El materiale + div.

Går og sysler med forberedelse af hovedrenovering af hus, altso totalrenovering med nyt el, nyt vvs/varme, and you name it..

I den forbindelse, når det kommer til el materiale, udenom IHC, og evt Zensehome, er det muligt at importere billigere materiale (som er godkendt i DK), jeg har hørt at Legrand skal være godkendt i DK?

Ved nogen hvor stor forskellen er mellem ordinært lk materiale, og så IHC?

Er der nogen der klarer at dimensionere/tegne + materialeliste/prisoverslag når det kommer til IHC, og hvad er evt prisen for dette arb?
Jeg har så hørt om billigihc, greenline og andre sider, der sælger materiale..

Meningen er så, at der skal en elinstallatør indover, når jeg er færdig med div. udregninger, det er en der er godkendt, men som arbejder indenfor anden branche p.t.

Generelt synes jeg at situationen vedrørende el, er meget mere fastlåst i DK, i forhold til vores naboer, arbejder med andre Skandinaver, de synes ligesom mig, at el materialer er meget dyre her, sikkert p.g.a de monipollignende tilstande der har været..


Går og sysler med forberedelse af hovedrenovering... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
RJ45 connector + antennestik, p.r stk koster kun $5

Ville ikke stole på at afskærmningen af antennestikket er god nok. RJ45 er sikkert fin, men nok kun Cat5.

røg/brand detektorer

Væg nogle som er forbundet til lysnettet. De kan vist alle sløjfes.
Strålignsfare? Hvor har du hørt/læst om dette? skulle det være så skadeligt, og komme fra alle trådløse enheder?

Til en standart IHC installation, skal du bruge følgende: en Controller, og synes den er så dyr at det ikke kan betale sig, med mindre man virkelig gerne vil kunne programere alt det som man nu kan med IHC. Nogle imput og output moduler. hvor mange afhænger af hvor meget der skal styres. En strøm forsyning til, til controlleren. også kan der fåes mange andre moduler, alt efter hvad din installation skal kunne og have af muligheder.

Hvorfor vil du gerne have IHC? er det fordi du gerne vil kunne styre dit hus over nettet, eller programere rutelys eller noget helt andet? hvad er dine ønsker til IHC, eller bare til din el installation i huset, nogle specielle krav?
Skrevet af mellon på 31 okt 2011 20:40
En afbrændt tavle pga forkert beregning ( dimensionering og kortslutningsniveau) har vel ikke noget med materialet at gøre men mere en dårlig elektriker ? Har ikke set flere billige ( AO, SEKO ol) med skader end siemens, moeller ol vis beregningerne er korrekte.

Det kan du selvfølgeligt have ret i - jeg fraråder det bare

Men det er jo ganske rigtigt op til den enkelte at løbe den risiko.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis