Info om Marstal 12 Hk.

Hej
Jeg har været så "heldig" at være blevet ejer af en jolle med en Marstal motor i. Hele båden og motoren skal renoveres. Men det er meget sparsomt hvad jeg kan finde om motoren! Det er en 2 cyl. Marstal 12 HK. Kan det ikke tænkes at man kan få fat i nogle gamle instruktions bøger/kataloger over motoren ? og hvor er det bedst at skaffe sig de nødvendige reservedele henne ?
Jeg har ikke fået båden hjem endnu, så har ikke motor nr. og model på dette tidspunkt- men det skal nok komme, når båden er kommet hjem at stå.
Jeg kan finde en del om de lidt mindre motor så som 6 og 10 Hk. men intet om den model med 12 hk. 

MVH.

Lars
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.

Og velkommen her på LDS.
Du kan få alle de reservedele du ønsker dig og instruktions bøger mm. hos Finn Ligaard i Marstal. Det er ejeren af Marstal Motorfabrik, som jo stadig eksistere modsat mange andre danske motormærker.
Du kan ringe til ham på tlf. 62531219 i arbejds tiden.
Tillykke - Det bliver svært at finde info om 12 hk'ern efter som at den ikke findes??? ;-)

de modeller der er lavet er:
3,5,6,7,10,10,14,14 og 24 hk

Som håndværker skriver så findes alle reservedele hos finn og det køber du også en instruktions manual for din 14 hk, men der står ca det samme som i den her bortset fra at din selvfølgelig har 2 cyl.

www2.burningzone.nl/data/marstal/marstal3080.pdf (hvis link ikke virker så kopier det og sæt ind i adresselinien)

Derudover findes der massere af info om marstaller generelt her på siden også 14 hk. Det er stort set de samme maskiner om det så er den ene eller anden model det er eks. de samme indstillinger af tænding karburator osv. osv. osv.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej igen

Findes der ikke en 12Hk Marstal motor?
Så må de jo have skrevet forkert på typeskiltet! 

No 710 - type A2 - Aar 55 - HK 12.


Det var da lige godt satans!!! det må være en speciel model.
Det er i hvert fald ikke en standart model som du kan se på det link jeg sendte (næst sidste side) måske er den lavet til noget særligt?. Hvem ved måske er den en million værd ;-)

Skynd dig at ringe til finn og hør hvad der er meningen ;-)

Ps. må jeg se et billede af hele motoren?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Her er lidt flere billeder af motoren. Den turner fint rundt og virker ikke synderlig slidt, trods den ser gammel og rusten uden på. Den skal nok komme til at tøffe der ud af i båden igen 

Nu skal jeg lige prøve at samle mig lidt info om denne motor.




Det er FA.... en mærkelig marstal motor... Det ligner at den er samlet af dele fra de tidlige marstaller men bla. med revers gear fra de senere. Starttårnet og svinghjulet ligner ikke umiddelbart noget fra de andre marstaller (Dog ser selve start håndtaget bekendt ud :-)? Det er sku noget af et mysterie. Gad vist om det er en forløber til f2 og fs2 modellerne, altså en prototybe evt. med dele fra andre motore? det kan selvfølgelig også være en special opgave.?

Jeg vil meget meget gerne høre fortsættelsen på denne motor!!!!!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Og skulle det blive alt for kostbart at restaurere den, tror jeg at Marstal søfarts musæum vil være meget interesseret. Det er ialfald ikke en model de har.
Hej Lars

Du er nok ikke den eneste der har en 12 hk marstal, for der er en, der har nogle dele til salg på dba, måske ved han noget?

http://www.dba.dk/marstal-f2-12-hkpropel-t/id-77627403/

Søren
Men hans er altså fra en f2 (skriver han) og det er 10 hk????

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis