Loft udtag slår HFI fra

Hej folkens, 
Første indlæg her, omend nok ikke det sidste
Vi har købt hus for nogen tid siden, det er kun fra 2001 men har stået tomt og ubrugt hen i 3 år. Heldigvis lader alt til at virke som det skal, næsten.

Jeg er stødt på 2 x loft udtag, hvor at jeg kan måle en spænding og vi kan konstatere at tænd/sluk kontakterne på væggen virker, så alt ser godt ud. Men så snart jeg slutter noget til de her udtag, en lampe f.eks., så slår HFI'en fra.

Vi har problemet i soveværelset og spisestuen.
I soveværelset slår hele HFI relæet fra når vi slutter noget til loft udtaget, i spise stuen er den kun en enkelt gruppe der slår fra. Men ikke om jeg forstår hvad der gør det.
Vi har ingen problemer iøvrigt med at strømmen slår til og fra eller HFI slukker vilkårligt, bare når man sætter noget på de her udtag. Min logik siger mig at det må være noget i HFI boks dimsen?  Strømmen når jo åbenbart fint ud til udtagene... men det kan godt ske den teori ikke holder vand.

Nogen gode ideer? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MartinJ på 29 okt 2011 16:06
Hej folkens, 
Første indlæg her, omend nok ikke det sidste
Vi har købt hus for nogen tid siden, det er kun fra 2001 men har stået tomt og ubrugt hen i 3 år. Heldigvis lader alt til at virke som det skal, næsten.

Jeg er stødt på 2 x loft udtag, hvor at jeg kan måle en spænding og vi kan konstatere at tænd/sluk kontakterne på væggen virker, så alt ser godt ud. Men så snart jeg slutter noget til de her udtag, en lampe f.eks., så slår HFI'en fra.

Vi har problemet i soveværelset og spisestuen.
I soveværelset slår hele HFI relæet fra når vi slutter noget til loft udtaget, i spise stuen er den kun en enkelt gruppe der slår fra. Men ikke om jeg forstår hvad der gør det.
Vi har ingen problemer iøvrigt med at strømmen slår til og fra eller HFI slukker vilkårligt, bare når man sætter noget på de her udtag. Min logik siger mig at det må være noget i HFI boks dimsen?  Strømmen når jo åbenbart fint ud til udtagene... men det kan godt ske den teori ikke holder vand.

Nogen gode ideer? 

Når HPFI relæet slår fra tyder det på, at du har forbundet det tilsluttede til en jordforbindelse. Du skriver at i stuen slår kun en enkelt gruppe fra. Mit spørgsmål er nu, snakker vi om HPFI relæ i det ene tilfælde og en (automat)sikring i det andet tilfælde. Årsagerne til udkobling af de to ting er helt foskellige, nemlig afledning til jord får HPFI relæet til at slå ud, og en kortslutning/overbelastning får (automat)sikringen til at koble ud. Forøvrigt hvilken spænding kan du måle?

fase
hey Fabrin, tak for svar.
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne se hvordan kablingen er bag udtaget, men det burde ikke være en jord jeg har fat i... men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig. Du har ret i, at i det ene tilfælde (soveværelset) snakker om at hele HPFI relæet slår fra - og når vi prøver i stuen er det kun en automat sikring.
Hvis vi tager udgangspunkt i stuen måler jeg 230-noget volt, skal jeg prøve at måle efter mere præcist?

Vi har efterhånden sat en del lamper op men det er sjovt nok kun de to der "ikke vil", men der kan jo være flere jeg bare ikke har opdaget endnu. Jeg tænkte på om der kunne have været dyr i kablerne, men så ville det vel have været en mere permanent kortslutning? Det er som om at det er først når der kommer noget udstyr, lamper o.l., på at det går galt.
Mig igen,
YAY! tingene er ofte nemmere end man gør dem til ... efter dit svar om at der måtte være en kortslutning besluttede jeg mig for at pille lampen ned, skille den helt ad (også den pre-fabrikeret del) og samle den igen så jeg kunne følge ledninger. og VUPTI! så var der lys over land.

soveværelset har jeg så ikke grejet endnu, men der har jeg også efterhånden fundet en anden løsning...
Tak for hjælpen, jeg skal lige huske de 2 simple guldkorn med HPFI/Jord og Sikring/kortslutning
Det er sådan, at hvis installationen i huset er lavet af en autoriseret elektrikker engang i sin tid, så kan man regne med at den lyseblå leder i loftdåsen er NUL. Det er den ene leder du skal bruge til at forbinde din lampe.
Så er det også sådan, at den anden leder kaldes for en tændledning. Det betyder der bliver en spænding på 230 Volt på den leder og mellem NUL, når man tænder på kontakten i rummet. Prøv at se om du kan finde en ledning der skifter fra 0 til 230 Volt når du skifter om på tænd sluk kontakten i rummet og måler mellem den og NUL (lyseblå)

Man kan godt bruge en polsøger til at finde den leder der skifter potentiale ved omskift på kontakten, men det er bedre at bruge et universal instrument.

Det er muligt der findes en gul/grøn ledning i loftdåsen også - den skal du ikke bruge til noget. Det er JORD
Martin J, du skriver at du har fundet en anden løsning til soveværelset. Dette læser jeg, som du vælger ikke at bruge lampeudtaget. Du skal være opmærksom på, at der kan være en fejl på det, som kan være farlig, også selvom intet er koblet til. Vil råde dig til at få løst problemet, hvis der er et. Hvis sikringen kobler ud, er det dog mest sandsynligt med en kortslutning i lampen.

Vil her ud over lige rette er par misforståelser:

Man kan ikke regne med, at lyseblå altid er nul, selvom det er lavet af en autoriseret elektriker. I nyere installationer måske, men i ældre kan den have mange andre farver. Stærkstrømsbekendgørelsen har ikke noget krav om farven på denne leder. Der står kun at den bør være lyseblå. Man kan generelt ikke regne med noget som helst, når det gælder elinstallationer, da det lige så godt kan være en lds'er, der har lavet den, som en elektriker. Der er altid fornuftigt at måle efter.

Det er heller ikke korrekt, at jordledningen ikke skal bruges til noget. Den skal naturligvis tilsluttes til lampen, hvis denne har en jordledning, hvilket lamper af metal ofte har.
Hvis du kommer til at tilslutte din lampe på mellem ledningen og jord vil dit hpfi relæ slå fra. har du prøvet at måle, at der ikke er 2 klemmer du kan måle 230V henover (altså fra mellemledningen og til en anden ledning end den du har prøvet at montere på) Det kan jo ske at ham der i sin tid har monteret lampeudtaget har fået byttet om på jord og null på bagsiden af lampeudtaget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis