Alm afbryder / afbryder med glimlampe

Jeg har købt en brugt 1-polet afbryder med glimlampe, som jeg har tænkt mig at montere samme sted, hvor der i dag sidder en alm. 1-polet afbryder.

Tanken var at lave søgelys, således at man på afstand eller i mørke kan se om lampen, der sidder på den anden side af en dør, er tændt.

Der er altså ikke tale om opsætning af en ny afbryder - men udskiftning af én type afbryder med den anden type.

Er det noget, jeg skal have en elektriker til at lave for mig - eller er det lovligt at udskifte afbryderen selv?

Mvh Lars
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke sætte nye afbrydere eller stikkontakter op, men du må gerne udskifte en gammel en, også selvom de skulle side i en dørkarm.
Efter min bedste overbevisning er det elektriker arbejde, da der skal forbindes nye ledninger i den faste installation for forbinde glimlampen. Man må vist kun foretage udskiftninger, hvor ledningerne kun flyttes fra den gamle afbryder til den nye. Nye ledninger kræver en elektriker.
Der skal jo ikke trækkes nye ledninger. han sætter en sløjfe ledning i afbryderen så glim lampen virker, det alt. Det må han gerne. Men det kræver jo bare at der er en null med nede i afbryderen, og det er der meget sjældent uden at der er en stikkontakt nedenunder.
Sløjfeledningen er jo netop en ny ledning, og man må ikke ændre i den faste installation selv. F.eks. må man ikke engang sætte en stikkontakt op ved siden af en eksisterende. I dette tilfælde sætter han en lampe op ved siden af en afbryder. Er meget tæt på det samme.

Hvis han mangler en nulleder (null er noget andet), så skal der jo trækkes en ny ledning. Igen ændring af den faste installation. (hvis det ønskes, at glimlampen skal lyse, når lampen ikke er tændt, skal han dog ikke nødvendigvis bruge en nulleder)

Jeg holder fast i, at det er elektrikerarbejde.
Skrevet af jenshøj på 30 okt 2011 14:26
Sløjfeledningen er jo netop en ny ledning, og man må ikke ændre i den faste installation selv. F.eks. må man ikke engang sætte en stikkontakt op ved siden af en eksisterende. I dette tilfælde sætter han en lampe op ved siden af en afbryder. Er meget tæt på det samme.

Hvis han mangler en nulleder (null er noget andet), så skal der jo trækkes en ny ledning. Igen ændring af den faste installation. (hvis det ønskes, at glimlampen skal lyse, når lampen ikke er tændt, skal han dog ikke nødvendigvis bruge en nulleder)

Jeg holder fast i, at det er elektrikerarbejde.

Hvis det skal gå strengt efter reglenentet har jenshøj ret, og skal der trækkes en ny ledning er der overhovedet ingen tvivl.  Jeg holder også  fast i, at det er elektrikerarbejde.

fase
Annonce
han skifter jo den gamle afbryder ud med en ny, det må han jo gerne. og at der er glim lampe i, mener jeg ikke gør en forskel. Han skal selvfølgelig sætte en lus i, men mener ikke dette er at ændre, eller udvide på den faste installation. Men det er vel som man definere det.
pga. at der skal ligges en lus i afbryderen?

Er helt enig i at det er elektriker arbejde hvis der skal trækkes en ny leder, men fordi der skal ligges en lus i afbryderen mener jeg ikke man behøver en elektriker til det.
Spørgers spørgsmål går på, om det er lovligt eller ej at skifte den selv. Og da det er en ændring af installationen at lave den lus, mener jeg ikke det er lovligt. Hvor går grænsen for en lus og en ny ledning? Hvis han mangler en nulleder, så kan han jo lige ligge en lus fra det nærmeste lampeudtag 2 meter væk?

Men et er om det er lovligt eller ej. Noget andet er, om spørger selv vil kunne forbinde det på samme måde som elektrikeren. Og det vi jeg jeg bestemt mene han kan. Jeg ville nok ikke ringe til en elektriker, for at få lavet det, men det var jo ikke det spørgsmålet gik på.
Jeg er helt med på hvad du mener, og vi er da også enige, som sådan... Må lige prøve at høre min kollega imorgen, han er paragraf rytter af rang.. men kan godt være det opfattes som "ny installation" hvis man ligger en lus. Kunne være man skulle prøve at ringe og høre SIK hvad de siger.. Selvom man ofte får blandede svar fra dem.
Ifølge elinstallatør loven, så må brugeren selv udskifte afbrydere! Ændring i installation er aut. arbejde

se https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=26434
§2 stk 2
§ 3 stk 3

Da der foretages en ændring er det derved arbejder der skal udføres af en aut. installatør ... såfremt man er paragrafrytter !

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis