Hvilket træ fra skoven skal jeg bruge?

Hej

Jeg vil lave et lille sofabord af træ. Jeg var i skoven forleden og samle nogle bøgekæppe som jeg satte i kælderen for at tørre. Nu er de næsten alle flækket, men hvorfor?

Kælderen er kun 10-14 grader, så det er vel ikke pga. varmen?
Hvad for noget træ skulle jeg evt. ellers bruge?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bøg er lige som eg et udmærket og stærkt træ til møbelproduktion, men det er jo lidt kedeligt i åretegningen. Selv om det er knap så stærkt ville jeg nok til sådan et hjemsløjdprojekt vælge at lede efter eksempelvis noget ahorn eller kastanie evt ask.

Det bedste du kan gøre når du vil tørre træ er at lade det ligge ude under tag. Det er lige så meget luftfugtigheden indendørs som temperaturen, der medfører revnedannelsen.

Men det vil altid være svært at undgå revner i træet, når det ligger i "hel model". Tænk på, at den yderste del af træet er mere porøs end kernetræet og dermed indeholder mere vand. Når træet tørrer vil den ydre del derfor trække sig mere sammen end kernen, og derfor vil en gren revne.

Du kan i væsentlig grad undgå revnedannelsen hvis du flækker emnerne, så kan træet  trække sig sammen uden at revne yderligere. Tillige kan du lakke (eller smøre med trælim) enderne og den flækkede del af træet, så udtørringen bliver mere jævn.

Tak for svaret Lars.
Jeg vil lige overveje om jeg evt. skal tage Ahorn i stedet, da det er lidt pænere træ som du skriver.
Bordet jeg har i tankerne minder om dette fra Ilva
http://shop.ilva.dk/produkt/58701515/kiruna?maingroupurl=borde&webgroupid=
OK, ja så er der naturligvis behov for, at grenene ikke er flækkede. Prøv at tørre dem udendørs i stedet for inde.

Hvis du også søger det hvide look på grenene, som i linket til ilva, så kan det findes naturligt på stranden. Mulighederne er størst hvor der er skov og lidt klint helt ud til vandet. Der kan du være heldig at finde salt- og sandskurede grene fra nedfaldne træer. Men husk den type grene er hårde ved værktøjet pga af sandkornene i træet.

Jeg har fundet den type grene både på Stevns og Møn, hvor jeg engang fik slæbt en lille hvidskuret rodstub fra en gran med hjem og brugt til netop underdel på et lille bord (den var ikke uden revner, og ikke så poleret i overfalden, som på dit link).

Held og lykke
Hvis du vil undgå at det flækker så prøv at putte stykkerne i plastposer sammen med tørt savsmuld, lad dem ligge i et par uger skift savsmuldet og fortsæt indtil det er tørt, så kan du MÅSKE være heldig, jeg har før skåret skeer osv. i frisk træ og med succes brugt metoden..

Men det er svært med rundt træ, for som Lars skriver er der stor chance for at det går galt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis