trækkes LAN rundt i hele huset.
Da der ikke er tale om stærkstrøm, går jeg ud fra at det er tilladt i.h.t stærstrømsreglementet?

Btw, er der nogen der ved noget om røg/brand detektorer, jeg har planer om at have brand/røg detektorer i alle rum (nu når alt bliver taget ned). Det skal helst være nogle der kan sløjfes med ledning, så når en går, så går alle?
Skrevet af ravmagn på 31 okt 2011 17:38
Tak for svaret alle sammen. ja jeg faldt også over kennig, ser at de er mega billige hos jemogfix i øjeblikket, en afbr. koster faktisk kun 19 dkk.
Ser også at jemogfix har automatsikiringer, kender ikke mærket, så sikkert noget billigt noget. Dog går jeg ud fra at det er tilladt her i landet.

Der har været meget snak om strålinger, vi har 4 laptops, 2 android tlf, 2 iphones, 2 ipod touch + knejtens nintendo, alle disse enheder er trådløse, så jeg går ud fra at der er højt strålingsniveau i vores hus (storfamilie).

I den forbindelse har jeg planer om at trække LAN rundt i hele huset. Det samme gør sig gældende der, når det kommer til lk og pris, det bliver rimeligt dyrt, om man skal have LAN stik i alle rum, der er jeg så faldet over Kina, man kan få en vægplade (ligner lidt lk) hvor der er RJ45 connector + antennestik, p.r stk koster kun $5, bare selve connectoren koster langt over dette beløb. Så der skal trækkes LAN rundt i hele huset.
Da der ikke er tale om stærkstrøm, går jeg ud fra at det er tilladt i.h.t stærstrømsreglementet?

Btw, er der nogen der ved noget om røg/brand detektorer, jeg har planer om at have brand/røg detektorer i alle rum (nu når alt bliver taget ned). Det skal helst være nogle der kan sløjfes med ledning, så når en går, så går alle?
Kennig ? - ja,det er billigt og ser også sådan ud - efter min ydmyge mening

Hvis du har lidt tålmodighed kan du ofte finde LK fuga til næsten samme pris i Bauhaus - sidst gav jeg 20 kr for 1-pol afbrydere, 44,- for korrespondance og kroneafb.,46,- for stikk. uden jord og 67,- for stikk. med jord. ( sidste uge )

Ja, du må gerne selv føre din LAN rundt.

Min advarsel til HNs automatsikringer gik også på JEMog fusk - alle de der meget billige udefinerbare mærker

Men ja, der er godkendt i DK - ellers må de ikke sælges her. Faren består primært i at de måske ikke kan overholde deres egne specifikationer samt at HN og jemogfix måske bare sælger dem uden hensyntagen til f.eks. kortslutningsniveau.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ingen, brug lige de 3 minutter på at se lidt video fra Siemens: http://www.youtube.com/watch?v=ZhFY7wepItQ&feature=mfu_in_order&list=UL

Hvis ens budget er så skrabet, at man ikke kan bruge de ekstra par mønter på at beskytte ens hus og familie, bør der seriøst omprioriteres imo.

Jeg mener, automatsikring fra HN, 29,- kr stk. Automatsikring Siemens fra Yousave, 43,50 kr.

Ja nemlig, automatsikringene er meget vigtige, det er jordfejlsreleet også. Er der en tommelfingerregel, om hvor meget materiale man skal bruge i IHC, tænker mest på hovedkomponenterne, ikke så meget på afbrydere og stikkontakter, og tænker på standard IHC, ikke wireless..
En afbrændt tavle pga forkert beregning ( dimensionering og kortslutningsniveau) har vel ikke noget med materialet at gøre men mere en dårlig elektriker ? Har ikke set flere billige ( AO, SEKO ol) med skader end siemens, moeller ol vis beregningerne er korrekte.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis