Tricks til at lave skråstiver søges !

Jeg er ved at lave en hule i et træ.

Jeg har sat en regler på træet i en vinkel på 45 grader op mod hulens bjælkelag/strøer. Den er fastgjort ved strøerne på en tværgående regel der står vinkel ret på skråstiveren.

Til en anden gang jeg skal lave det er spørgsmålet: Hvordan er det nemmest at lave så det bliver pænt. Det holder fint det jeg har lavet, men kønt er samlingerne ikke.

 

   


 

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt grundlæggende misforstået noget mulle03!

Den hule den skal ikke være pæn, den skal bare være der.
Og alt hvad der er funktionelt er ikke bare smukt , men osse pænt. :o)

Og hvis det er fastgørelsen af skråstiverne til træet der plager dig så fastgør du blot direkte til træet med en laaaang skrue eller du fastgør, (med 2 skruer), en klods, skal vi sige 20 cm lang, lodret under hver skråstiver. Hvor samme skråstiver opnår kontakt ned den på træet beroende bark.

Eller du laver det som et skråbånd i et dragerværk, se her:

http://www.woodweb.dk/files/Opgaver/Parti_af_dragervaerk_scan.pdf
Hehe
Det var ikke at hulen skulle være et tømmermæssigt håndværk, men ser det som et sted hvor jeg kan høste noget erfaring.

De skråstiver vist på din tegning ville jeg måle op ved at holde den bag rem og stolpe og så strege op. Det kan jeg ikke i mit tilfælde. Måske jeg kunne have haft et par skabeloner med de rigtige snit der kunne skydes fra hinanden og så derfra finde den korrekte længde og fintilpasning.

 

 

 

Pjat med dig.

Du skal skærer efter øjemål.
Skrevet af hpox på 30 okt 2011 19:26
Pjat med dig.

Du skal skærer efter øjemål.



 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis